news-background
news-background

گلدن گلوب ۲۰۲۰: بررسی مهم‌ترین لحظات مراسم؛ شب پیروزی‌های بزرگ «۱۹۱۷» و «روزی روزگاری در هالیوود»؛ نگاه آماری به جوایز

در شب محاکمه‌ی تجاوز جنسی «هاروی وانستین» تهیه‌کننده‌ی بدنام هالیوود، مراسم گلدن گلوب شگفتی بزرگی جز پیروزی «۱۹۱۷» در بخش بهترین فیلم درام پدید نیامد. «شارلیز ترون» بازیگر «بمب خبری» رقابت را در بخش بهترین بازیگر زن به «رنی زلوگر» از فیلم «جودی» واگذار کرد، و «ریکی جرویز» که برای پنجمین بار مجری مراسم شده بود، سعی کرد با تهیه‌کننده‌ی رسوای هالیوودی و بازیگران شناخته‌شده‌ی حاضر در بورلی هیلز جز در لحظات پایانی شوخی نکند.

در این مراسم که از شبکه‌ی ان‌بی‌سی روی ایر می‌رفت، جرویز بازیگر و نویسنده‌ی سریال «آخرت» (After Life) به شکل عجیب و غیرمنتظره‌ای به تنش‌های ایران و آمریکا در خاور میانه و «دونالد ترامپ» نپرداخت. در واقع به جز شوخی با «جفری اپستین» و حبس «فلیسیتی هافمن»، جرویز در هفتاد و هفتمین دوره‌ی مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب به جای اینکه شوخی‌های زننده اظهاراتی گستاخانه با حاضرین کرد و دوری او از سیاست موجب شد مراسم از انرژی لازم برخوردار نباشد.

جرویز «دو پاپ» نت‌فلیکس را فیلمی در مورد پدوفیلیا می‌داند و از نامزد نشدن زنان در بخش بهترین کارگردانی انتقاد می‌کند. او سپس به برندگان جوایز گلدن گلوب توصیه می‌کند: «اگر امشب برنده‌ی جایزه شدید، از این تریبون برای بیان نظرات سیاسی استفاده نفرمایید. شما در موقعیتی نیستید که در مورد چیزی نظر بدهید، از زندگی واقعی چیزی نمی‌دانید. بیشترتان از گرتا تونبرگ کمتر تحصیل کرده‌اید. بنابراین اگر برنده شدید، روی صحنه بیایید، جایزه‌ی کوچک خودتان را دریافت کنید، از ایجنت و خدای خود تشکر کنید و گورتان را گم کنید.»

جدا از الفاظ رکیک و ارجاع به سیاست‌های اپل در حضور «تیم کوک»، دوستی «لئوناردو دی‌کاپریو» با زنان بسیار کوچک‌تر از خود، و رسوایی دانشگاهی هافمن، تیغ انتقاد جرویز چندان تیز نبود و او تنها به بازگویی شوخی‌های کلیشه‌ای پرداخت. اجرای او کیفیت بالاتری نسبت به همکارانش «جیمی فالن» و «سث مایرز» داشت اما فاقد درخششی در سطح اجرای «سندرا او» و «اندی سمبرگ» در مراسم سال گذشته بود. جرویز گاهی حتی ناآماده به نظر می‌رسید تا خونسرد.

در این مراسم سه ساعته، «الیویا کولمن» ستاره‌ی سریال «تاج» نت‌فلیکس که معترف شده کمی مست بوده، سریال‌های «چرنوبیل»‌ «وراثت» شبکه‌ی اچ‌بی‌او، و «فلیبگ»‌ شبکه‌ی آمازون پیروزی‌های بزرگی کسب کردند و «میشل ویلیامز» با «فاسی/وردن» و «پاتریشیا آرکت» با عینک دودی صورتی رنگش گلدن گلوب را به خانه بردند.

در بخش عناوین سینمایی، فیلم «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندز» شگفتی‌سازی کرد و جایزه‌ی بهترین فیلم درام را به چنگ آورد. «روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو هم برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه و «برد پیت» قدرشناس برنده‌ی بهترین بازیگر مرد نقش مکمل فیلم‌های کمدی یا موزیکال شد. «واکین فینیکس» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد نقش اول، اولین برنده‌ای بود که به توصیه‌های جرویز عمل نکرد و پس از به زبان آوردن چند ناسزا، از هالیوود خواست برای حل بحران‌های محیط زیست پیش‌قدم شوند. «آکوافینا» تاریخ‌سازی کرد و «تیلور سوئیفت» ایستاده به تشویق «التون جان و برنی تاپین» از فیلم «راکتمن» و برنده‌ی بهترین ترانه پرداخت. فیلم «راکتمن» یکشنبه شب با «تارون اجرتون» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد نقش اول فیلم‌های کمدی یا موزیکال هم شد.

مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۰ مکرراً گرفتار ملال و فضای تشریفاتی می‌شد و راه گریزی از آن پیدا نمی‌کرد. اما پس از مونولوگ چرب‌زبانانه‌ی جرویز، حتی یک سخنرانی کوتاه در مورد گرمایش زمین توسط «راسل کرو» که در مراسم غایب بود، و یا سراسیمگی معمول «جنیفر انیستون» یا «ریز ویتسپون» همبازی‌اش در «برنامه‌ی صبحگاهی»، می‌توانست مراسم را به تحرک وادار کرد. گذر زمان اما برای «الن دیجنرس» یک شوخی بود. او که برای دریافت جایزه‌ی «کارل برنت» روی صحنه آمده بود از «قدرت تلویزیون» حرف زد و خوشبختانه بدین وسیله ثابت کرد که صلاحیت اجرای مراسم سال آینده را ندارد.

پس از مراسم یکشنبه شب، اگر «اتحادیه‌ی خبرنگاران خارجی هالیوود» در عصر نایابی مجری، به دنبال مجری باشند، شاید بهتر باشد که به تقدیم‌کنندگان جوایز روی صحنه نگاهی بیندازند. «امی پولر» برخلاف همیشه که با «تینا فی» روی صحنه می‌آمد، این بار در کنار «تیلور سوئیفت» ظاهر شد تا جایزه‌ی بهترین انیمیشن را تقدیم برنده کند، و به گونه‌ای رفتار می‌کرد که می‌خواست جلب توجه نکند و احتمالاً برای اجرای مراسم سال آینده انتخاب نشود.

در پایان پس از جمله‌ی «بالأخره دارد تمام می‌شود» و یا «حالا گورتان را گم کنید» جرویز این سؤال مطرح می‌شود که آیا مراسم اهدای جوایز از یکشنبه شب گذشته در جاده‌ی فراموشی افتاده است؟ و آیا کسی هست که از «تام هنکس» چه با سرماخوردگی چه بدون آن خوشش نیاید؟ و دیگر اینکه «مل گیبسون» کجاست وقتی که به او نیاز دارند؟

«تام هنکس» در این مراسم روی صحنه هنگام دریافت جایزه‌ی «سسیل بی. دمیل» احساساتی شد و اعتراف کرد که به خاطر سرماخوردگی‌اش در ۲۴ ساعت گذشته به‌شکل وحشیانه‌ای آب پرتقال نوشیده است. او ابتدا از همسرش «ریتا ویلسون» و پنج فرزندش قدردانی می‌کند که به همراه او به بورلی هیلتون آمده بودند.

هنکس می‌گوید: «یک فیلم نما به نما ساخته می‌شود. در آن لحظه، لازم است که همه کارشان را بی‌نقص انجام دهند. باید وظایف‌شان را انجام دهند و به هدف برسند. بعضی وقت‌ها، بار فیلم بر دوش یک گریموری است که ابروهای «استلان اسکارزگار» را [در سریال «چرنوبیل»] می‌گذارد. گاهی، کار دستیار فیلمبردار اهمیت پیدا می‌کند و اگر او هشیار نباشد، نتیجه‌ی مطلوب حاصل نمی‌شود و باید کار را دوبار انجام داد.»

هنکس که در دهه‌ی ۱۹۷۰ با سریال‌های سیت‌کام تلویزیونی کارش را آغاز کرد و سپس در طول چهار دهه به هالیوود راه پیدا کرد، دوران ابتدایی بازیگری خود در «فستیول شکسپیر گریت لیکس» را به یاد می‌آورد: ««دن سالیوان» کارگردان فریادزنان می‌گفت: «می‌دانی کار شما بازیگرها چیست؟! شما باید به موقع [در محل فیلمبرداری] حاضر شوید، متن فیلمنامه را بخوانید و پر از ایده‌‌های مختلف باشید. در غیر این صورت من نمی‌توانم کارم را انجام دهد.» این بهترین درسی بود که یک بازیگر جوان می‌تواند بیاموزد.»

«فیبی والر بریج» بریتانیایی که مانند مراسم امی ماه سپتامبر، برنده‌ی بهترین بازیگر زن سریال‌های کمدی شده بود، هنگام دریافت جایزه روی صحنه از «باراک اوباما» تشکر کرد که سریال «فلیبگ» را در فهرست بهترین‌های سال ۲۰۱۹ قرار داده بود. او از «اندرو اسکات» هم‌بازی بریتانیایی خود که در فصل دوم در نقش یک کشیش ظاهر می‌شود هم قدردانی کرد. رقبای والر بریج در این بخش «کریستینا اپلگیت»، «ناتاشا لیون»، «کریستن دانست» و «ریچل بروزناهان» بودند. والر بریج پشت صحنه‌ی مراسم در مورد احتمال تولید فصل سوم «فلیبگ» گفت: «نظرم را در مورد فصل سوم تغییر نداده‌ام. هر چه بیشتر می‌گذرد بیشتر احساس می‌کنم که تصمیم درستی است. این مراسم اهدای جوایز مانند یک خداحافظی باشکوه است.»

«کیت هرینگتن» ستاره‌ی سریال «بازی تاج‌وتخت» یکشنبه شد رقابت را در بخش بخترین بازیگر مرد سریال‌های درام به «برایان کاکس» از سریال «میراث» واگذار کرد. این شکست یعنی «بازی تاج‌وتخت» در طول هشت فصل تنها برنده‌ی یک گلدن گلوب شده و هشت نامزدی را دریافت کرده است. هرینگتن برای اولین بار نامزد گلدن گلوب شده بود. تنها پیروزی سریال به جایزه‌ی بهترین بازیگری نقش مکمل در سال ۲۰۱۲ به «پیتر دینکلج» برمی‌گردد. این درحالی است که سریال ۵۹ جایزه‌ی امی و ۱۶۰ نامزدی کسب کرده و از این حیث رکورددار است.

«پاتریشیا آرکت» به توصیه‌های «ریکی جرویز» در ابتدای مراسم گوش نداد و روی صحنه هنگام دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر زن نقش مکمل در مینی‌سریال‌ها، از فضای سیاسی حاکم بر دنیا گفت. او تنها فردی بود که به ترور «قاسم سلیمانی» به دست پهبادهای آمریکایی واکنش نشان داد و اگرچه از ترامپ نامی نبرد، اما همه را تشویق به حاضر شدن پای صندوق‌های رأی در پایان سال جاری میلادی کرد. او گفت: «خوشحالم که اینجا هستم و در این جشن حضور دارم، اما می‌دانم که امشب، ۵ ژانویه ۲۰۲۰ – در کتاب‌های تاریخ ثبت نمی‌شود. ما کشوری را خواهیم دید که تا مرز آغاز جنگ پیش رفته است، ایالات متحده‌ی آمریکا. رئیس جمهوری که با ارسال توئیت تهدید می‌کند ۵۲ نقطه از جمله مکان‌های فرهنگی را بمباران خواهد کرد. زندگی جوانان به خطر افتاده. مردم نمی‌دانند که آیا روی سر فرزندانشان بمبی فرود می‌آید یا نه. از طرف دیگر سرزمین استرالیا در شعله‌های آتش می‌سوزد. بنابراین، از شما تقاضا می‌کنم برای کودکان دنیای بهتری بسازید. به خاطر فرزندان خودمان و فرزندان فرزندان‌مان، باید در سال ۲۰۲۰ رأی دهیم و باید از هر کسی که می‌شناسیم بخواهیم پای صندوق رأی حاضر شود.»

