news-background
news-background

گزارش باکس آفیس: شروع بی سر و صدای «دزدان دریایی 5» و «Baywatch»

اگرچه فیلم «دزدان دریایی کارائیب: مردگان قصه نمی‌گویند» (Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales) به زودی با رسیدن به 275 میلیون دلار فروش کلی، به جمع 25 فیلمی راه پیدا می‌کند که پرفروش‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ را به ثبت رسانده‌اند، اما نمی‌توان غفلت ورزید از شکست‌های سنگین تابستانی چندگانه‌ها در ایالات متحده، که تنها سرآغاز اکران‌های بزرگ‌اند. تعطیلات روز یادبود که هرساله نقطه‌ی عطف فروش بلاک‌باسترهای تابستانی بود، امسال کم‌فروغ‌تر و راکدتر از همیشه به پایان رسید.

اولین نشانه‌های شکست چندگانه‌ها، هفته‌ی گذشته با اکران 36 میلیون دلاری «بیگانه: پیمان» مشاهده شد که افتتاحیه‌ی آن 4 میلیون دلار کمتر از 40 میلیون دلار مورد انتظار فاکس قرن بیستم بود. البته در این محاسبات باید «نگهبانان کهکشان 2» مارول را یک استثنا دانست، فیلمی که توانست فروشی فراتر از قسمت نخست داشته باشد و تخمین زده می‌شود که تا روز دوشنبه مجموع فروش داخلی آن به 337.6 میلیون دلار هم برسد.

«دزدان دریایی 5» طی اکران سه روزه به فروش 62.2 میلیون دلاری رسید، و در پایان روز چهارم اکران فروش خود را تا 76.6 میلیون دلار بالا برد. قسمت قبلی فیلم «سوار بر امواج ناشناخته»، که شش سال قبل به اکران درآمد، بر اساس آمار اکران سه روزه تا 31 درصد و فیلم «پایان دنیا» که یک دهه قبل عرضه شد، براساس آمار چهار روزه تا 34 درصد نسبت به قسمت پنجم در گیشه عملکرد بهتری داشته‌اند. اما با توجه به رضایت مخاطبین و فروش بی‌نظیر در سراسر دنیا، این فیلم هم مطمئناً برای دیزنی سودآور خواهد بود. 51 درصد خریداران بلیط مرد و 49 درصد زن بوده‌اند و 40 درصد از آنان تنها برای دیدن جانی دپ به سینما رفته‌اند.

از سوی دیگر پارامونت که با سه فیلم «بازگشت ژاندر کیج»، «شبح درون پوسته» و «مانستر تراک» سال فاجعه باری را سپری می‌کرد، در تلاش بود با فیلم «Baywatch» که با بودجه‌ی 69 میلیون دلاری تولید شده، به تهیه یک مجموعه فیلم کمدی با درجه‌ی سنی بزرگسال اقدام کند، اما این فیلم تنها با 18 میلیون تعطیلات آخر هفته را به پایان برد.

منابع نزدیک به عوامل دو فیلم «دزدان دریایی 5» و «Baywatch»، وبسایت «راتن تومیتوز» را مقصر می‌دانند، که به این دو عنوان به ترتیب نمره‌ 32 درصد و 19 درصد داده است. این دو فیلم پاپ‌کورنی، برای جلب نظر منتقدین ساخته نشده، اما در روزگاری این گونه آثار (فیلم‌های خانوادگی و طنزهای بزرگسالانه) در مقابل نقد دوام می‌آورد و از آن باکی نداشت. بسیاری از اهالی سینما نحوه‌ی امتیازدهی راتن تومیتوز را زیر سوال می‌برند و از عملکردش رضایت ندارند. پیش‌بینی‌ها برای افتتاحیه‌ی این دو فیلم چند هفته پیش به 90 و 100 میلیون دلار می‌رسید، اما به محض اینکه اولین امتیازات راتن تومیتوز منتشر شد، آن تخمین‌ها با کاهش چشمگیر مواجه شد، تا جایی که برخی از تهیه‌کنندگان خواستار توقف اکران فیلم برای منتقدین تا روز اکران عمومی فیلم‌ها شدند. استودیوها از هم اینک در حال تحقیق در مورد تأثیر امتیازات راتن تومیتوز بر روی فروش بلیط هستند.

بسیاری از کارشناسان کاهش محبوبیت «جانی دپ» را عامل دیگر کاهش فروش فیلم دانسته‌اند، عذر و بهانه‌ای که سال گذشته هم به هنگام اکران ناموفق «آلیس آنسوی آینه» مطرح می‌شد. اما با این همه به نظر می‌رسد که مهمترین دلیل کاهش فروش فیلم همان نقدهای منفی و تند باشد. اما از طرف دیگر، دیزنی این هفته با گذر از یک میلیارد دلار فروش داخلی، به اولین استودیویی تبدیل شد که به این موفقیت نائل می‌شود. فیلم‌های «دیو و دلبر» (500.6 میلیون)، «نگهبانان کهکشان 2» (333.2 میلیون)، و «روگ وان» (123.9 میلیون) فیلم‌هایی بودند که به رسیدن فروش داخلی استودیوی دیزنی به 957.7 میلیون دلار یاری رساندند.

فیلم «Baywatch» نیز که نگاه‌هایی ضد جنسیتی در ذات خود نهفته دارد، برای پارامونت یک چالش بزرگ به شمار می‌آمد. مشکل دیگر فیلم این بود که اغلب مخاطبین زیر 25 سال با سریالی که فیلم براساس آن ساخته شده، آشنایی نداشته‌اند.

هفته‌ی آینده فیلم «زن شگفت‌انگیز» (Wonder Woman) و انیمیشن « Captain Underpants: The First Epic Movie» فاکس در بیش از 3000 سالن نمایش به اکران درخواهند آمد.  

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید