news-background
news-background

کارگردان The Platform دنیای فیلمش را تشریح می‌کند

فیلم تریلر «پلتفرم» (دانلود فیلم The Platform با لینک مستقیم) که تابستان گذشته در جشنواره‌ی فیلم تورنتو به نمایش درآمد و بلافاصله توسط نت‌فلیکس خریداری شد، اول فروردین ماه عرضه شد. در این فیلم «ایوان ماساگه» در نقش «گرونگ» نمایشی به‌یادماندنی داشت و نقش مردی را بازی کرد که می‌پذیرد شش ماه در یک ساختمان زندان-مانند به نام «حفره» سپری کند و در مقابل مدرکی به او ارائه دهند. در ابتدا معامله‌ای منطقی به نظر می‌رسد اما گرونگ به سرعت متوجه می‌شود که سیستم تحویل غذای ساختمان عادی نیست و تأثیرات عجیبی روی ساکنانش می‌گذارد.

«حفره» به صورت عمودی بنا شده و در هر طبقه دو نفر سکونت دارند. روزی یک بار، یک پلتفرم از طبقه‌ی اول شروع می‌کند و به ترتیب تا پایین‌ترین طبقه حرکت می‌کند. ساکنین طبقه‌ی ۱ غذاهای لذیذ و رنگارنگ پلتفرم را مصرف می‌کنند و باقی‌مانده‌اش را برای طبقه‌ی دوم می‌فرستند. به همین ترتیب باقی‌مانده‌ی غذاهای طبقه‌ی دوم به طبقه‌ی سوم می‌رسد و الی آخر. وضعیت برای ساکنین طبقات فوقانی چندان بد نیست اما به افرادی که در طبقه‌ی صدم گرفتار شده‌اند جز ته‌مانده‌ی ناچیز آن سفره‌ی رنگارنگ سهمی ندارند. ساکنین ساختمان هر سی روز یک بار به طبقه‌ی دیگری منتقل می‌شوند به این معنا که فرد ممکن است یک ماه در طبقه‌ی ششم به سر ببرد اما بعد در طبقه‌ی ۱۳۴ به مدت یک ماه چیزی برای خوردن پیدا نکند.

«پلتفرم» اولین فیلم بلند «گالدر گازتلو-اروتیا» است و تاکنون از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۳ درصد دریافت کرده. «کلایدر» به تازگی با این فیلمساز از طریق ایمیل مصاحبه‌ای ترتیب داده و از او خواسته طراحی «حفره» و منابع الهام خودش را برای مخاطبین شرح دهد.

 

کلایدر: به عنوان فیلم اول «پلتفرم» بسیار جاه‌طلبانه است. آیا صد در صد از موفقیت فیلم اطمینان داشتید و آیا در حین فیلمبرداری بخش‌هایی وجود داشت که شما را نگران کند؟

گالدر گازتلو-اوروتیا: البته. از یک سو به این علت که فیلم اول یک کارگردان بود و از سوی دیگر به دلیل تناسب موضوعاتی که در فیلم مطرح می‌شود. خوشبختانه، روی مشارکت عظیم تمام گروه‌های فنی و هنری فیلم حساب کردم.

 

ساختمان را چگونه طراحی کردید؟ آیا در ایده‌ی شما از ابتدا تا انتها تغییری ایجاد شد؟

گازتلو-اوروتیا: روند طراحی «پلتفرم» نقشی کلیدی در استفاده از تمام بودجه‌ی در نظر گرفته شده داشت. عملاً، تمام ساختمان به صورت میلی‌متری با دیوارهای ماژولار، برآمدگی‌ها، شکاف‌ها محاسبه شده بود تا بتوانیم ۹۹.۹ درصد فیلم را با دوربین‌های روی دست، نه ثابت تصویربرداری کنیم... از منظر هنری، طراحی نماینده‌ی سردی غیرانسانی ساختمان است.

کدام صحنه مستلزم بیشترین کار بود؟

[هشدار: پاسخ این پرسش حاوی اسپویلر است.]

گازتلو-اوروتیا: از نظر فنی، صحنه‌ای که «باهارات» بالا می‌رود... از نظر احساسی، فروپاشی روانی «گرونگ» به دنبال خودکشی «ایموگوری».

 

به نظر می‌رسد که فیلم چالشی برای ایوان بوده باشد. آیا صحنه‌ی خاصی وجود داشت که نیاز باشد او را از لحاظ روانی آرام کنید؟

گازتلو-اوروتیا: بله، ایوان تقریباً در تمامی صحنه‌ها موفق عمل می‌کند و در حین فیلمبرداری فیلم که شش هفته زمان برد، او باید ۱۲ کیلو وزنش را کاهش می‌داد تا زوال روحی و جسمی «گرونگ» را واقعی نشان دهد. تصور کنید که چقدر دشوار است بازی در فیلمی که به خودی خود کار زیادی بطلبد و در عین حال سخت‌ترین رژیم غذایی عمر شما را داشته باشد.

 

از علت وجود صحنه‌هایی برای آشپزها اما بدون دیالوگ بگویید.

گازتلو-اوروتیا: در دنیایی که بسیاری گرسنگی می‌کشند، جنگ را تحمل می‌کنند، برای تهیه‌ی دارو در مضیقه‌اند... اسراف و بی‌مایگی به اصطلاح «دنیای اول» توهین‌آمیز است. از نظر زیبا‌یی‌شناسانه، آشپزخانه با رنگ‌های شاد و دستگاه‌هایی که شبیه اسباب‌بازی به نظر می‌آیند نشان داده می‌شود، اما بازی‌ها – بدون دیالوگ – و لحن موسیقی به ما می‌گوید که چیزی در آن بالا سر جای خودش نیست. فیلم آنگونه بسیاری ادعا می‌کنند یک نقد اجتماعی نیست، یک خود-نکوهی اجتماعی است. من گاهی خودم را رفتاری مخرب و بی‌رحمانه غافلگیر می‌کنم.

 

غافلگیرکننده‌ترین واکنش نسبت به فیلم چه بوده است؟

گازتلو-اوروتیا: فیلم تقریباً در تمامی کشورها همان‌گونه که می‌خواستیم فهمیده شد... نابرابری همه وجود دارد. اگر روی آن پلتفرم، به جای غذا، دارو قرار داده بودیم، فیلم به همان شکل ادراک می‌شد.

 

اگر شما می‌خواستید به «حفره» بروید، چه چیزی با خود می‌بردید و چرا؟

گازتلو-اوروتیا: یک نسخه‌‌ی بسیار سخت از «دن کیشوت». به علت خواندن کتاب و دفاع از خود بوسیله‌ی آن.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۵۰

دوبار دیدمش هنوز دوست دارم ببینمش

نمایش اسپویل
۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵

اصلا انتظار نداشتم اینفدر خوب باشه من به نیت فیلمهای saw / cube / escape room , .... دیدم ولی شوکه شدم . دیدنش هم واقعا سخته .

نمایش اسپویل
۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ۰۹:۰۷

دست مریزاد

نمایش اسپویل
۱۵ فروردین ۱۳۹۹ ۱۷:۰۴

واقعاااا فیلم فوق العاده ایی بوددد

نمایش اسپویل
۱۵ فروردین ۱۳۹۹ ۰۰:۲۶

دوستان شما چی همراه خودتون میبردین من هنوز درگیر اینم که چی میبردم

نمایش اسپویل
۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ۱۹:۵۹

جت پک خخخ :)

نمایش اسپویل
۲۲ فروردین ۱۳۹۹ ۱۳:۲۵

وقتی ندونی اون تو چه خبره واقعا جوابش سخته شاید چیزی که برای گذر زمان خوب باشه و آرامش بده ولی الان که میدونی توش چه خبره بازم جوابش سخته، چی باشه زنده نگه ات داره ، ازت دفاع کنه ، ازش بر علیه خودت استفاده نکننش ، ... من بعداز دونستن شرایط اونجا حتما "بُز" میبردم چون همه چی خوار هست (مثلا تو یک ماه طبقه پایین بودن بهش لباس و پارچه میدم بخوره) و مراقبت نمیخواد و همیشه شیر داره و با هم سلولیم حتما مصالحه میکردم البته اگر قبلش اون منو نکشته باشه و فرصت صحبت پیدا بشه.

نمایش اسپویل
۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ۲۳:۴۷

مرغ زنده که تخم بذاره

نمایش اسپویل
۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ۱۸:۴۷

اسلحه قطعا

نمایش اسپویل
۱۵ فروردین ۱۳۹۹ ۱۷:۰۳

واقعا به هیچ نتیجه ای نرسیدم واقعا نمیدونم چی با خودم ببرم

نمایش اسپویل
بیشتر