news-background
news-background

چرا نسبت طول و عرض فیلم Zack Snyder's Justice League متفاوت است؟

نسبت و طول عرض محتوای مرتبط با دوران گذشته که با صفحات نمایش مدرن همخوانی ندارند، معضلی است همیشگی. اگر فیلم قدیمی‌تر باشد، این حاشیه‌ی سیاه رنگ در قسمت بالا و پایین صفحه نمایش مشهود است و اگر سریال به اواخر قرن بیستم تعلق داشته باشد، در سمت چپ و راست صفحات نمایش امروزی به چشم می‌خورد.

از عناوین تلویزیونی و سینمایی مدرن انتظار می‌رفت که با اغلب تلویزیون‌ها و صفحات نمایش مدرن سازگار باشند، تا اینکه «لیگ عدالت زک اسنایدر» (Zack Snyder's Justice League) از طریق HBO Max زاده شد و بعضی از هواداران را سرگشته ساخت. نسخه‌ی اول این فیلم با نسبت طول و عرض عریض اکران شد، اما در کات اسنایدر حواشی سیاه از چپ و راست تصاویر را احاطه کرده‌اند. آیا بینندگان باید به گیرنده‌های خود دست می‌زدند؟

«لیگ عدالت زک اسنایدر» بر خلاف فرمت عریض بیشتر فیلم‌های امروز، با نسبت طول و عرض ۱.۳۳:۱ ارائه نشده. در اینکه این نسبت ممکن است برای بعضی عجیب باشد و حس ناخوشایندی به مخاطب بدهد تردیدی وجود ندارد، اما این فرمت چندان غیرمعمول نیست. قاب‌بندی کات اسنایدر در واقع با فرمت برنامه‌سازی دهه‌ی ۱۹۲۰ تا ۱۹۹۰ یکسان است و مهم‌تر از همه، با فرمت آیمکس سازگارتر.

پاسخ کوتاه این پرسش که چرا کارگردان این فرمت را انتخاب کرده این است که بنا به دلایل هنری. اسنایدر در زمان تولید «بتمن علیه سوپرمن» (Batman v. Superman) به صحنه‌های آیمکس بر روی صفحات نمایش بزرگ بسیار علاقه‌مند شد. او در پنل «جاستیس‌کان» سال گذشته گفت که دیدن آن سکانس‌ها بر روی صفحات بزرگ سبب شده که شیفته‌ی «مربع‌های بزرگ» شود. به همین علت وقتی که از وارنرمیدیا برای احیای «لیگ عدالت» چراغ سبز گرفت، این فرمت را حفظ کرد.

اسنایدر می‌گوید: «از لحاظ کامپوزیشن، واقعاً عاشق این ایده شدم. ابرقهرمان‌ها به عنوان یک هویت، باید کمتر افقی به نظر برسند. شاید وقتی سوپرمن در حال پرواز است. اما وقتی که ایستاده بیشتر عمودی است. همه‌چیز به آن صورت فیلمبرداری و ترکیب شده، و بخش زیادی از فرایند احیا تلاش برای برگرداندن آن است. بازگرداندن این مربع‌های بزرگ.»

هرچند اسنایدر تولید کات اول «لیگ عدالت» را آغاز کرد، اما در مرحله‌ی پس از تولید به دنبال خودکشی دخترش از پروژه جدا شد و فیلم فرمت عریضی پیدا کرد. مزیت نسبت ۴:۳ دیده شدن تصویر بیشتر نسبت به کات اول است. در واقع کات «جاس ویدن» بخش‌هایی کلیدی از صحنه‌های تصویربرداری‌شده توسط اسنایدر را از بین می‌برد. اسنایدر در رویداد «جاستیس‌کان» با رسم شکل این مزیت را توضیح داده بود.

با این حال، دیدن «لیگ عدالت زک اسنایدر» روی تلویزیون‌های عریض امروز همچنان حس عجیبی ایجاد خواهد کرد. این فیلم با فرمت آیمکس بر روی پرده‌های بزرگ بیست و چند متری قطعاً لذت‌بخش است اما پاندمی اغلب مخاطبین را در خانه نگه داشته و بخش زیادی از آن‌ها فیلم را روی تلویزیون خواهند دید.

برای اصلاح این فرمت کارهایی می‌توان کرد چرا که اغلب تلویزیون‌ها و دستگاه‌های پخش‌کننده دارای تنظیمات نسبت طول و عرض هستند و این امکان را به کاربر می‌دهند که به طریقی از شر حواشی سیاه راحت شود. برای مثال در پخش‌کننده‌ی ویدیویی VLC روی سیستم عامل ویندوز، با فشردن کلید C می‌توان میان نسبت‌های مختلف جابه‌جا شد. اما همچنانکه اسنایدر می‌گوید، این کار باعث از دست رفتن تصاویر کلیدی خواهد شد. آی‌پد که دارای نسبت طول و عرض پیش‌فرض ۴:۳ است، یکی از روش‌های خلاصی از حاشیه‌هاست، اما بدیهی است که صفحه نمایش کوچک آن با آنچه اسنایدر در ذهن داشته اختلاف بسیاری دارد.

فرمت مرسوم عناوین تلویزیونی مدرن ۱۶:۹ است، هرچند سریال‌هایی مانند «مندلوری» (The Mandalorian) و «وانداویژن» (WandaVision) در بعضی از صحنه‌ها نسبت طول و عرض را تغییر می‌دهند.

فیلم چهار-ساعته «لیگ عدالت زک اسنایدر» پنجشنبه گذشته از HBO Max منتشر شد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ۱۹:۴۰

من همون ثانیه اول متوجه شدم و خیلی رو مخم رفت (مخصوصا که تو گوشی میبینم و صفحه خودم (19.5:9) هست اما فیلم رو که دیدم که چقدرررر صحنه ها خوب تنظیم شده بودن لذت بردم ازش

نمایش اسپویل