news-background
news-background

جک نیکلسون رسماً بازنشسته شده است

 

جک نیکلسن، بدون شک در رده ی بازیگرانی قرار می گیرد که نیازی به معرفی ندارند. او که کوهی از تجربه در امر بازیگری را باخود به دوش می کشد در آستانه ی 80 امین سالگرد زندگانی خویش به سر می برد. درخبری که چند ساعتی است که از انتشارش می گذرد متوجه شدیم که این بازیگر توانای سینمای معاصر زین پس فعالیتی در زمینه ی سینما و بازیگری نخواهد داشت. این حرف را پسر هنری فوندای افسانه ای یعنی پیتر فوندا اعلام کرد و جمله ای این چنین در ستایش یک عمر فعالیت هنری این بازیگر دوست داشتنی بیان داشت :

او به عنوان یک انسان هرآنچه در اختیار داشت را صرف تعالی بخشی به هنر خویش نموده است.

بهار2017 که چندی دیگر از راه می رسد، جک نیکلسون را وارد 8 امین دهه ی زندگانی اش خواهد کرد . بااینکه آخرین اثر وی در 2010 منتشر شد، تا به این لحظه هیچ خبر رسمی مبنی بر بازنشسته شدن وی اعلام نشده بود و به تازگی به نقل از یک دوست نزدیک به وی یعنی پیتر فوندا که او هم برای سینما دوستان فردی نامی است متوجه شدیم که وی به طور رسمی بازنشسته شده است.

«به عقیده ی من او رسماً بازنشسته شده است.» این جمله را گویا فوندا در یک مهمانی بعد از مراسم BAFTA امسال به جمعی از خبرنگاران بیان داشته است.

جک جوزف نیکلسون، متولد 22 آوریل 1937 میلادی نزدیک به 60 سال است که خود را یکی از صاحب سبکان سینما و حیطه ی بازیگری معرفی نموده است. تقریباً نقشی در سینما وجود ندارد که حداقل یکبار توسط نیکلسون بازی نشده باشد. این بازیگر معجونی اسرار آمیز از توانایی های متعدد بازیگری را به طور یکجا از خویش به نمایش گذاشته است. حضور در انواع ژانر های ممکن و بازی در نقش های مختلف از او یک الگو و شخصیت تاثیر گذار دراین امر خلق کرده و برای بسیاری از بازیگران معاصر هالیوود و ملل مختلف به عنوان یک قله ی دست نیافتنی به حساب می آید. از آنجا که صرف تعداد جوایز معرف هنرمند بودن بشمار نمی رود و یک هنرمند را نمی توان به برچسب هایی از نوع مراسمات اسکار و مانند آن محدود نمود ولی بااین حال استاندارد ترین معیار سنجش حداقل در نزد خیلی از  سینما دوستان، شمار تعداد جوایزی است که بازیگر از آن خود نموده است. جک نیکلسون با 12 بار نامزدی جایزه ی اسکار، رکورد دارترین بازیگر تاریخ آکادمی است. سهم وی 3 جایزه ی اسکار برای این تعداد نامزدی هاست. اولین اسکار او برای فیلم دیوانه از قفس پرید (One Flew Over the Cuckoo's Nest) و دیگری برای فیلم As Good as it Gets درسال 1977  برایش به ارمغان آمدند و  پس از آن اسکاری را در رشته ی بهترین بازیگر مکمل مرد برای فیلم Terms of Endearment از آن خود کرد.

       

                                   

نزدیک به چهار سال است که شایعاتی مبنی بر اختلالات حافظه که جک نیکلسون با آنها دست و پنجه نرم می کند، شنیده می شود ولی تمام آن شایعات توسط مدیر برنامه های وی تکذیب شدند. این جمله را وقتی خودمان نیز برای اولین بار می خوانیم بعید است به صحت آن اطمینان کنیم و چهره ی شاد و بشاش و مردم دوست جک نیکلسون در رسانه و حوزه های هنری از وی نزد ما بازیگری ساخته است که احتمال اینکه دچار این اختلالات روانی شود وجود ندارد. اندکی که به کارنامه ی بازیگری وی نگاه می کنیم متوجه می شویم که در دنیای بازیگری اما اگر بتوان یک نفر به عنوان "دیوانه" به جهان معرفی کرد بدون شک، جک نیکلسون سردسته ی تمام شخصیت های دیوانه و روان پریشی است که به جلوی دوربین رفته اند. تنها کافیست برای یکبار فیلمهای دیوانه از قفس پرید و درخشش را از این بازیگر ببینید و خودتان چیزهایی که می خوانید را با بازیگری وی قیاس کنید. نتیجه بدون شک معلوم است. حتی کسانی که برای اولین بار و بدون پیشینه ی قبلی سراغ تماشای آثار بزرگانی چون جک نیکلسون می روند، درهمان اولین تجربه شان پی به اعجوبه بودن وی خواهند برد کما اینکه هیچ دانش و پیشینه ی سینمایی پشت این بینندگان نباشد.

از به یادماندنی ترین آثار وی برای علاقمندان به سینما می توان به Chinatown اشاره کرد. فیلمی به کارگردانی رومن پولانسکی که چندسالی می شود نامش در بین 10 فیلم برتر معمایی تاریخ قرار دارد. فیلم دیوانه از قفس پرید وی که از دوبله پارسی بی نظیری نیز بهره می برد ساخته ایست از Milos Foreman که به نقد بسیاری از منتقدین تراز اول سینما وقتی دوباره و دوباره به تماشای آن می نشینید هربار نکات و جزئیات بیشتری از فیلم را به تماشا نشسته اید. سومین پیشنهاد ما به شما تماشای شاهکاری به اسم The Shining ساخته ی نابغه ی سینما یعنی استنلی کوبریک است. بعد از تماشای فیلم شاید به خود بگوید مشابه آن را در آثار دیگر سینمایی دیده اید ولی مطمئن باشید که زود قضاوت کرده اید. در یک مستند به اسم اتاق 237 که از این فیلم تهیه شده بود مشخص شد که شما تمام مدت فکر می کرده اید که در حال تماشای یک فیلم هستید ولی استنلی کوبریک با کمک جک نیکلسون در تمام فیلم شما را به بازی گرفته و هر بلایی که می خواهد برسرتان خواهد آورد.

بعنوان حسن ختام میتوانیم گریزی به سخنان استنلی کوبریک افسانه ای خطاب به جک نیکلسون اشاره کنیم که گفت:

«جک شخصیتی دارد که همیشه برایتان جذاب خواهد بود. او یک جادو و مهره ی مارو یک استعداد ذاتی در بازیگری است. او برای نقش هایی ایده آل است که به هوش بالایی برای نقش زدن نیاز دارند.»

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید