news-background
news-background

چرا برادران وارنر فیلم ۱۵۰ میلیون دلاری Dune را تنها در سالن‌های سینما اکران نمی‌کند و یا برای چهارمین بار به تأخیر نمی‌اندازد؟

به دنبال اکران «تل‌ماسه» (Dune 2021) در جشنواره ونیز، بسیاری از منتقدین – حتی آن‌هایی که فیلم را چندان نپسندیده بودند – ادعا کردن دکه این اقتباس از رمان‌های علمی-تخیلی «فرانک هربرت» برای سالن‌های سینما و پرده‌های بزرگ آن ساخته شده.

«ورایتی» در گزارش تازه‌ای علت منحصر نشدن پخش «تل‌ماسه» به سالن‌های سینما را بررسی کرده است. این نشریه می‌نویسد منتقدین بر روی دیده شدن این فیلم ۱۶۵ میلیون دلار با جلوه‌های ویژه ستودنی‌اش در سالن‌ها تأکید کردند به این علت اصلی که وارنرها مانند دیگر فیلم‌های پرخرجشان، «تل‌ماسه» را همزمان از اچ‌بی‌او مکس پخش می‌کنند.

بازخوردهای مثبت «تل‌ماسه» سبب ایجاد این تصور شد که برادران وارنر فیلم را در اچ‌بی‌او مکس همزمان با اکران در سالن‌های سینما پخش نمی‌کند. این استودیو به ندرت با اتخاذ این نوع استراتژی به نتیجه مطلوب رسیده و باعث فروش بلیت به ویژه در هفته‌های دوم به بعد شده است.

سال گذشته وقتی تأیید شد که وارنرها با همه فیلم‌هایشان در سال ۲۰۲۱ همین استراتژی را در پیش می‌گیرند، «دنی ویلنوو» کارگردان «تل‌ماسه» که به شرط تولید دو فیلم حاضر به ساختن این اقتباس پیچیده شده بود، به تصمیم وارنرمیدیا معترض شد و مقاله شدیدالحنی نوشت و گفت این کمپانی فروش گیشه را قربانی افزایش مشترکین اچ‌بی‌او مکس کرده و به مخاطب و به سینما توهین کرده است.

منابع نزدیک به برادران وارنر به «ورایتی» می‌گویند احتمال اکران «تل‌ماسه» با بازی «زندیا»، «تیموتی شالامی»، «اسکار آیزاک»، «جاش برولین» و «ربکا فرگوسن» تنها در سالن‌های سینما در تاریخ ۲۲ اکتبر بسیار اندک است. قراردادهایی وجود دارد که از مدت‌ها قبل منعقد شده‌اند و نادیده گرفتن آن‌ها ممکن است مشکلاتی را پدید آورد که گریبان‌گیر دیزنی شد وقتی که «اسکارلت جوهانسون» از آن‌ها به دلیل پخش «بیوه سیاه» (Black Widow) در دیزنی+ شکایت کرد. با این حال، «تل‌ماسه» امکان اکران بعضی از بازارهای بین‌المللی از جمله آسیا تنها در سالن‌های سینما را دارد چرا که قرارداد پخش همزمان از اچ‌بی‌او مکس تنها در مورد ایالات متحده اعمال خواهد شد.

«ورایتی» می‌نویسد به کمپانی «لجندری اینترتینمنت» که بخش زیادی از هزینه‌های تولید «تل‌ماسه» را تأمین کرده این اختیار داده شده که تاریخ اکران فیلم را به تعویق بیندازد. در صورتی که این کمپانی اکران «تل‌ماسه» را تا سال ۲۰۲۲ به تأخیر می‌انداخت می‌توانست فیلم را تنها در سالن‌های سینما پخش کند. مدیران وارنر این قرارداد جنجالی که با نام «پروژه پاپ‌کورن» شناخته می‌شد را از ابتدا یک «طرح منحصربه‌فرد یک-ساله» می‌دانستند و تأکید کرده بودند که از سال ۲۰۲۲ به روال سابق بازمی‌گردند. در ماه‌های اخیر، استودیو با سینماهای بزرگی مانند ای‌ام‌سی قرارداد بسته تا فیلم‌های بعدی خود را به مدت ۴۵ روز تنها در سالن‌های سینما اکران کند.

با توجه به اینکه «تل‌ماسه» تاکنون سه مرتبه به تعویق افتاده، وینلوو و سهام‌داران فیلم مخالف ایجاد تأخیری دیگر بوده‌اند. این تصمیم تا اواسط ماه آگست و در آستانه اکران فیلم در ونیز گرفته نشده بود.

وارنرها که فیلم‌های دیگری چون «در ارتفاعات» (In the Heights) و «اسپیس جم: میراث جدید» (Space Jam: A New Legacy) زیان مالی سنگینی را متحمل شدند چرا که در حین پاندمی تمامی فیلم‌ها عملکردی پایین‌تر از حد انتظار داشتند و آن‌ها باید سازندگان را راضی نگه می‌داشتند و مانند سال‌های قبل از پاندمی دستمزدهای آن‌ها را به صورت کامل پرداخت می‌کردند. «هیو جکمن» و «دنزل واشینگتن» برای دو فیلم «خاطره» (Reminiscence) و «چیزهای کوچک» (The Little Things) که در گیشه بسیار پایین‌تر از انتظار استودیو فروختند و پیش از پاندمی چراغ سبز گرفته بودند ده‌ها میلیون دلار پرداخته است.

در صورتی که «تل‌ماسه» به سال ۲۰۲۲ موکول می‌شد بازیگران و فیلمسازان دستمزدهای خود را به صورت کامل دریافت نمی‌کردند. از سوی دیگر، «تل‌ماسه» از آن دسته از فیلم‌هایی است که احتمال شکستش در گیشه در حالت عادی وجود دارد چرا که مخاطب اغلب عناوین پیچیده را نمی‌پسندند و اکشنی می‌خواهند که نیازی به تعمق و تأمل نداشته باشد. اقتباس سینمایی از رمان‌های هربرت در سال ۱۹۸۴ و با «دیوید لینچ» به شکست انجامیده اما فیلم ویلنوو در حال حاضر از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۵ درصد دریافت کرده است.

کارگردان «تل‌ماسه» با فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» (Blade Runner 2049) با بازی «رایان گاسلینگ» و «هریسون فورد» که در آمریکا ۹۲ و در سراسر دنیا ۲۶۰ میلیون دلار فروخت در حالی که با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری تولید شده بود، طعم شکست را چشیده است و بنابراین به خوبی می‌داند که جذب مخاطب به فیلمی که از کتاب‌های کامیک اقتباس نشود چقدر دشوار است.

ویلنوو در ماه‌های اخیر چندین مرتبه تأکید کرده است که ترجیح می‌دهد مخاطبین فیلمش را روی پرده‌های بزرگ سینما ببینند. او در ماه دسامبر گفته بود: «من و همکارانم سه سال از عمر خود را وقف کردیم تا فیلم به تجربه‌ای منحصر به فرد در سالن‌های سینما تبدیل شود. تصاویر و اصوات فیلم ما برای شنیده و دیده شدن در سالن‌های سینما طراحی شده است.»

فیلم دو ساعت و ۳۵ دقیقه‌ای «تل‌ماسه» قرار است قسمت اول از یک دوگانه باشد اما برادران وارنر تنها برای تولید سریال اسپین-آف «تل‌ماسه: خواهری» (Dune: The Sisterhood) در اچ‌بی‌او مکس چراغ سبز نشان داده و تولید قسمت دوم فیلم هنوز قطعی نیست و به عملکرد «تل‌ماسه: قسمت اول» بستگی دارد. ویلنوو در مصاحبه با «ورایتی» تأیید می‌کند که در ابتدا قصد داشته هر دو فیلم را به صورت همزمان فیلمبرداری کند.

ویلنوو می‌گوید: «در ابتدا می‌خواستم هر دو قسمت را همزمان بسازم. به چند دلیل اتفاق نیفتاد، و من موافقت کردم که چالش تولید قسمت اول و سپس منتظر ماندن برای دیدن بازخوردها را بپذیرم. قسمت اول را با عشق و علاقه تمام ساختم به این دلیل که ممکن بود قسمت دومی تولید نشود. اما خوش‌بین هستم.»

ویلنوو در مصاحبه با مجله «توتال فیلم» گفته بود: «چیزی به نام «تل‌ماسه ۱» و «تل‌ماسه ۲» وجود ندارد. «تل‌ماسه: قسمت اول» و «تل‌ماسه: قسمت دوم» وجود دارد.» این فیلمساز اضافه می‌کند: «اولین کار این بود که ثابت کنیم فیلمی زیبا و محبوب می‌تواند بر اساس این کتاب وجود داشته باشد و فکر می‌کنم این را ثابت کرده‌ام – همه اعضای برادران وارنر و لجندری، همه آن‌ها ۱۰۰ درصد از پروژه حمایت می‌کنند. بر این باورند که اگر قسمت اول شکست واقعاً بدی در گیشه خورد «تل‌ماسه: قسمت دوم» تولید نخواهد شد، چون عاشق فیلم‌اند. به فیلم افتخار می‌کنند، یعنی می‌خواهند ادامه پیدا کند. اما تاکنون نیمی از آن را ساخته‌اند. بنابراین من بسیار خوش‌بینم.»

در بخشی از گزارش «ورایتی» آمده است که برادران وارنر به دنبال تولید دنباله‌ای برای «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید