news-background
news-background

«یرژی منتسل» کارگردان برنده اسکار چک درگذشت

«یرژی منتسل» کاگردان اهل چک که فیلم‌ برنده‌ی اسکار «از روی قطارها چشم برندار» (دانلود فیلم Closely Watched Trains با لینک مستقیم) شنبه گذشته پس از مبارزه‌ی طولانی با یک بیماری افشا نشده در سن ۸۲ سالگی درگذشت. همسر او اولگا در اینستاگرام و فیسبوگ درگذشت کارگردان را تأیید کرده و می‌نویسد: «باعث افتخار ما بود که در آخرین لحظات عزیمتت به سوی ابدیت در کنارت بودیم. عشق تو برای من و برای دختران‌مان عشقی بود که هرگز قید و شرطی ندارد.»

او اضافه می‌کند:‌ «از تو سپاسگزارم به خاطر سه سال گذشته، هرچند که سال‌های سختی بودند. همیشه با شهامتت، با شور اشتیاقت برای زندگی کردن، و با شوخ‌طبعی‌ات مرا یاری رساندی. همان‌گونه که اغلب می‌گفتی برایت تکه‌ی ابر کوچکی آرزو می‌کنم... مرگ نمی‌تواند هیچ چیزی را به پایان ببرد. ایمان دارم که دوباره یکدیگر را ملاقات خواهیم کرد، به هر شکلی که باشد. باید چنین باشد زیرا احساس می‌کنم که جور دیگری نمی‌تواند باشد. در آغوشت می‌گیرم. دوستت داریم، از ته دل و برای همیشه.»

منتسل یکی از کارگردانان «موج نوی چک» بود و در سال ۱۹۶۷ با فیلم «از روی قطارها چشم برندار» که به سرعت تحسین منتقدین را به دنبال داشت و اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرد به شهرت رسید. در سال ۱۹۶۹، فیلم «چکاوک‌ها روی بند» (دانلود فیلم Larks on a String با لینک مستقیم) او توسط دولت چک‌اسلواکی ممنوع شد اما در سال ۱۹۹۰ در جشنواره‌ی فیلم برلین به نمایش درآمد و برنده‌ی شیر طلایی شد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

در سال ۱۹۸۷ منتسل کمدی تلخ «دهکده عزیز من» (دانلود فیلم My Sweet Village با لینک مستقیم) را ساخت و نامزد اسکار بهترین فیلم شد. او سابقه‌ی عضویت در هیأت داوران جشنواره‌ی فیلم برلین و مسکو را نیز داشت و در سال ۲۰۱۳ جایزه‌ی دستاورد هنری از جشنواره‌ی فیلم هند را دریافت کرد. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

او علاوه بر کارگردانی در بیش از ۸۰ فیلم و سریال بازی کرد و در سال ۲۰۰۰ برای فیلم «کمک به یکدیگر» (دانلود فیلم Divided We Fall با لینک مستقیم) نامزد اسکار شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید