news-background
news-background

پیش‌بینی برندگان اسکار ۲۰۲۰: این ناقوس پیروزی کیست؟

لس‌آنجلس تایمز: نه، این توهم نیست. فصل اسکار امسال کوتاه‌تر از همیشه است. نامزدهای‌ این دوره ۱۳ ژانویه معرفی شدند و جوایز یکشنبه‌ی آینده به برندگان تقدیم می‌شود.

همزمان با پایان رأی‌گیری نهایی در شامگاه سه‌شنبه گذشته، «کنت توران» و «جاستین چانگ» منتقدین تایمز پیش‌بینی کردند که چه کسانی در ۱۱ شاخه‌ی مهم‌تر مراسم جوایز را به خانه می‌برد. از این گذشته و از آنجا که آن‌ها در تمام طول یک سال گذشته وقت خود را صرف دیدن فیلم کرده‌اند، پیشنهاد می‌دهند که بهتر است چه عناوین یا کسانی برنده شوند.

بهترین فیلم

نامزد‌ها

فورد در برابر فراری (Ford v Ferrari) دیزنی/فاکس

ایرلندی (The Irishman) نت‌فلیکس

جوجو خرگوش (Jojo Rabbit) فاکس سرچ‌لایت

جوکر (Joker) برادران وارنر

زنان کوچک (Little Women) سونی

داستان زناشویی (Marriage Story) نت‌فلیکس

۱۹۱۷ (1917) یونیورسال

روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) سونی

انگل (Parasite) نئون

انتخاب توران...

فیلمی که برنده می‌شود: ۱۹۱۷

فیلمی که باید برنده شود: زنان کوچک

اگرچه «۱۹۱۷» یکی از عناوین محبوب فصل اهدای جوایز است، اما انتخاب من علی‌رغم گرایش به «فورد در برابر فراری» پیروزی «زنان کوچک» خواهد بود، فیلمی استثنایی که بر مسئله‌ای تأکید می‌کند که باید بدیهی باشد: داستان‌هایی که در مورد زنان روایت شده، به اندازه‌ی داستان‌هایی که در مورد مردان ساخته‌ می‌شود می‌تواند ما را عمیقاً و کاملاً تحت تأثیر قرار دهد.

انتخاب چانگ...

فیلمی که برنده می‌شود: انگل

فیلمی که باید برنده شود: انگل

می‌دانم: انتخابی بی‌پروا است که از تصوری رؤیاپردازانه سرچشمه می‌گیرد. روی کاغذ فیلم «۱۹۱۷» - که جوایز متعددی از جمله «صنف تهیه‌کنندگان آمریکا» که سیستمی شبیه به آکادمی دارد را کسب کرده - محبوب‌ترین فیلم است. اما در سال‌های اخیر آمار کمتر و کمتر اهمیت پیدا کرده‌اند، و امسال فیلم «انگل» که آن هم جوایز زیادی از اصناف مختلف کسب کرده، از بخت بالایی برای پیروزی برخوردار است. پیروزی فیلم «بونگ جون-هو» در بخش بهترین فیلم به عنوان اولین فیلم غیر-انگلیسی زبان تاریخ، بسیار بیشتر از «رما» (Roma) در سال گذشته است – و مهم‌تر از هر چیز، شایستگی کسب این جایزه را هم دارد.

بهترین کارگردانی

نامزدها

مارتین اسکورسیزی (The Irishman)

تاد فیلیپس (Joker)

سم مندز (1917)

کوئنتین تارانتینو (Once Upon a Time in Hollywood)

بونگ جون هو (Parasite)

انتخاب توران...

کارگردانی که برنده می‌شود: سم مندز

کارگردانی که باید برنده شود: مارتین اسکورسیزی

مندز، مانند فیلمش، پی‌درپی در حال کسب پیروزی است، اما اسکورسیزی در «ایرلندی» مهارت‌های ذاتی خود را با تجاربی که در فیلمسازی کسب کرده بود ترکیب و یکی از بی‌نقص‌ترین کارگردانی‌های امسال را خلق کرد.

انتخاب چانگ...

کارگردانی که برنده می‌شود: سم مندز

کارگردانی که باید برنده شود: بونگ جون-هو

گرچه گفته خود را نقض می‌کنم، اما آمار را نمی‌توان به کلی نادیده انگاشت. «صنف کارگردانان آمریکا» که به مندز جایزه‌ی بهترین کارگردانی اهدا کرد، بیش از هر مراسم اهدای جوایز دیگری در انتخاب‌هایش با اسکار هم‌خوانی می‌کند. فیلم «۱۹۱۷» دارای امتیاز فیلمبرداری با یک برداشت بلند که آکادمی علاقه‌ی شدیدی به آن دارد نیز هست. در سال‌های اخیر «آلفونسو کوارون» با «رما» و «جاذبه» و «الخاندرو گ. اینیاریتو» با «بردمن» و «از گور برخاسته» پس از کسب جایزه از صنف کارگردانان به اسکار دست پیدا کرده‌اند. مندز نیز می‌تواند به آن‌ها ملحق شود، اما رأی من به بونگ تعلق می‌گیرد که بدون تأکید بر عناصر فرمی، یکی از فاخرترین فیلم‌های سال را ساخت.

بهترین بازیگر مرد نقش اول

نامزدها

آنتونیو باندراس (Pain and Glory)

لئوناردو دی‌کاپریو (Once Upon a Time in Hollywood)

آدام درایور (Marriage Story)

واکین فینیکس (Joker)

جاناتان پرایس (The Two Popes)

 

انتخاب توران...

بازیگری که برنده می‌شود: واکین فینیکس

بازیگری که باید برنده شود: آنتونیو باندراس

اهداکنندگان جوایز بر روی کار فینیکس در «جوکر» اتفاق نظر دارند، اما من به سمت نمایش باندراس در «درد و شکوه» ساخته‌ی «پدرو آلمودوار» گرایش دارم که لحنی بسیار متفاوت با دیگر آثار فیلمساز داشت و نومیدی و رستگاری را به شکلی تکان‌دهنده به تصویر کشیده بود.

انتخاب چانگ...

بازیگری که برنده می‌شود: واکین فینیکس

بازیگری که باید برنده شود: آنتونیو باندراس

«جوکر» فیلمی نیست که من به خاطرش به فینیکس اسکار دهم، اما در مقابل پیروزی تضمین‌شده‌ی او هم حرفی برای گفتن ندارم. از فیلم «مرشد» (The Master) تا «تو هرگز اینجا نبودی» کاری فوق‌العاده، کمتر تجلیل‌شده، و زیرپوستی از خود به جای گذاشته. او حتی برای سخنرانی‌هایش در مراسم «صنف بازیگران» و «بفتا» شایسته‌ی جایزه‌ است. در این شاخه‌ که انتخاب بییش از اندازه دشوار است، من بازی مالیخولیایی و دل‌پسند باندراس در «درد و شکوه» را برمی‌گزینم و آن را کمی بالاتر از بازی «آدام درایور» در «داستان زناشویی» قرار می‌دهم.

بهترین بازیگر زن نقش اول

نامزدها

سینتیا اریوو (Harriet)

اسکارلت جوهانسن (Marriage Story)

سرشا رونان (Little Women)

شارلیز ترون (Bombshell)

رنی زلوگر (Judy)

انتخاب توران...

بازیگری که برنده می‌شود: رنی زلوگر

بازیگری که باید برنده شود: سینتیا اریوو

زلوگر در نقش «جودی گارلند» آنچنان قدرتمند ظاهر شد که در صورت پیروزی او شکایتی نخواهم داشت، اما اریوو نقش «هریت توبمن» را به شکلی نفس‌گیر از یک نماد تاریخی به انسان قهرمان تبدیل کرد.

انتخاب چانگ...

بازیگری که برنده می‌شود: رنی زلوگر

بازیگری که باید برنده شود: اسکارلت جوهانسون

جوهانسون در «داستان زناشویی» مأموریت دشواری داشت: نسبت به درایور کمتر جلوی دوربین ظاهر شد، مخاطب باید به عنوان همسری مضطرب با او همدردی می‌کرد، و در نهایت با تکنیکی دقیق که همان مونولوگ بود از عهده‌ی این وظیفه برآمد. با این‌ حال، همه می‌دانند که این اسکار به زلوگر و نمایش غیرشهودی او در نقش گارلند تعلق دارد. او با احساسی مصنوعی و تقریباً ناخوشایند به شخصیت افسانه‌ای هالیوود تبدیل می‌شود، مانند نقابی که مدام از چهره می‌افتد.

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل

نامزدها

تام هنکس، یک روز زیبا در محله (A Beautiful Day in the Neighborhood)

آنتونی هاپکینز، دو پاپ (The Two Popes)

ال پاچینو، ایرلندی (The Irishman)

جو پشی، ایرلندی (The Irishman)

برد پیت، روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood)

 

انتخاب توران...

