news-background
news-background

کارگردان CODA: با این فیلم روش دیگری برای دشنام دادن پیدا کردم

«شان هیدر» کارگردان درام تحسین‌شده «کودا» (CODA) که در جشنواره ساندنس رکوردشکنی کرد، هم اشک مخاطبین را درآورده و هم آنان را خندانده است. این فیلم داستانی در مورد یک دانش‌آموز نوجوان روایت می‌کند که تنها عضو شنوای خانواده ناشنوای خود است و باید میان حفظ پیوند میان اعضای این خانواده و دنبال کردن رؤیاهایش یکی را برگزیند.

«امیلیا جونز» در فیلم «کودا» نقش «روبی روسی» را بازی می‌کند که هم وقت خودش را بر روی قایق ماهیگیری خانودادگی‌شان می‌گذراند و هم حرف‌ها را برای والدینش ترجمه می‌کند.

هیدر در مصاحبه با «ددلاین» می‌گوید خوشحال است که مخاطبین فیلم را خنده‌دار یافته‌اند – به‌ویژه در صحنه‌ای که والدین روبی با بازی «مارلی ماتلین» و «تروی کوتسور» باید به پزشک مراجعه کنند و دخترشان باید به آن‌ها بگوید به مدت دو هفته نباید رابطه جنسی داشته باشند.

هیدر اضافه می‌کند: «روش دیگری برای دشنام دادن پیدا کردم.» این نویسنده و کارگردان می‌گوید در ابتدا در مورد موفقیت فیلم «بدگمان» بوده چرا که «کودا» بر اساس یک فیلم فرانسوی ساخته شده، اما به زودی دریافته است که این یک «فرصت بزرگ» برای تولید فیلمی شخصی است و می‌تواند «به شکلی قابل‌استناد» جامعه افراد ناشنوا را بررسی کند.

هیدر می‌گوید فشار ورود به این جامعه به عنوان یک «بیگانه» را احساس کرده اما نوشتن فیلمنامه به زبانی که فرمی مکتوب ندارد باعث شده متن را تأثیرگذارتر کند.

اپل فیلم «کودا» را با قراردادی ۲۵ میلیون دلاری در شب افتتاحیه فیلم در ساندنس خریداری کرد. این فیلم در این جشنواره برنده جایزه ویژه هیأت داوران برای گروه بازیگری، جایزه کارگردانی، جایزه مخاطبین و جایزه بزرگ هیأت داوران شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید