news-background
news-background

گلدن گلوب ۲۰۱۹: بی‌حاشیه‌تر از همیشه، تاریخ‌سازی «سندرا او»

گلدن گلوب (The 76th Golden Globe Awards 2019) در مراسم یکشنبه شب مطابق معمول سعی کرد در انتخاب برندگان تنوع را در نظر بگیرد، اما چندین نام و عنوان سینمایی و تلویزیونی بزرگ دست خالی از مراسم بازگشتند.

 
  • سوپرایزها
 

یکی از غافلگیری‌های شب گذشته کسب جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد در فیلم‌های درام توسط «رامی مالک» در فیلم بیوگرافی «راپسودی بوهمی» بود، چرا که منتقدین زیادی از بازی او نه چندان درخشان او انتقاد کرده بودند. «خبرنگاران خارجی هالیوود» در سال‌های گذشته علاقه‌ی خود به اسامی بزرگ را ثابت کرده بودند، اما با وجود آنکه «جولیا رابرتس» اولین نقش اصلی خود را در سریال «بازگشت به خانه» (Homecoming) تجربه می‌کرد، دست بازیگر برنده‌ی اسکار از جایزه‌ی گلدن گلوب کوتاه ماند.

فیلم پرفروش و موفق «ستاره‌ای متولد شده است»‌ با بازی «بردلی کوپر» و «لیدی گاگا» بازاریابی بسیار قدرتمندانه‌ای داشت. با این حال تنها جایزه‌ی بهترین ترانه را به خانه برد. از فیلم کمدی «معاون» به کارگردانی «آدام مک‌کی» که در شش شاخه نامزد دریافت جایزه بود نیز تنها با جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد برای «کریسشن بیل» تقدیر شد و بازی «امی آدامز» نادیده گرفته شد.

سریال «خانم میزل شگفت‌انگیز» که سال گذشته با فصل اول خود جوایز زیادی را درو کرد، امسال به جز جایزه‌ی بهترین بازیگر زن سریال‌های کمدی دستاورد دیگری نداشت. از طرف دیگر «هیو گرنت» بازیگر سریال «رسوایی بسیار انگلیسی» بیش از حد تحویل گرفته شد. سریال «متد کامینسکی» هم جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را در سریال‌های موزیکال و کمدی برای «مایکل داگلاس» تصاحب کرد.

«پاتریشا آرکت» که به هنگام دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر زن نقص اصلی در مینی‌سریال «فرار از دنمورا» الفاظ رکیکی به کار برده بود، پس از پایان مراسم عذرخواهی کرد و گفت: «حرف را نمی‌شود پس گرفت. قصد نداشتم این الفاظ را به کار ببرم.» او در ادامه در خصوص شخصیت خود در سریال گفت: «احساس می‌کنم «جویس‌»های زیادی در دنیا وجود دارد. به نظر من این شخصیت یک در جهان نادیده گرفته می‌شود. او افسردگی خفیفی دارد، مانند بسیاری از آمریکاییان در چند سال اخیر.» او در پایان به خبرنگاران گفت: «به اعتقاد من تنوع نژادی در هالیوود در حال جواب دادن است و احتمالاً همیشه همینطور خواهد بود.»

«اولیویا کلمن» در مراسم گلدن گلوب رقبای سرسختی چون «امیلی بلانت»، «السی فیشر»، «شارلیز ترون»، و «کنستانس وو» را کنار زد و به خاطر بازی در نقش «ملکه آن» در فیلم «سوگلی» فاکس برنده‌ی جایزه شد. او خطاب به «اما استون» و «ریچل وایس» گفت: «تک تک لحظات همکاری با شما دخترها لذت‌بخش بود.» این فیلم شب گذشته در پنج شاخه از جمله بهترین بایگر زن نقش مکمل و بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جایزه بود، اما این جوایز به «رجینا کینگ» و «کتاب سبز» رسید. کلمن که از اعلام نامش سراسیمه شده بود به هنگام دریافت جایزه گفت: «می‌دانم که همه سر آن میز مرا با انگشت نشان می‌دهند و به من می‌خندند.»

«مایکل داگلاس» پس از کسب جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد برای بازی در سریال «متد کامینسکی» نت‌فلیکس در مصاحبه با خبرنگاران گلدن گلوب خود را جایزه‌ای ویژ دانست. این سریال از هفتاد و ششمین دوره مراسم برنده‌ی جایزه‌ی بهترین سریال کمدی هم شد. داگلاس در این خصوص گفت: «وقتی که «چاک لوری» فیلمنامه‌اش را برای من فرستاد، به مشارکت در پروژه فکر نمی‌کردم، اما متن آنقدر خوب بود که نتواستم در مقابلش مقاومت کنم.» او که با نقش‌های کمدی بیگانه نیست در ادامه می‌گوید: «به نظر من بازی در نقش‌های کمدی بسیار دشوارتر از نقش‌های درام است.» او با اشاره به تحولات آثار تلویزیونی گفت: «شبکه‌های اینترنتی تلویزیون را برای مردم مقبول‌تر کرده است. به همین علت است که می‌بینید بازیگران سینما به این عرصه ورود می‌کنند... به همین دلیل است که اثری مانند «متد کامینسکی» را مشاهده می‌کنید، کمدی نیم ساعته‌ای که می‌تواند از ۲۵ تا ۴۰ دقیقه‌ای باشد و شما هرآنچه بخواهید در آن بیان می‌کنید.»

«گلن کلوز» شب گذشته سومین گلدن گلوب خود را کسب کرد و شگفتی‌ساز شد. درحالی‌که همگان منتظر پیروزی «لیدی گاگا»ی محبوب بودند، «گلن کلوز» در مراسم خوش درخشید. این بازیگر کهنه‌کار که شش نامزدی اسکار را هم در کارنامه دارد، به خاطر بازی در فیلم «همسر» بهترین بازیگر زن فیلم‌های درام شد. او به هنگام دریافت جایزه گفت: «در دوران کودکی احساسی شبیه به «محمد علی» داشتم که سرنوشت چنین مقدر کرده بود که بوکسور شود. احساس می‌کردم سرنوشت چنین مقدر کرده که بازیگر شوم و امروز جایگاه من اینجاست. سپتامبر آینده چهل و پنجمین سالگرد آغاز دوران بازیگری من است. نمی‌توانم زندگی‌ای شگفت‌انگیزتر از این تصور کنم.» او سپس از مادرش یاد می‌کند که با چالش‌های خاص خود مواجه بوده است: «او در دهه‌ی هشتم زندگی‌اش گفت احساس می‌کنم به هیچ دستاوردی نرسیده‌ام و این احساس بسیار بدی است.» کلوز در سخنانش اشاره می‌کند که تولید فیلم «همسر» ۱۴ سال به طول انجامیده است. او به شوخی می‌گوید: «شاید به خاطر عنوان فیلم این همه زمان برد.» و سپس بر اهمیت خیال‌پردازی تأکید می‌کند.

«پیتر فرلی» نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان «کتاب سبز» به هنگام دریافت جایزه با اشاره به  داستان فیلم در مورد «دان شرلی» پیانیست و راننده‌ی ایتالیایی-آمریکایی او و تفاوت‌های نژادی آنان گفت: «اگر آنان سازش کرده‌اند پس ما نیز می‌توانیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که با یکدیگر گفتگو کنیم و از قضاوت در مورد افراد از روی نژادشان بپرهیزیم و در عوض به وجوه اشتراک توجه کنیم.» پیش از فرلی، فیلم «کتاب سبز» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه شده و در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل به پیروزی دست یافته بود. فرلی در پایان سخنرانی خود می‌گوید: «این داستان امیدبخش بود و من تمایل داشتم این امید را با شما به اشتراک بگذارم.»

«آلفونسو کوارون» با فیلم «رما» برای نت‌فلیکس دو جایزه گلدن گلوب در شاخه‌های بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین کارگردانی به ارمغان آورد. او به هنگام دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان گفت: «بهترین جنبه‌ی سینما این است که به ما اجازه می‌دهد دیوارها را ویران کنیم و به فرهنگ‌های دیگر پل بزنیم.» و سپس تأکید کرد: «پس از عبور از این پل‌ها، تجارب، چهره‌ها و اشکال جدید، درمی‌یابیم که هرچند [فرهنگ‌ها] به نظر غریبه می‌آیند، اما ناشناخته نیستند.» نت‌فلیکس با این فیلم که شیر طلایی ونیز را هم به دست آورده، سنت شکنی کرد و آن را به جای اکران طولانی مدت به صورت محدود در چند سالن روی پرده برد و سپس از طریق سرویس استریمینگ خود منتشر ساخت تا به این ترتیب از تحمل شکست درگیشه جلوگیری شود و در ضمن فصل جوایز را هم از دست ندهد. کوارون در خصوص تهدیدی که استراتژی نت‌فلیکس به همراه دارد می‌گوید: «سؤال من از شما این است: به نظر شما یک فیلم مکزیکی سیاه و سفید به زبان اسپانیایی که ستاره‌ای هم ندارد با اکران گسترده چقدر فروش خواهد کرد؟ من [با انتشار فیلم از طریق نت‌فلیکس] به اکرانی بسیار بسیار گسترده‌تر از معمول دست زده‌ام و فیلم من هنوز در حال نمایش است. این اتفاقی نادر برای اثری خارجی زبان است که دو ماه از افتتاحیه‌اش گذشته باشد و هنوز در حال نمایش باشد. آثار خارجی زبان امسال، عملکردشان در گیشه و مدت نمایش آن‌ها را با این فیلم قیاس کنید. ببینید چه تعداد از آن‌ها با دوربین ۷۰ میلی متری فیلمبرداری شده‌اند. امیدوارم بحث در مورد نت‌فلیکس و اکران سنتی به زودی به پایان برسد.» نت‌فلیکس اعلام کرده است که ۴۵ میلیون مشترک در هفته‌ی اول فیلم «آشیانه‌ی پرنده» (Bird Box) را به تماشا نشسته‌اند، اما در مورد «رما» تاکنون آماری ارائه نداده است. فیلم «جنگ سرد» پاولیکفسکی در عین ناباوری امسال نامزد گلدن گلوب نشد.

«جف بریجز» به هنگام دریافت جایزه‌ی افتخاری سیسیل بی. دمیل اصطلاح تازه‌ای به اهالی هالیوود معرفی کرد و گفت: «همه شما «تریم تب» هستید!» او در ادامه توضیح داد که «تریم تب» مکانیزمی است که به ایجاد توازن در کشتی‌ها و هواپیماها یاری می‌رساند. بریجز با ستایش از «باکمینستر فولر» فیلسوف و معماری که این تجهیزات را ابداع کرده، آن را به عنوان استعاره‌ای از توانایی ایجاد تغییرات در جامعه به کار می‌برد. وی می‌گوید: «دوست دارم خودم را «تریم تب» بدانم. همه‌ی ما اینچنین هستیم. به نظر می‌رسد که به هیچ دردی نمی‌خوریم، اما اینطور نیست، دوستان. ما زنده‌ایم! می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم. می‌توانیم مسیر حرکت کشتی را تعیین کنیم. حرکت به سوی عشق و خلق سیاره‌ای سالم‌تر.» او با اشاره به نقش خود در فیلم «لبوفسکی بزرگ» برادران کوئن را «اساتید واقعی» توصیف کرد و گفت: «خوش شانس بودم که تا آخر عمر نامم با «دود» (The Dude) گره خورده.» بریجز در ادامه از همکاری خود با «مایکل چیمینو» کارگردان «تاندربولت و لایت‌فوت» می‌گوید: «به او گفتم مرد مرا ببخش ولی به نظر من اشتباه مهلکی مرتکب می‌شوی. احساس می‌کنم به درد این نقش نمی‌خورم. به هیچ وجه صلاحیتش را ندارم.» بریجز پاسخ چیمینو به یاد می‌آورد: «به من گفت: جف، بازی گرگم به هوا را بلدی؟» گفتم: بله. گفت: تو گرگی. گفتم: منظورت چیست که من گرگم؟ گفت: تو خود این شخصیت هستی. زندگی این کاراکتر از تو عبور می‌کند. همه چیز تمام شده... این حرف‌ها اعتماد به نفس و بینش عجیبی به من داد. گرگ شده بودم. همه‌ی ما [بازیگران] گرگ شده‌ایم. همه‌ی ما زنده‌ایم... بریجز در پایان سخنان خود خطاب به بازیگران می‌گوید: «همه‌ی شما تریم تب هستید! قائده‌ی بازی همین است و کاری از دست شما ساخته نیست!» آقای بریجز هفت بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده است.

«ماهرشالا علی» ستاره‌ی فیلم «کتاب سبز» یکشنبه شب درحالی به خاطر بازی در نقش «دان شرلی» برنده‌ی گلدن گلوب شد، که خانواده‌ی این پیانیست نسبت به نحوه‌ی نمایش شخصیت او اعتراض کرده بودند. علی با اشاره به این حواشی گفت: «اجازه دهید بگویم که کار من همیشه یک چیز است: اینکه مسئولیت نقش‌هایی که بازی می‌کنم را برعهده بگیرم. برای «دان شرلی» و خانواده‌ی او احترام قائلم. من با استودیو و خانواده‌ی شرلی صحبت کردم و در نهایت نمی‌خواستم که کسی نارضایتی داشته باشند و کسی بابت چیزی دلخور شود.»

«پاتریشا کلارکسون» جایزه‌ی گلدن گلوب خود برای بازی در سریال «اشیاء تیز» را به والدینش در نیو اورلئان تقدیم کرد. او که به شدت احساساتی شده بود گفت: «این جایزه در حقیقت به پدر و مادر شگفت‌انگیز من تعلق دارد. پدر و مادر، من در این جایزه با شما سهیم هستم.» او سپس خطاب به «ژان-مارک والی» کارگردان کانادایی می‌گوید: «تو برای ایفای این نقش هر چیزی از من طلب کردی جز رابطه‌ی جنسی.» کلارکسون یک بار در سال ۲۰۰۴ به خاطر بازی در فیلم (Pieces of April) نامزد دریافت گلدن گلوب و اسکار شده بود.

«سندرا او» با کسب جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگری با سریال «کشتن ایو» تاریخ‌ساز شد. او که به هنگام دریافت جایزه با شور و شعف از والدین خود قدردانی کرد، اکنون اولین بازیگر آسیایی تباری است که بیش از دو بار برنده‌ی گلدن گلوب شده است. این بازیگر کانادایی امسال به همراه «اندی سمبرگ» اجرای مراسم هفتاد و ششم گلدن گلوب را نیز برعهده داشت.

«کریسشن بیل» که در درام سیاسی «معاون» به کارگردانی «آدام مک‌کی» نقش «دیک چنی» را بازی کرده، جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد در فیلم‌های موزیکال یا کمدی را از آن خود کرد و دومین گلدن گلوب خود را به خانه برد. او به هنگام دریافت جایزه گفت: «از شیطان تشکر می‌کنم که الهام‌بخش من برای بازی در این نقش بود. او در ادامه‌ی صحبت‌های خود به شوخی گفت مک‌کی بیل را به این خاطر برای بازی در نقش «معاون رئیس جمهور» انتخاب کرده زیرا شباهت‌های زیادی به او داشته و کارگردان می‌خواسته کسی را پیدا کند که «کاملاً بی‌-کاریزما باشد و همه به او ناسزا بگویند.»

امسال سریال «آمریکایی‌ها»ی شبکه‌ی FX که با فصل ششم به پایان رسیده سرانجام اولین جایزه‌ی گلدن گلوب خود برای بهترین سریال درام را کسب کرد. این سریال می گذشته به پایان رسیده بود و در این دوره از مراسم در پنج بخش نامزد دریافت جایزه بود.

  • گلدن گلوب ۲۰۱۹ براساس آمار و ارقام

نت‌فلیکس با پنج گلدن گلوب شب گذشته بر مراسم بورلی هیلتون حکمرانی کرد، با کسب سه جایزه‌ در بخش‌های تلویزیونی بر دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی غلبه کرد و با دو جایزه در بخش‌های سینمایی در رتبه دوم استودیوها قرار گرفت. استودیوی یونیورسال با تصاحب چهار جایزه؛ سه جایزه برای «کتاب سبز» و یک جایزه برای «اولین انسان» پرافتخارترین استودیوی امسال بود. استودیوهای فاکس و آناپورنا نیز هرکدام با دو گلدن گلوب شب درخشانی پشت سر گذاشتند.

«متد کامینسکی» نت‌فلیکس و «قتل جانی ورساچه» شبکه‌ی FX تنها عناوین تلویزیونی بودند که شب گذشته در مراسم گلدن گلوب هفتاد و ششم بیش از یک جایزه به خانه بردند، درحالی که «کتاب سبز» با سه جایزه در میان عناوین سینمایی پیشتاز بود. فیلم «راپسودی بوهمی» فاکس و «رما» تنها فیلم‌های دیگری بودند که دو جایزه کسب کردند. یازده جایزه‌ی تلویزیونی امسال بین تنها پنج شبکه‌ی کابلی و اینترنتی تقسیم شد و هیچیک از شبکه‌های ماهواره‌ای به جایزه دست نیافتند.

فهرست جوایز براساس فیلم‌ها، سریال‌ها، استودیوها و شبکه‌های تلویزیونی:   سریال‌ها The Assassination of Gianni Versace: 2 The Kominsky Method: 2 The Marvelous Mrs. Maisel: 2 The Americans: 1 Bodyguard: 1 Escape at Dannemora: 1 Killing Eve: 1 Sharp Objects: 1 A Very English Scandal: 1   فیلم‌ها: Green Book: 3 Bohemian Rhapsody: 2 Roma: 2 Spider-Man: Into the Spider-verse: 1 The Favourite: 1 First Man: 1 If Beale Street Could Talk: 1 A Star Is Born: 1 Vice: 1 The Wife: 1   شبکه‌ها Netflix: 4 Amazon Prime Video: 2 FX: 2 BBC America: 1 HBO: 1   استودیوها Universal: 3 Annapurna: 2 Netflix: 2 Fox Searchlight: 1 Sony: 1 Sony Pictures Classics: 1 Warner Bros: 1  

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۷ دی ۱۳۹۷ ۲۱:۰۷

سلام. صبح میگشتم دنبال جایی که از شما تشکر کنم. خیلی ممنونم که مراسم گلدن گلوب را زنده پخش کردید. دست کم میشد بدون ترجمه های بعضی جاها به راحتی ببینیم. چند مورد قطع شدن بود که بهرحال پیش میآید و بنظرم موردی برای غر زدن نیست و خیلی سریع حلش کردید. تصویر هم با توجه به اینترنتِ قابل دسترس ، خوب بود. دست شما درد نکند. پایدار باشید.

نمایش اسپویل
۱۷ دی ۱۳۹۷ ۲۲:۱۸

من اشتباه کردم رفتم پخش بعضی هارو تماشا کردم:/ ....اینقدر حرف زدن که مخم رفت!...تو عمرم انقدر اذیت نشده بودم سر دیدن یه مراسم!...نامرد ساکتم نمیشد!

نمایش اسپویل