news-background
news-background

«چارلی کافمن»: استودیوها سینما را نابود کرده‌اند نه نت‌فلیکس

کافمن می‌گوید صنعت فیلمسازی دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده است.

در دنیای فیلم تا سال‌ها در مورد این مسئله بحث می‌شد که آیا رشد نت‌فلیکس سبب کاهش مراجعه به سینما شده و آیا این شبکه صلاحیت رقابت برای کسب جوایز سینمایی را دارد یا نه. مخالفین نت‌فلیکس، سرویس‌های استریم ویدیو را مسئول «نابودی» تجربه‌ی دیدن فیلم در سالن‌های سینما می‌دانستند. «استیون اسپیلبرگ»، «کریستفر نولان» و «ادوارد نورتون» از جمله فیلمسازانی بوده‌اند که در سال‌های اخیر در این بحث سهیم شده و از نت‌فلیکس انتقاد کرده بودند. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

«چارلی کافمن» نیز به تازگی وارد این بحث شده و از نفوذ نت‌فلیکس در صنعت فیلمسازی گفته، به‌ ویژه وقتی که قرار است فیلم جدید او «به پایان دادن چیزها فکر می‌کنم» (دانلود فیلم I'm Thinking of Ending Things با لینک مستقیم) ۴ سپتامبر از نت‌فلیکس پخش شود. این فیلم که به نویسندگی و کارگردانی کافمن، بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی «ایان رید» ساخته شده، یک تریلر روان‌شناسانه است در مورد زنی که به همراه دوست پسرش به خانه‌ی دور افتاده‌ی او می‌رود.

کافمن در مصاحبه با وال استریت ژورنال می‌گوید: «به دنبال چیزی بودم که اجازه دهند کارگردانی‌اش کنم و از طرفی وقتی فیلمی بر اساس یک کتاب یا یک کامیک یا فیلمی که پیش‌تر عرضه شده ساخته شود کار راحت‌تر است. تهیه‌کننده‌ی من اتفاقاً با نت‌فلیکس قرارداد داشت. فکر نمی‌کنم نت‌فلیکس می‌دانست که قرار است فیلمی بسازم که یک تریلر باشد و فکر می‌کنم خودم هم نمی‌دانستم. کتاب شما را به سمت یک افشاگری هدایت می‌کند، و من فکر کردم که این افشاگری ممکن است در فیلم ناامیدکننده و قابل پیش‌بینی بشود. مسائل در قالب کلمات اسرارآمیزتر از تصاویر است.»

کافمن از سابقه‌ی «افتضاح» خود در گیشه با فیلم‌های «سینکدکی، نیویورک» (دانلود فیلم Synecdoche, New York با لینک مستقیم) و استاپ-موشن «انومالیسا» (دانلود فیلم Anomalisa با لینک مستقیم) در سال ۲۰۱۵ می‌گوید و آن‌ها را با فیلمنامه‌هایی مقایسه می‌کند که برای کارگردانان دیگر نوشته است. او توضیح می‌دهد که در گذشته نوشتن یک فیلمنامه‌ی اریجینال بسیار ساده‌تر بوده. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

کافمن می‌گوید: «می‌توانستم دست به کارهای احمقانه و تجربی بزنم، اما در صنعت فیلمسازی تغییرات گسترده‌ای صورت گرفته، و این تغییرات حدود سال ۲۰۰۸ آغاز شد وقتی که استودیوها از تولید فیلم [با بودجه‌ی متوسط] دست کشیدند و به سراغ تولید فیلم‌های پرخرج رفتند. جذابیت نت‌فلیکس برای فیلمسازان در این است که جای دیگری برای تولید آن‌ فیلم‌ها وجود ندارد. وقتی می‌گویند نت‌فلیکس سینما را نابود کرده خشمگین می‌شوم – این‌طور نیست، سینما سینما را نابود کرد، استودیوها سینما را نابود کردند، و این عین حقیقت است.»

کافمن نویسنده‌ی «تابش ابدی یک ذهن پاک» (دانلود فیلم Eternal Sunshine of the Spotless Mind با لینک مستقیم) در ادامه توضیح می‌دهد که چگونه فیلمنامه‌ی اریجینال و موزیکال او با اضافه شدن ستاره‌های درخشان هالیوود حتی موفق به جذب سرمایه‌ی ۱۱ میلیون دلاری نشده. او می‌گوید به همین علت به نگارش رمان گرایش پیدا کرده است. رمان ۷۰۰ صفحه‌ای کافمن با عنوان «انتکایند» (Antkind) ۷ ژوئیه منتشر خواهد شد.

«به پایان دادن چیزها فکر می‌کنم» با بازی «جسی باکلی»، «جسی پلمانز»، «تونی کولت»، «دیوید تولیس» اولین فیلم بلند کارگردان در پنج سال گذشته است. داستان فیلم در مورد زنی گرفتار بحران هویت است که به قطع رابطه با دوست پسرش فکر می‌کند. پلمانز سال گذشته در مورد این اقتباس گفته بود فیلم حتی خوانندگان کتاب را غافلگیر خواهد کرد:‌ «می‌توانم بگویم که چارلی شاید ۱۵ درصد دیالوگ‌ها را برداشته.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۴ تیر ۱۳۹۹ ۱۴:۰۳

الان کوین فایگی میاد میگه نه شما نمیفهمید ما سینمارا نجات دادیم ???

نمایش اسپویل
۱۴ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۲

سینما سینما را نابود کرد، استودیوها سینما را نابود کردند با این جمله خیلی موافقم همون کریستوفر نولان که خیلی فیلماش رو قبول دارم اگه چند تا شکست تجاری پشت سر هم تجربه کنه که فعلا بعیده دیگه نمی تونه اینجوری فیلم پرخرج درست کنه پول نباشه کمپانی های هالیوود هم نیستن

نمایش اسپویل