یکی از غافلگیری‌های بزرگ یکشنبه شب پیروزی «سم مندز» در بخش بهترین کارگردانی با «۱۹۱۷» بود. پیش‌بینی می‌شد که «بونگ جون هو» کارگردان کره‌ای «انگل» برنده‌ی این جایزه شود. مندز هنگام دریافت جایزه روی صحنه گفت: «این یک سورایز بزرگ است. هیچ‌یک از کارگردانان حاضر در این‌جا و هیچ‌یک از کارگردانان دیگر دنیا نمی‌توانند ادعا کنند که زیر سایه‌ی «مارتین اسکورسیزی» نیستند. این نکته را باید متذکر می‌شدم.» مندز در سال ۲۰۰۹ هم با فیلم «ریولیوشنری رود» نامزد گلدن گلوب شده و در سال ۲۰۰۰ با «زیبای آمریکایی» این جایزه را به خانه برده بود. مندز در مراسم گلدن گلوب ۲۰۲۰ در بخش بهترین کارگردانی رقابت فشرده‌ای با جون-هو و اسکورسزی و «کوئنتینو تارانتینو» و «تاد فیلیپس» داشت.

فیلم جنگی «۱۹۱۷» جایزه‌ی غافلگیر‌کننده‌ی دیگر بهترین فیلم درام را هم در میان رقبای بزرگ دیگر کسب کرد. مندز پس از این پیروزی روی صحنه آمد و گفت: «این اتفاقی بسیار مهم برای فیلمی است که یک هفته‌ی آینده اکران می‌شود. ساختن فیلم‌های بزرگ بدون ستارگان سینمایی بزرگ و کشاندن مردم به سالن‌ها برای دیدنش ساده نیست. امیدوارم که مردم فیلم را روی پرده یعنی جایی که باید آن را دید ببینند.»

مندز پشت صحنه‌ی گلدن گلوب در مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز می‌توان فیلمی تک قسمتی با همکاری استودیوهای بزرگ ساخت یا نه می‌گوید: «خوش‌بین هستم. فکر می‌کنم این کار به خود فیلمساز برمی‌گردد تا مسائل دیگر. آن‌ها باید فیلمی برای پرده‌های سینما بسازند و دیدنش روی پرده ضروری باشد. اگر آن را روی پرده نبینند درکش نکنند. این یک چالش بزرگ است.» او در ادامه می‌گوید: «اما فیلمسازان باید جاه‌طلب باشند. از صدای فراگیر، و آیمکس در تمامی لحظاتش استفاده کنند.» فیلم «۱۹۱۷» از روز جمعه در ۳۳۰۰ سالن اکران می‌شود و انتظار می‌رود در هفته‌ی اول بیش از ۲۰ میلیون دلار فروش کند.

«رنی زلوگر» یکشنبه شب در بورلی هیلتون برای بازی در نقش «جودی گارلند» در فیلم «جودی»، چهارمین گلدن گلوب خود را تصاحب کرد. او روی صحنه گفت: «سلام به همه. همه‌ی شما هنوز بعد از ۱۷ سال خوب به نظر می‌رسید. از اتحادیه خبرنگاران خارجی هالیوود تشکر می‌کنم که مرا به این ضیافت خانوادگی دوباره دعوت کرد، به ویژه با حضور این بانوان فوق‌العاده‌ی مراسم امسال. آثار شما مرا تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و مدت‌هاست که از روی صندلی سالن‌های سینما از شما حمایت می‌کنم. برتر بودن بی‌اهمیت است. این مسیر است که اهمیت دارد و اثر.» زلوگر در سال‌ ۲۰۰۰ با «پرستار بتی»، در سال ۲۰۰۳ با «شیکاگو» و در سال ۲۰۰۴ با «کوهستان سرد» برنده‌ی گلدن گلوب شده بود. «جودی» تاکنون ۳۷ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است.

«کوئنتین تارانتینو» یکشنبه شب سومین گلدن گلوب دوران فیلمسازی‌اش را به خانه برد. او پس از آنکه روی صحنه آمد گفت انتظار داشته که «استیون زیلین» نویسنده‌ی «ایرلندی» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه شود. او جایزه‌اش را به «جان میلیوس» نویسنده‌ی «کنان بربر» و «رابرت بولت» نویسنده‌ی «دکتر ژیواگو» تقدیم کرد و گفت: «بازیگران فوق‌العاده‌ای داشتم. بازیگران فوق‌العاده‌ای که لایه‌ی دیگری به متن فیلمنامه اضافه کردند، چه لئو در صحنه‌ی تریلر، چه برد در صحنه‌ی فلش‌بک‌ها، و چه مارگو که واقعاً کامیاب شد، نوعی کامیابی که از او به درون فیلمی رخنه می‌کرد و من در فیلم دیگری سراغ نداشتم.»

«روزی روزگاری در هالیوود» تارانتینو یکشنبه شب سه جایزه‌ی گلدن گلوب از جمله فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای «برد پیت» و بهترین فیلم موزیکال یا کمدی را به دست آورد. «دیوید هیمن» تهیه‌کننده‌ی فیلم هنگام دریافت جایزه روی صحنه به شوخی گفت: «کوئنتین اگر غیرقابل پیش‌بینی نباشد هیچ است.»

«میشل ویلیامز» هم در مراسم یکشنبه روی صحنه هنگام دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر زن نقش مینی‌سریال‌ها از حقوق زنان و حق انتخاب آنان برای سقط جنین دفاع کرد. او گفت: «خوشحالم که تصمیماتم را با رضایت گرفته‌ام و خوشحالم که در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که جامعه به من حق انتخاب می‌دهد، زیرا به عنوان زن یا دختر، بدن می‌تواند دستخوش تغییراتی شود که در کنترل ما نیست.»

پیش‌تر گزارش شد که آکوافینا اولین بازیگر زن آسیایی تبار برنده گلدن گلوب شد، شوخی‌های تند «ریکی جرویز» با داعش و کودک‌آزاری ستارگان مراسم را خجالت‌زده کرد، «بونگ جون-هو» برنده بهترین فیلم خارجی زبان توصیه کرد که «اجازه ندهید زیرنویس مانع فیلم دیدن شما شود»، «برد پیت» با «لئوناردو دی‌کاپریو» و «تایتانیک» شوخی کرد، «واکین فینیکس» با «جوکر» برنده‌ گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد شد، و سپس پشت‌صحنه از سؤالات تکراری خبرنگاران رنجید،و آهنگساز همین فیلم اولین زن برنده گلدن گلوب بهترین موسیقی متن شد. فهرست کامل برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۰ هم از این صفحه قابل مشاهده است.

 

گلدن گلوب ۲۰۲۰ براساس آمار و ارقام

بیشترین پیروزی براساس استودیو

سونی: ۳

پارامونت: ۲

یونیورسال: ۲

برادران وارنر: ۲

A24: ۱

رودساید اترکشنز: ۱

نئون: ۱

نت‌فلیکس ۱

یونایتد آرتیستس: ۱

 

بیشترین پیروزی براساس فیلم

روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood): ۳

۱۹۱۷ (1917): ۲

جوکر (Joker): ۲

راکتمن (Rocketman): ۲

وداع (The Farewell): ۱

جودی (Judy): ۱

داستان زناشویی (Marriage Story): ۱

لینک گمشده (Missing Link): ۱

انگل (Parasite): ۱

 

بیشتری پیروزی براساس شبکه‌ی تلویزیونی

اچ‌بی‌او: ۴

هولو: ۲

آمازون پرایم ویدیو: ۲

اف‌اکس: ۱

نت‌فلیکس: ۱

شوتایم: ۱

 

بیشترین پیروزی براساس سریال تلویزیونی

چرنوبیل (Chernobyl): ۲

فلیبگ (Fleabag): ۲

وراثت (Succession): ۲

اکت (The Act): ۱

تاج (The Crown): ۱

فاسی/وردان (Fosse/Verdon): ۱

بلندترین صدا (The Loudest Voice): ۱

رمی (Ramy): ۱

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید