news-background
news-background

آیا یونیورسال با لغو اکران Trolls World Tour و انتشار آن به صورت دیجیتال سنت جدیدی بنا می‌کند؟

سالن‌های سینمای آمریکا به استثنای چند درایو-این تعطیل شده و استودیوهای بزرگ هالیوود برای پخش‌ فیلم‌های خود به فکر روش‌های دیگری افتاده‌اند. انتشار فیلم‌های «بلادشات» (Bloodshot)، «مرد نامرئی» (The Invisible Man)، «شکار» (The Hunt) و حتی «به‌پیش» (Onward) به صورت دیجیتال در شبکه‌ی نمایش خانگی منطقی به نظر می‌رسید. انتشار زودهنگام فیلم‌های کم‌هزینه‌ای مانند «مرغ‌ عشق» (The Lovebirds) پارامونت یا اکشن خانوادگی «جاسوس من» (My Spy) استودیوی اس‌تی‌اکس و «آرتمیس فاول» (Artemis Fowl) دیزنی مستقیماً به خانه‌های مخاطبین نیز چندان غیرمنطقی نمی‌نمود. با توجه به اینکه این فیلم‌ها روی کاغذ عناوین بزرگی نبودند، عرضه‌ی آن‌ها در شبکه‌ی نمایش خانگی برای جلوگیری از زیان مالی احتمالی بهترین راه‌کار بود.

با این حال، وقتی یونیورسال اعلام کرد که فیلم ۹۰ میلیون دلاری «تور جهانی ترول‌ها» (دانلود انیمیشن Trolls World Tour با لینک مستقیم) را در آخر هفته‌ی عید پاک همزمان با اکران در سال‌های سینما در شبکه‌ی نمایش خانگی هم به قیمت ۱۹.۹۹ دلار عرضه کند، در حالی که می‌توانست مانند دیگر استودیوها تاریخ اکران آن را به تعویق بیندازد، این تصمیم نه تنها برای غیرمنتظره بود بلکه انتقاد سالن‌داران را هم در پی داشت. با این وجود، صاحبان سالن‌ها در حال حاضر در موقعیتی نیستند که با یونیورسال مخالفت کنند، چرا که نگرانی مهم‌تر آنان این است که سالن‌ها را اوایل ژوئن بازگشایی کنند یا نه.

منابع نزدیک به «ترول‌ها» مدعی‌اند که قسمت اول فیلم که در نوامبر سال ۲۰۱۶ عرضه شد و در نهایت ۳۴۶.۸ میلیون دلار در بازارهای جهانی فروش کرد با بودجه‌ی ۱۰۵ میلیون دلاری با احتساب مخارج بازاریابی جهانی به تولید رسیده بود و پس از فروش در تمامی بازارهای اصلی و فرعی ۱۹ میلیون دلار سود کرد. سهم بازار نمایش خانگی در سراسر دنیا و پخش تلویزیونی هم ۱۷۰ میلیون دلار بود. در آن سال جشنواره‌ی کن نقشی محوری در استقبال مخاطبین داشت و  ۸ میلیون کپی از ترانه‌ی «جاستین تیمبرلیک» برای فیلم فروش رفت و در نهایت نامزدی اسکار را هم کسب کرد. پخش یک اسپین‌آف ۵۲ اپیزودی (Trolls: The Beat Goes On) از نت‌فلیکس و یک ویژه‌برنامه‌ی کریسمس از شبکهی ان‌بی‌سی دیگر ترفندهای بازاریابی برند بودند.

بنابراین با توجه به اینکه اکران در سالن‌های سینما بهترین گزینه برای درآمدزایی یک فیلم بیش از ۸۰ میلیون دلاری پیش از بازاریابی است، چرا یونیورسال باید به فکر لغو اکران «تور جهانی ترول‌ها» بیفتد یا آن را همزمان در وی‌او‌دی‌ها عرضه کند؟ آیا بهتر نیست که تاریخ اکران دیگری برای آن در نظر بگیرد؟ سه تریلر این دنباله پیش از پخش فیلم به صورت دیجیتال ۱۳۰ میلیون مرتبه مشاهده شده بودند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

یونیورسال در آخرین لحظات تصمیم گرفت که «تور جهانی ترول‌ها» را زودتر از موعد در بازار نمایش خانگی منتشر کند. استودیو در ابتدا قصد اکران فیلم را همزمان با عرضه روی فروشگاه‌های آنلاین داشت و حتی به دنبال رونمایی از آن در نمایشگاه سینماکان پیش از لغو رویداد بود. وقتی ام‌جی‌ام اکران «وقتی برای مردن نیست» (No Time to Die) را در پی شیوع ویروس کرونا از آخر هفته‌ی عید پاک به نوامب آینده موکول کرد، یونیورسال «تور جهانی ترول‌ها» را دو هفته جلو انداخت، زیرا کدام استودیو حاضر است فرصت طلایی آخر هفته‌ی عید پاک را از دست بدهد؟ یونیورسال در این آخر هفته سابقه‌ی اکران «سریع و خشن ۷» در سال ۲۰۱۵ و ثبت رکورد ۱۴۷.۱ میلیون دلاری را دارد. برادران وارنر هم «بتمن در برابر سوپرمن» را در همین هفته اکران کردند و ۱۶۶ میلیون دلار فروختند.

یونیورسال بهترین تاریخ را انتخاب کرده بود، اما سالن‌های سینمای لس‌آنجلس و نیویورک به تدریج شروع به تعطیلی کردند و آن‌گاه بود که کارشناسان یونیورسال تصمیم گرفتند این فیلم پرخرج را به صورت آزمایشی تنها در شبکه‌ی نمایش خانگی عرضه کنند و از حمایت «جف شل» مدیر عامل ان‌بی‌سی یونیورسال هم برخوردار شدند. استودیو در سال ۲۰۱۱ سعی کرد فیلم کمدی «سرقت از برج» (Tower Heist) با بازی «بن استیلر» و «ادی مورفی» را به همین شکل پخش کند اما در نهایت عقب‌نشینی کرد.

اکنون سؤال این است که پس «مولان» (Mulan) دیزنی چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ استودیو این فیلم را ۱۶ روز پیش از موعد رسمی اکران داخلی و جهانی آن در ۲۷ مارس لغو کرد. دیزنی قطعاً با هزینه‌های گزافی که برای پخش تیزرهای تبلیغاتی پرداخت کرده بود متحمل زیان مالی شد، بنابراین چرا این استودیو انتشار فیلم در وی‌او‌دی‌ها و شبکه‌ی نمایش خانگی را انتخاب نکرد؟

یونیورسال فیلم «تور جهانی ترول‌ها» را کاملاً رها نکرد و اگر چه از اکران سینمایی به عرضه در بازار خانگی تغییر مسیر داده بود اما همچنان با تبلیغات تلویزیونی پروژه را حمایت کرد. بنابراین بسیاری از منابع نزدیک به فیلم معتقدند که یونیورسال امکان درآمدزایی دارد. با این حال همچنان ابهاماتی در مورد آزمون تجربی «تور جهانی ترول‌ها» وجود خواهد داشت و پاسخ‌های روشنی وجود نخواهد داشت.

«تور جهانی ترول‌ها» به قیمت ۱۹.۹۹ دلار برای ۴۸ ساعت اجاره داده می‌شود، اما آیا تمام مخاطبینی که ناگهان در خانه گرفتار شده‌اند مایلند فیلمی که تا چندی پیش باید روی پرده می‌رفت را در خانه‌های خود ببینند؟ بعید نیست. مسابقات بوکس انحصاری تقریباً تنها محتوای قابل خریداری‌اند که تا به امروز فروش قابل توجهی را ثبت کرده‌اند. مسابقه‌ی «فلوید می‌ودر جونیور» و «کانر مک‌گرگور» در سال ۲۰۱۷ توسط بیش از ۴.۳ میلیون مخاطب آمریکایی خریداری شد و ۶۰۰ میلیون دلار فروش کرد هرچند قیمت آن ۹۹.۹۹ دلار بود. لازم به ذکر است که خریداران وی‌او‌دی‌ها مانند اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ و اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ زیاد نیستند. با وجود سرویس‌هایی نظیر نت‌فلیکس، هولو، آمازون که چند کلیک با مصرف‌کننده فاصله دارند، آیا قرنطینه‌شدگان حاضرند برای دیدن فیلم‌ها در حالی که تنها ۲ روز فرصت دارند ۱۹.۹۹ دلار پرداخت کنند؟

بعضی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بله و انتظار دارند که «تور جهانی ترول‌ها» در تمامی بازارهای جهانی ۹-۱۲ میلیون دلار فروش کند. فیلم «جان ویک ۳» (John Wick 3) لاینزگیت که در سالن‌های سینما ۳۲۶ میلیون دلار فروخته بود، در یک ماه اول انتشار در شبکه‌ی نمایش خانگی ۳ میلیون واحد فروخت. لاینزگیت ادعا می‌کند که این فروش بهترین رکورد آن‌ها در یک ماه اول بوده است.

پس از کسر شدن سهم ۲۰ درصدی فروشگاه‌های آنلاین – که نسبت به سهم ۵۰ درصدی سالن‌داران بهتر است – فروش ۲۰۰ میلیون دلاری دنباله‌ی «ترول‌ها» می‌تواند بودجه‌ی ۹۰ میلیون دلاری و هزینه‌ی ۳۰ میلیون دلاری بازاریابی آن برای عرضه‌ی دیجتال را پوشش دهد. هرچند بعضی از پخش‌کنندگان رقیب یونیورسال معتقدند که استودیو بیش از ۱۰ میلیون دلار برای بازاریابی هزینه نکرده است. سرویس استریمینگ هولو نیز نزدیک به ۲۵ میلیون دلار از فیلم را پوشش خواهد داد.

استودیوها معمولاً درآمدهای خود از بازار نمایش خانگی را اعلام نمی‌کنند به این دلیل ساده که آژانسی مانند «کام‌اسکور» بر فروش فیلم‌ها نظارت نمی‌کند و از سوی گوگل‌پلی و چند منبع دیگر منتشر می‌شود. منابع نزدیک به «تور جهانی ترول‌ها» ادعا می‌کنند که هزینه‌های آن‌ها پوشش داده شده و از این اقدام آزمایشی نتیجه‌ی بدی نگرفته‌اند.

با این حال منابع دیگر این ادعا را رد می‌کنند و نمی‌توانند محاسبه کنند که چگونه لغو اکران فیلم در سالن‌های سینما برای «تور جهانی ترول‌ها» سودآور بوده است. بعضی از آن‌ها معتقدند که فیلم دست کم به اندازه‌ی بودجه‌ی ۹۰ میلیون دلاری‌اش متحمل زیان مالی خواهد شد. یکی از مدیران بازاریابی استودیوهای بزرگ می‌گوید: «منطقی است که استودیوها بخواهد در شرایطی که سالن‌های سینما بسته شده فیلم‌های شاخص خود را در شبکه‌ی نمایش خانگی عرضه کنند تنها برای اینکه آزمون و خطا کرده باشند. این بدان معنا نیست که ما می‌خواهیم از اکران در سالن‌های سینما روی‌گردان شویم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید