news-background
news-background

چرا «آمریکایی‌ها» یکی از‌ بهترین سریال‌های تاریخ است؟

با وجود اینکه حدوداً بیست سالی می‌شود که وارد انقلاب درام‌های تلویزیونی یا همان «عصر طلایی تلویزیون» شده‌ایم، اما تعداد سریال‌هایی که همگان از آن‌ها به عنوان شاهکار یاد ‌کنند انگشت شمارند. اکثر منتقدان روی «سوپرانو»، «شنود»، «برکینگ بد»، «مد من» و «ددوود» اتفاق نظر دارند، آن‌ها که حافظۀ قویتری دارند، «قتل: زندگی خیابانی» را نام می‌برند، آن‌هایی که خوش‌قلب‌ترند و فصل‌های بد و پایان نچسب یک سریال را خیلی زود بر سازندگان می‌بخشند، روی سریال‌هایی مثل «گمشده»، «بال غربی» یا «ناوبر فضایی گالاکتیکا» هم دست می‌گذارند. البته سریال‌های دیگری مثل «جاستیفاید» و «فرزندان آشوب»‌ هم هستند که طرفداران هرچند اندک اما پرشور خودشان را دارند. گفتن اینکه کدامیک از سریال‌های در حال پخش می‌تواند پس از خاتمه یافتن جای این سریال‌ها را بگیرد دشوار است. «بازی تاج و تخت» به نظر یکی از آن هاست، «نارنجی همان سیاه است» هم شاید به چنین موفقیتی برسد. اما سریالی که احتمال ظهورش در فهرست بهترین‌ها بیش از همه وجود دارد، سریالی است که علیرغم محبوبیتش در نزد منتقدین هیچگاه درمیان جریان اصلی محبوبیت نیافت. ما سریال «آمریکایی‌ها» که در طول همین هفته پخش فصل جدیدش آغاز می‌شود را در کنار بهترین آثار تلویزیونی سال‌های اخیر قرار می‌دهیم. «آمریکایی‌ها» توسط «جو وایزبرگ»ی ساخته شده که علاوه بر نوشتن رمان، سابقۀ فعالیت در سازمان سیا را هم دارد. پخش این سریال از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و به سرعت خودش را به عنوان درامی که مو لای درز داستانش نمی‌رود مطرح کرد: الیزابت (کری راسل) و فیلیپ (متیو رایس) جنینگز زوج ظاهراً خوشبختی هستند که در سال‌های جنگ سرد در حومۀ شهر واشینگتن ساکن‌اند، صاحب دو فرزند شده‌اند، و در یک آژانس مسافرتی مشغول کارند و رؤیای آمریکایی را تجربه می‌کنند. باستثنای اینکه زاده و بزرگ شدۀ شوروی‌اند و برای این کشور به عنوان مأمور مخفی جاسوسی هم می‌کنند. سال‌ها آموزش دیده‌اند و حدود یک دهه از سکونت‌شان در دی‌سی می‌گذرد و شبکه‌ای از جاسوس پدید آورده‌اند که به آن‌ها در دستیابی به اطلاعات سری یاری می‌رسانند. سریال سرشار از صحنه‌های تبادل مخفیانۀ اطلاعات و قتل‌های وحشیانه است و از این بابت طرفداران ژانر جاسوسی را راضی می‌کند اما بیشتر با تعلیق سر و کار دارد تا هیجان ناب. از همان ابتدا بمب‌های عمل نکرده‌ای به سبک هیچکاک به داستان افزوده شده؛ از سکونت یک مأمور اف‌بی‌آی در همسایگی این زوج گرفته تا دختر همیشه کنجکاوشان پیج (نوجوانی که برخلاف دیگر بازیگران نوجوان روی اعصاب نیست) تا پسری که فیلیپ در روسیه به دنیا آورده.

«آمریکایی‌ها» سریالی است که تنها با قرار دادن چند شخصیت خاص در یک اتاق قادر است تنش و هیجان بیافریند. تنشی که از علم به لغزشی کوچک سرچشمه می‌گیرد که با حبس ابد یا مجازاتی بدتر یکی ست. ریتم سریال در عین حال غیرقابل پیش‌بینی باقی می‌ماند. احتمال مرگ کاراکترها یا وقوع امری شوکه کننده وجود دارد، اما همچون اغلب سریال‌ها این حوادث در لحظات پایانی فصل رخ نمی‌دهد، لحظاتی که داستان منطق می‌خواهد حادث می‌شوند، اما باز هم شما را به شگفت وامی‌دارند. هرچند قهرمانان داستان آزادانه زندگی می‌کنند و خطری تهدیدشان نمی‌کند ولی در طول چهار فصل گذشته، روز به روز شرایطشان سخت و سخت‌تر می‌شود. ناگفته نماند که روند سریال به خاطر ایجاد تعلیق و نمایش خشونت به شکل غیرقابل انکاری کند است، همان مسئله‌ای که مانع محبوبیت آن شده است. نویسندگی و کارگردانی سریال چنان غنی و بدون شتابزدگی صورت گرفته، و چنان از شخصیت‌ها و بن‌مایه‌های کار شده پر است، که اگر بخواهید در دیدنش عجله کنید، سریال لطمه می‌خورد. هر کسی صبر و حوصله و طاقت چنین سریال‌های آرامی را ندارد، به خصوص وقتی که ده‌ها سریال دیگر برای دیدن وجود داشته باشد.

چهار نکته‌ای که باید در مورد فصل پنجم «آمریکایی‌ها» بدانید

1. تغییر در روزهای پخش. این اولین بار در طول پخش این سریال جاسوسی است که تاریخ پخش سریال از روزهای چهارشنبه به سه‌شنبه تغییر پیدا می‌کند. 2. این فصل آخر سریال نیست. سال گذشته «جو وایزبرگ» و «جوئل فیلدز» تهیه‌کنندگان سریال با شبکۀ FX برای به پایان بردن سریال طی دو فصل توافق کردند. این فصل مطابق معمول شامل ۱۳ اپیزود است اما فصل ششم و نهایی در ۱۰ قسمت به پایان می‌رسد. 3. «آمریکایی‌ها» هنوز یکی از بهترین سریال‌های در حال پخش است. شبکۀ FX سه قسمت ابتدایی فصل را در اختیار منتقدان قرار داده. طبق نظر آنها اولین قسمت سریال، برخلاف قسمت‌های اول فصل‌های گذشته شامل مقدمه‌چینی می‌شود، اما دو اپیزود بعد فوق‌العاده خواهد بود، و مملو از هیجانات جاسوسی و مسائل و مشکلات خانوادگی. بازی عالی «کری راسل»، «متیو رایس»، «نوآح امریک» و بقیه هم لذت بخش است. 4. با توجه به وضع روابط سیاسی روسیه و ایالات متحده ندیدن سریال اشتباه است. حوادث واقعی این روزها دست کمی از فیلم‌ها و سریال‌های جاسوسی ندارد. اگر این سریال را نبینید مثل این است که از دیدن فصل دوم حوادث واقعی زندگی صرف نظر کرده‌اید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ۰۳:۳۰

«آمریکایی‌ها» سریال کم‌بیننده‌ای است، اما همان تعداد کم طوری عمیقا به آن عشق می‌ورزند که به میلیون‌ها میلیون بیننده‌ای که صرفا یک سریال را فقط برای اینکه دنبال کرده باشند دنبال می‌کنند می‌ارزند. سریال این حقیقت را می‌داند و به خاطر همین است که هیچ تلاشی برای تجاری شدن نکرده است و سعی کرده مثل روز اول همین‌طوری مخفی باقی بماند و فقط هویت واقعی‌اش را برای کسانی فاش کند که حاضرند برای کشفش دست به جستجو بزنند. «آمریکایی‌ها» خیلی کلاسش بالاتر از اینهاست که برای بیننده گدایی کند. این ما هستیم که به آن وابسته هستیم. این ما هستیم که باید درکش کنیم. کم سریالی پیدا می‌شود که این‌قدر همه‌چیز تمام باشد.

نمایش اسپویل