news-background
news-background

«کلوریس لیچمن» بازیگر فیلم Young Frankenstein در سن ۹۴ سالگی درگذشت

«کلوریس لیچمن» بازیگری که ۲۲ نامزدی و شش جایزه‌ی امی و یک اسکار برای فیلم «آخرین نمایش فیلم» (The Last Picture Show) کسب کرده بود و هفت دهه در صنعت فیلمسازی فعالیت کرد، سه‌شنبه گذشته در سن ۹۴ سالگی درگذشت. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

سریال «شوی ماری تایلر مور» (The Mary Tyler Moore Show) و اسپین‌آف «فیلیس» (Phyllis) از جمله معروف‌ترین نقش‌های لیچمن در تلویزیون بودند. او در سال ۱۹۷۴ نقشی به‌یادماندنی نیز در فیلم ترسناک کلاسیک «فرانکنشتاین جوان»‌ (Young Frankenstein) به کارگردانی «مل بروکس» ظاهر شد و در سال ۱۹۷۷ در فیلم «اوج اضطراب» (High Anxiety) با «آلفرد هیچکاک» همکاری کرد.

لیچمن اخیراً برای بازی در سیت‌کام «بزرگ‌ کردن هوپ» (Raising Hope) شبکه‌ی فاکس نامزد امی شده و با «دنیای مالکم» (Malcolm in the Middle) در دهه‌ی ۲۰۰۰ چهار نامزدی دیگر را کسب کرده بود.

لیچمن سال ۱۹۲۶ در دیموین آیووا متولد شد و در دهه‌ی ۱۹۴۰ با سریال‌هایی مانند «شوی باب و ری» (The Bob & Ray Show) قدم به عرصه‌ی تلویزیون گذاشت. او در سال‌های بعد در عناوینی چون «آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند» (Alfred Hitchcock Presents)، «منطقه گرگ‌ومیش»‌ (The Twilight Zone) و چند اپیزود «لسی» (Lassie) ظاهر شد. او در دهه‌ی ۱۹۵۰ در چندین نمایش برادوی نیز نقش‌آفرینی کرد.

او در دهه‌ی ۱۹۷۰ بر روی فیلم‌های بلند متمرکز شد و در «آخرین نمایش فیلم» با «پیتر بوگدانوویچ» همکاری کرد. بازی لیچمن در این فیلم نامزدی اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برایش به ارمغان آورد. او در سال ۱۹۷۴ در فیلم «دیزی میلر»‌ (Daisy Miller) مجدداً با بوگدانوویچ همکاری کرد و در همین سال برای «مل بروکس» در «فرانکنشتاین جوان» جلوی دوربین رفت. لیچمن در این فیلم مقابل «جین هکمن»، «مارتی فلدمن» و «مدلین کان» ظاهر شد.

لیچمن در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی به بازی در تلویزیون ادامه داد و سپس در سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ در سریال «شوی الن» (The Ellen Show) شبکه‌ی CBS نقش مادر «الن دی‌جنرس» را بازی کرد. در همین سال‌ها او نقش مادربزرگ آیدا را در «دنیای مالکم» پذیرفت و در چندین فصل آن را تکرار کرد. در سال‌های بعد، لیچمن که به ۸۰ سالگی رسیده بود در چندین انیمیشن از جمله «کرودها: عصر جدید» (The Croods: A New Age) صداپیشگی کرد.

لیچمن جدا از حرفه‌ی بازیگری، در زمینه‌ی حمایت از حقوق حیوانات نیز فعالیت می‌کرد. او به مدت ۲۵ سال با «جورج اینگلاند» فیلمساز ازدواج کرد و در سال ۱۹۷۸ از او جدا شد.

بروکس در واکنش به درگذشت لیچمن می‌نویسد: «چه واقعه غم‌انگیزی – کلوریس به‌شکل دیوانه‌واری بااستعداد بود. او به راحتی می‌توانست شما را به خنده یا گریه بیندازد. داشتن او در محل فیلمبرداری همیشه باعث افتخار بود.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۷:۰۰

چه دندونایی داره

نمایش اسپویل