news-background
news-background

«کرک داگلاس» ستاره‌ عصر طلایی هالیوود در سن ۱۰۳ سالگی درگذشت

داگلاس، بازیگر و تهیه‌کننده‌ای بود که با نوع‌دوستی‌اش شناخته می‌شد.

«کرک داگلاس» بازیگر افسانه‌ای و تهیه‌کننده هالیوود چهارشنبه شب در سن ۱۰۳ سالگی درگذشت. او که با بازی‌های به‌یاد‌ماندنی‌اش در فیلم‌هایی مانند «اسپارتاکوس» (دانلود فیلم Spartacus با لینک مستقیم) شناخته می‌شد، و در سال ۱۹۴۹ به خاطر فیلم «قهرمان» (Champion) نامزد اسکار شده بود، آخرین بازیگر زنده‌ی عصر طلایی هالیوود بود.

«مایکل داگلاس» فرزند کرک چهارشنبه شب در صفحه‌ی اینستاگرامش درگذشت پدر را تأیید کرد. «مایکل داگلاس» نوشت: «برای جهانیان او یک افسانه بود، بازیگری از عصر طلایی سینما که عصر طلایی خودش را زندگی کرد، یک بشردوست معتقد به عدالت که هدف‌هایش الهام‌بخش همه‌ی ما بود.»

«کرک داگلاس» در فیلم «راه افتخار» (Paths of Glory) و «اسپارتاکوس» که از اولین فیلم‌های «استنلی کوبریک» بودند نقش اول را بازی کرد و با «براینا پروداکشن» تهیه‌کنندگی آن‌ها را هم به عهده گرفت. او در از بین رفتن «فهرست سیاه هالیوود» و ذکر نشدن نام افرادی که به عقاید کمونیستی متهم بودند در تیتراژ فیلم‌ها کمک کرد.

داگلاس در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه با «جوویش کرونیکل» گفت که این دستاوردی است که بیش از هرچیز به آن افتخار می‌کند. او در مورد ذکر نام «دالتون ترامبو» نویسنده‌ی «اسپارتاکوس» گفته بود: «وقتی که یک فیلم به پایان رسید احساس بسیار بدی داشتم در این باره که نامی از او نبرم. بسیار کار غلطی می‌نمود. عذاب کشیدم. مردم می‌گفتند کرک اگر از او نام ببری هرگز در این شهر کار نخواهی کرد. اما ۵۰ سال قبل بسیار سرسخت بودم. در نهایت انجامش دادم. نامش را روی پرده نشان دادم. خیلی ترسیده بودم اما بر انجام اصرار کردم.»

او سه نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را تصاحب کرده است. اولین آن‌ها در سال ۱۹۴۹ و فیلم «قهرمان» به کارگردانی «مارک رابسون» بود که داگلاس در نقش یک بوکسور ظاهر می‌شد. در سال ۱۹۵۲ برای بازی در فیلم «بد و زیبا» (The Bad and the Beautiful) به کارگردانی «ویسنته مینلی» نامزد اسکار شد. همکاری بعدی او با مینلی در سال ۱۹۵۶ نیز با فیلم «شور زندگی» (Lust for Life) نامزدی دیگری برای داگلاس به ارمغان آورد که این بار در نقش «ونسان ون‌ گوگ» بازی می‌کرد.

برای دسترسی به تازه‌ترین اخبار سینمای جهان با ۳۰نما همراه باشید.

داگلاس در اولین فیلمش «عشق عجیب مارتا آیورز» (The Strange Love of Martha Ivers) در مقابل «باربارا استنویک» قرار گرفت اما در نهایت به بازی در نقش شخصیت‌های سرسخت از جمله «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» (20,000 Leagues Under the Sea) و «شهر بی‌رحم» (Town Without Pity)، «داستان کارآگاهی» (Detective Story) و «اسپارتاکوس» گرایش پیدا کرد.

داگلاس در سال ۱۹۶۳ به بازی در تئاتر بازگشت و در دهه‌های بعد به تهیه‌کنندگی و کارگردانی روی آورد. او در دهه‌ی ۱۹۷۰ وسترن‌های «رذل» (Scalawag) و «گروه پلیس» (Posse) را کارگردانی کرد و در آن‌ها به ایفای نقش هم پرداخت.

سال گذشته به پاس پنج دهه فعالیت هنری اسکاری افتخاری به داگلاس اهدا شد. «استیون اسپیلبرگ» هنگان تقدیم جایزه به او فیلم «بد و زیبا» را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ در مورد سینما توصیف کرد.

در سال‌های اخیر داگلاس کتاب شعری تحت عنوان «زندگی می‌تواند شعر باشد» را منتشر کرد و برای «هافینگتن پست» مقالاتی به نگارش درآورد. او در یکی از این مقالات نگاهی به محبوب‌ترین فیلم خود می‌اندازد. در میان‌ آن‌ها «شور زندگی» دیده می‌شود که به قول خودش باعث شد دیگر هرگز تمایل به بازی در نقش هنرمند دیگری نداشته باشد. دیگر فیلم محبوب او «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» است که یکی از اولین فیلم‌های لایو-اکشن استودیوی دیزنی بود.

داگلاس رابطه‌ی نزدیکی با «مایکل داگلاس» و همسر او «کاترین زیتا-جونز» داشت و هر چند شب یک بار تا آخرین روزهای زندگی‌اش با آن‌ها تماس تصویری برقرار می‌کرد. زیتا جونز در صفحه‌ی اینستاگرامش نوشته است: «کرک عزیزم، تا آخر عمر دوستت خواهم داشت. همین حالا دلتنگ‌‌ات شده‌ام. آسوده بخواب...»

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹:۲۹

RIP spartacus 1916 -2020

نمایش اسپویل
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۳۶

از آخرین بازماندگان عصر طلایی هالیوود... هالیوودی که الان پر شده از مهملات ابر قهرمانی و سوپر استارهای تک بُعدی و کاغذی که صرفا با پرده های آبی و سبز هویت سازی میکنند.

نمایش اسپویل
۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۲۵

وقتی فیلم ترامبو رو میبینی میفهمی که کرک داگلاس چه نقش مهمی در بهم زدن لیست سیاه هالیوود داشته ... R.I.P

نمایش اسپویل