news-background
news-background

کارگردان Joker علت دوری‌اش از کمدی را فاش کرد: فرهنگ حاکم بر جامعه این ژانر را نابود کرده

چگونه ممکن است کارگردانی که کمدی «خماری» را در کارنامه دارد به یکباره یک فیلم ابرقهرمانی تلخ بسازد؟ «تاد فیلیپس» فرهنگ عامه را مقصر می‌داند.

«تاد فیلیپس» اولین فیلمسازی نیست که اثری تلخ براساس کتاب‌های مصور می‌سازد. او فیلم‌های پرفروشی مانند «خماری» (Hangover)، و «سفر جاده‌ای» (Road Trip) را در سال‌های گذشته تولید و در سال ۲۰۰۴ «استارسکی و هاچ» را بازسازی کرد. تا پیش از «جوکر» (Joker) به نظر نمی‌رسید فیلیپس کارگردانی است که به تولید فیلمی خشونت‌بار در مورد ضدقهرمانی بدنام در کتاب‌های مصور علاقه داشته باشد. با این حال، با همکاری «واکین فینیکس» دقیقاً همین کار را کرد.

فیلمساز هفته‌ی گذشته در مصاحبه با مجله‌ی «ونتی فر» علت دوری از ژانر کمدی و گرایش به سمت فیلم تلخی مانند «جوکر» را فاش می‌کند. او می‌گوید: «سعی کنید در این «فرهنگ [به اصطلاح] بیدار شده» با کسی شوخی کنید [تا متوجه شوید.] مقالات زیادی در مورد علت کم کار شدن کمدین‌ها نوشته شده. من علتش را به شما می‌گویم، زیرا تمامی طنزپردازان با خود می‌گویند: «گور پدرش، نمی‌خواهم فکر کنند به کسی توهین کرده‌ام.»

فیلپس ظاهراً نگران کمدی-ستیزان بی‌شمار در شبکه‌های اجتماعی نیز هست. او می‌گوید: «بحث با ۳۰ میلیون کاربر توئیتر آسان نیست. از عهده‌اش برنمی‌آیید. بنابراین می‌گویید من نیستم. من کنار کشیدم و می‌دانید چه کردم؟ در تمام فیلم‌های کمدی‌ام نوعی هتاکی و بی‌حرمتی وجود دارد. به نظر من این خصوصیت مشترک همه‌ی آثار طنز است. بنابراین با خود می‌گویم: «چگونه فیلمی هتاکانه بسازم که کمدی نباشد؟ آهان فهمیدم، باید به سراغ دنیای کتاب‌های مصور برم و قواعدش را به هم بزنم.» این گونه بود که ایده‌ی «جوکر» شکل گرفت.»

به ‌رغم مقاومت فیلیپس در مقابل تحریک مردم در فضای مجازی با بی‌حرمتی‌هایی که در نهایت به کسی برمی‌خورد، او با فیلم جدیدش بیش از سایر آثار قبلی جنجال به پا کرد. پس از کسب شیر طلایی ونیز و ورودش به رقابت اسکار، اکران «جوکر» با نگرانی‌هایی گره خورد. خانواده‌ی قربانیان تیراندازی آرورا در سال ۲۰۱۲ برای استودیوی برادران وارنر نامه‌ای ارسال و از نمایش فیلم ابراز نگرانی کردند. ارتش ایالات متحده نیز هشدار داد که ممکن است «اینسل‌های خشن» در هفته‌ی اول اکران فیلم دست به حملات مسلحانه بزنند.

فیلیپس در سال ۲۰۱۶ گفته بود از حواشی به وجود آمده برای فیلم «سگ‌های جنگی» (War Dogs) گیج شده. فیلپس در آن زمان گفت: «یادم هست وقتی مستند می‌ساختم و شروع به ساختن فیلم‌های قصه‌گو کرده بودم مردم می‌گفتند چگونه این جهش را انجام داده‌ام؟ می‌گفتم هر دو قصه‌گویی است. فرایندش یکی است. من این را جهشی عظیم نمی‌دانم.»

فیلیپس در مصاحبه با «ونتی فر» از مضامین مشترک میان «خماری» و «سگ‌های جنگی» که او را به سمت «جوکر» هدایت کردند می‌گوید: «فیلم در مورد مردی است که تصمیمات بدی می‌گیرد و آشفتگی ایجاد می‌کند، چیزی که در واقع در تمام فیلم‌های من مشهود است. جالب اینکه به شخصیت خود من شبیه است. من عاشق هرج‌ومرج‌ام. تصمیمات نادرست به آشفتگی و هرج‌ومرج منجر می‌شود و من این وضیعت را دوست دارم. دوست دارم در زندگی‌ام هرج‌ومرج باشد. دوست دارم در فیلم‌هایم هرج‌ومرج باشد. دوست دارم به شکل فیلم مستندسازی‌شان کنم.»

واکنش «تایکا وایتیتی» به اظهارات فیلیپس در مورد وضعیت کنونی کمدی در شبکه‌های اجتماعی جنجالی شد. وایتیتی مصاحبه‌ی کارگردان «جوکر» را با ۷۳۵ هزار هوادارش در توئیتر به اشتراک گذاشت و نوشت: «مسخره است.» اظهارات فیلیپس در حالی منتشر شد که فیلم «جوجو خرگوش» (Jojo Rabbit) وایتیتی به زودی توسط فاکس سرچ‌لایت اکران می‌شود. این فیلم که جایزه‌ی مردمی جشنواره‌ی تورنتو را تصاحب کرد، یک کمدی ضد-نفرت‌پراکنی در سال‌های وقوع جنگ جهانی توصیف شده و وایتیتی نقش هیتلر را در آن ایفا کرده است. «جوکر» و «جوجو خرگوش» هر دو از مدعیان کسب اسکار دانسته می‌شوند.

«جوکر» در هفته‌ی اول اکران در آمریا ۹۳.۵ میلیون دلار فروخت و پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ ماه‌های اکتبر را به نام خود ثبت کرد. انتظار می‌رود این فیلم در دومین هفته نیز با فروشی نزدیک به ۴۰ میلیون دلار صدر جدول را حفظ کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۸:۱۴

تاد فیلیپس درست میگه البته بعضی هم سعی میکنند جلوی این موج به اصطلاح بیداری بایستن. در مورد وایتیتی هم بگم که یه نون به نرخ روز خور هست که میخواد فیلم ثور خانوم بسازه چون نون تو فمینیسته و کلی هوادارها باهاش چپ شدن

نمایش اسپویل