news-background
news-background

کن ۲۰۱۹: کج‌خلقی «کوئنتین تارانتینو» به خبرنگاری که نقش زنان در فیلم‌هایش را زیر سؤال برد

«کوئنتین تارانتینو» از پرسش خبرنگار زن نیویورک تایمز در مورد تعداد دیالوگ‌های اندک «مارگو رابی» در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon A Time In Hollywood) به خشم آمد. او روز چهارشنبه در کنفرانس خبری فیلم در کن، در پاسخ به این خبرنگار با ترشروئی گفت: «فرضیه‌ی شما را رد می‌کنم.»

رابی در این فیلم که داستانش در دهه‌ی ۱۹۶۰ هالیوود روی می‌دهد نقش «شارون تیت» را بازی می‌کند و «لئوناردو دی‌کاپریو» و «برد پیت» به ترتیب در نقش «ریک دالتون» ستاره‌ی سریال‌های وسترن و «کلیف بوث» بدلکار بازیگر.

در کنفرانس مطبوعاتی فیلم، تارانتینو به وضوح از پرسش خبرنگار برآشفت، درحالی که رابی سعی کرد مؤدبانه به آن پاسخ دهد. رابی در مورد نقش خود گفت: «من فکر می‌کنم لحظاتی که جلوی دوربین ظاهر شده‌ام لحظاتی برای ادای احترام به شارون بودند. به نظر من تراژدی از دست رفتن معصومیت بود. نمایش جنبه‌های شگفت شخصیت او می‌توانست بدون حرف زدن باشد. احساس کردم این شخصیت را بدون دیالوگ بیشتر می‌توانم بکاوم، مسئله‌ای که بسیار جالب است. به ندرت موقعیتی به وجود می‌آید که بتوانم در قالب یک شخصیت با خود تنها باشم.»

سونی پیکچرز «روزی روزگاری در هالیوود» را سه شنبه شب در کن به نمایش درآورد و با استقبال منتقدین مواجه شد. این واکنش خصمانه‌ی تارانتینو در پایان کنفرانس ۳۰-دقیقه‌ای فیلم نشان داد، جایی که او به همراه بازیگران و عوامل فیلم بیشتر پذیرای تبریکات بودند و با پرسش‌هایی پیرامون «هاروی واینستین» که اغلب با تارانتینو همکاری می‌کرد و یا «اوما تورمن» که سال گذشته تارانتینو را متهم کرده بود در حین فیلمبرداری «بیل را بکش» او را مجبور به انجام حرکاتی کرده که موجب مصدومیت شده، مواجه نشدند.

تارانتینو کنفرانس را با صحبت در مورد «چارلز منسون» و فرقه‌ی او آغاز کرد: «به نظر من ماتحت تأثیرش قرار گرفتیم زیرا به نظر غیرقابل باور می‌آمد. پژوهش‌های زیادی در این خصوص انجام داده‌ام. اینکه او چگونه توانسته بود دختران و پسر جوان را به خود نزدیک کند به نظر باورکردنی نمی‌آمد. هر چه بیشتر در موردش بدانید، و بیشتر در مورد اطلاع کسب کنید، مسئله برایتان کمتر روشن می‌شود. بر ابهامش اضافه می‌کند.»

دی‌کاپریو می‌گوید تارانتینو با علم کردن این دو شخصیت گمنام در هالیوود می‌خواسته از صنعتی تجلیل کند که با آن بزرگ شده: «فکر می‌کنم این فیلم داستانه عاشقانه‌ای برای صنعت [فیلمسازی] است. ما در مورد «رالف میکر» و «ادی بایرن» تحقیق کردیم، همه بازیگرانی که تارانتینو آثارشان را از جنبه‌ی هنری ستایش می‌کند... این مسئله در داستان تأثیرگذارتر از هر چیز دیگر بود. این فیلم نامه‌ای عاشقانه است به صنعت [فیلمسازی] که ما فرصت مشارکت در آن پیدا کرده‌ایم.»

تارانتینو می‌گوید چندین بار با «رومن پولانسکی» همسر «شارون تیت» دیدار کرده اما در مورد نحوه‌ی نمایش فیلمساز در فیلمش با او مشورت نکرده است. از آنجا شخصیت‌های فیلم جدید تارانتینو در مورد اینکه باید با زندگی خود چه کنند تأمل می‌کنند، یک خبرنگار از عوامل فیلم می‌خواهد تجارب زندگی خودشان را شرح دهند. تارانتینو با اشاره به «دنیلا پیک» همسر اسرائیلی خود می‌گوید: «راستش را بخواهید باید بگویم که تأمل من در مورد زندگی با سه یا چهار سال قبل و یا حتی ۱۰ سال قبل متفاوت است، چرا که من همین شش ماه قبل ازدواج کردم. در حالی که هرگز پیش از آن ازدواج نکرده بودم. اما حالا دلیلش را می‌فهمم. منتظر دختری بی‌نقص بودم. بنابراین اگر بخواهم صریح و صادقانه بگویم در حال حاضر به این فکر می‌کنم که در زندگی چه کرده‌ام.»

«برد پیت» و «لئوناردو دی‌کاپریو» برای اولین بار در این فیلم در کنار یکدیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند. پیت در مورد خانواده‌ی منسون و کشتار وحشیانه‌ای که به دست آنان صورت گرفت می‌گوید: «من این اقدامات را نه خشونتی علیه افراد، بلکه خشونتی علیه معصومیت می‌دانم. وقتی که قتل‌های منسون به وقوع پیوستند، جنبش عشق آزاد شکل گرفته بود، ایده‌های جدیدی به وجود آمده، و سینما در حال سنجش دوباره بود. وقتی آن حوادث روی داد – قتل تراژیک شارون و دیگران – چیزی که بسیاری را تا به امروز به وحشت انداخت، نگاهی هوشیارکننده به جنبه‌ی تاریک ذات بشر بود. لحظه‌ی محوری از دست رفتن معصومیت بود و فیلم به همین مسئله اشاره می‌کند.»

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲ خرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۵۴

اتفاقا خیلی خوب و قشنگ جواب اون خبرنگار پررو رو داد. دمش گرم.

نمایش اسپویل
۲ خرداد ۱۳۹۸ ۰۴:۱۲

تیتر خبر اینه : کج‌خلقی «کوئنتین تارانتینو» به خبرنگاری که نقش زنان در فیلم‌هایش را زیر سؤال برد. ولی با تقریب خیلی خوبی متن خبر هیچ ربطی به تیترش نداره...

نمایش اسپویل