news-background
news-background

«کریستن استوارت»: «کیت بلانشت» باید نماینده بشریت در مقابل بیگانگان فضایی باشد

ستاره‌ی فیلم‌های «گرگ و میش» به تازگی اعلام کرده است که احساساتش را صریح بیان می‌کند. «کریستن استوارت» با هر نقش خود از «مسؤل خرید شخصی» (Personal Shopper) به کارگردانی «الیور آسایاس» گرفته تا «جی‌تی لیروی» و اکنون «سیبرگ» (Seberg) اثر «بندیکت اندروز»، به نظر می‌رسد که جنبه‌ی دیگری از خود واقعی‌اش را برملا می‌سازد.

او در حال حاضر در جشنواره‌ی فیلم ونیز به سر می‌برد، جایی که فیلم «سیبرگ» برای اولین بار روی پرده می‌رود. در این تریلر، استوارت نقش «جین سیبرگ» یکی از ستارگان سینمای موج نوی فرانسه در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی را بازی می‌کند. سیبرگ بیشتر با نقش «پاتریشا» در فیلم «از نفس افتاده»ی «ژان لوک گدار» برای مخاطبین بین‌المللی شناخته می‌شود.

اما سیبرگ به خاطر همکاری با «حکیم جمال» (با بازی «آنتونی مکی») از فعالان جنبش «قدرت سیاهان» هم در آن دوران شهرت داشت. او در دهه‌ی ‍۱۹۶۰ از جنبش‌های حقوق مدنی مختلف حمایت مالی کرد و همین مسائل توجه FBI را به سیبرگ معطوف کرد. پلیس فدرال به وسیله‌ی برنامه‌ی مخفی «کوینتلپرو» که با استفاده از رفتارهای آزاردهنده، رسوایی‌آور و بدنام کننده افراد و سازمان‌های جاسوسی را تضعیف و خنثی می‌کرد، سیبرگ را به یک بیمار روانی تبدیل کرد. او که غم از دست دادن فرزند خود را هم به دوش می‌کشید، در سن ۴۰ سالگی خودکشی کرد.

استوارت می‌گوید: «من او را تنها با نقش دختر روزنامه‌فروش می‌شناختم و به جز «از نفس افتاده» فیلم دیگری از او ندیده بودم. لحظه‌ی ناخوشایند پایان فیلم را می‌دانستم. همیشه او را برای الگو قرار دادن جذاب می‌یافتم. فکر می‌کردم جذب شدن این بازیگر به فرهنگی که من هم به آن علاقه‌مندم رفتاری رادیکال بوده اما راستش هیچگاه بیش از این پیش نمی‌رفتم. فیلمنامه را خواندم و بهت‌زده شدم، از پایان تراژیک زندگی او آگاه نبودم. مجذوب زندگی پیچیده‌ی او شدم، اما پیش از آن تنها از او یک تصویر در ذهن داشتم.»

استوارت در ادامه می‌گوید: «جین خود را متعهد می‌دانست که داستان‌های تجاری را بازگو نکند، به همین علت بود که به سمت افراد هنرمند کشیده می‌شد. به همین دلیل بود که به سمت اهدافی کشیده می‌شد که برای کشوری که در آن زندگی می‌کرد قابل درک نبودند. مسائلی نبودند که مردم تمایل داشته باشند در آثار هنری یا محافل سیاسی ببینند و بشنوند.»

استوارت می‌افزاید: «هر کاری که می‌کنم، هر حرفی که می‌زنم، به هر کسی که رأی می‌دهم، پروژه‌هایی که از نظر هنری به سمت‌شان جذب می‌شوم – احساسات، موضع، و اعتقادات سیاسی‌ام را صریح بیان می‌کنم.»

او سپس داوری در جشنواره‌ی فیلم کن ۲۰۱۸ به ریاست «کیت بلانشت» را هم به خاطر می‌آورد و با یادآوری نقش خود به عنوان یکی از اعضای زن هیأت داوران برای ایجاد توازن جنسیتی در کن می‌گوید: «بودن در آن جشنواره باعث شد سال بسیار خوبی را سپری کنم. چند باری با فیلم‌ها در آن جشنواره حاضر شده‌ام اما نمی‌دانم، احساساتی در من پدید می‌آورد که مقدس می‌دانم و در هر کسی بیدار نمی‌شود – دنیا فراتر از سینما است.»

استوارت می‌گوید: «کیت [بلانشت] رئیس هیأت داوران بود، و راستش را بخواهید به نظر من اگر بخواهیم نماینده‌ای برای زمین انتخاب کنیم و او را به نژادهای بیگانه معرفی کنیم و بگوییم «ما اینگونه موجوداتی هستیم.» به نظرم آن انسان باید کیت باشد. این بود که از تمام لحظاتش لذت بردم و با سرخوشی به خانه بازگشتم.» جشنواره‌ی فیلم ونیز امسال با انتخاب تنها دو فیلم به کارگردانی فیلمسازان زن در بخش مسابقه جنجال‌آفرین شده بود.

فیلم «سیبرگ» ۳۰ آگوست در ونیز اکران می‌شود و سپس در ماه سپتامبر به فستیوال تورنتو می‌رود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۳۸

!???!?i'm sorry whaaaaaaaaaaaaat

نمایش اسپویل
۹ شهریور ۱۳۹۸ ۰۹:۳۴

چقدر باید دایره آدم های دورت محدود باشه که بهترین آدمی که روی این سیاره 7 میلیاردی می شناسی کیت بلانشت باشه. هر لحظه که این سلبریدی ها لب باز می کنند بیشتر معلوم میشه هیچی بارشون نیست.

نمایش اسپویل