بازیگری که برنده می‌شود: برد پیت

بازیگری که باید برنده شود: برد پیت

کمتر کسی پیدا می‌شود که معتقد باشد نمایش طبیعی پیت در نقش «کلیف بوث» بدلکار شایسته‌ی دریافت اسکار نیست، و من کاملاً موافق این انتخاب هستم.

انتخاب چانگ...

بازیگری که برنده می‌شود: برد پیت

بازیگری که باید برنده شود: برد پیت

نقش پیت کم از دی‌کاپریو نداشت، و شاید حتی مهمتر از او بود. اگر «روزی روزگاری در هالیوود» ادای دین تارانتینو به جادوی فیلم‌های کلاسیک باشد، آنگاه بدلکارانی مانند «کلیف بوث» بزرگترین جادوگران این حرفه‌اند و همان‌گونه که در پایان فیلم تأکید می‌شود، ستایش‌نشده‌ترین آنان. بازی پیت مانند چیزی جمیل، مانند سکونی تجسم‌یافته است و نمای او روی پشت بام که پیراهنش را درمی‌آورد از یاد رفتنی نیست.

بهترین بازیگر زن نقش مکمل

نامزدها

کیتی بیتس، ریچارد جوول (Richard Jewell)

لورا درن، داستان زناشویی (Marriage Story)

اسکارلت جوهانسن، جوجو خرگوش (Jojo Rabbit)

فلورنس پیو، زنان کوچک (Little Women)

مارگو رابی، بمب خبری (Bombshell)

انتخاب توران...

بازیگری که برنده می‌شود: لورا درن

بازیگری که باید برنده شود: مارگو رابی

نمایش تابناک درن در فیلم «داستان زناشویی» جای بحثی باقی نمی‌گذارد اما من بیشتر به بازی رابی در «بمب خبری‌» گرایش دارم که بر آسیب‌پذیری‌ها و احساسات نقش معمولی یک دختر ساده به شکلی استادانه تأکید کرد.

انتخاب چانگ...

بازیگری که برنده می‌شود: لورا درن

بازیگری که باید برنده شود: فلورنس پیو

درن مانند فینیکس، زلوگر و پیت، در تمامی مراسم اهدای جوایز پیشین به پیروزی رسیده است. او برای بازی در نقشی مکمل نامزد شده اما به شکلی باشکوه فیلم را از آن خود می‌کند. با غیبت «جنیفر لوپز» بازیگر فیلم «اغواگران» (Hustlers)، انتخاب من پیو در نقش «امی مارچ» در فیلم «زنان کوچک» خواهد بود. او امسال سه نمایش دل‌پذیر در این فیلم، «نیمه‌ی تابستان» (Midsommar) و «مبارزه با خانواده‌ام» (Fighting With My Family) داشت.

بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال

نامزدها

رایان جانسون (Knives Out)

نوآح بامبک (Marriage Story)

سم مندز و کریستی ویلسون کرینز (1917)

کوئنتین تارانتینو (Once Upon a Time in Hollywood)

بونگ جون هو و هان جین وون (Parasite)

 

انتخاب توران...

فیلمی که برنده می‌شود: روزی روزگاری در هالیوود

فیلمی که باید برنده شود: داستان زناشویی

به نظر می‌رسد که فیلم تارانتینویی تارانتینو باید پیروز رقابت باشد اما من می‌خواهم از هنر و ظرافت فیلمنامه‌ی «نوآح بامبک» و برداشت او از دو سوی یک رابطه‌ی در حال فروپاشی در «داستان زناشویی» بگویم و این فیلم را انتخاب کنم.

انتخاب چانگ...

فیلمی که برنده می‌شود: انگل

فیلمی که باید برنده شود: انگل

«انگل» که به شکلی درخشان توسط نویسندگان «بونگ جون-هو» و «هان جین وونگ» بنا شده، در این شاخه به لطف پیروزی در «صنف نویسندگان آمریکا» و «بفتا» انتخابی غیرمنتظره می‌نماید. اگرچه هوادار کمدی تلخ و شیرین بامبک در «داستان زناشویی‌» و روایت دقیق «شمشیرهای از رو بسته» (Knives Out) ساخته‌ی «رایان جانسون» هستم، اما از زمان پیروزی یک فیلم غیر-انگلیسی زبان در این بخش از سال ۲۰۰۲ و فیلم «با او حرف بزن» (Talk to Her) به کارگردانی «پدرو آلمودوار» سال‌ها می‌گذرد. «درد و شکوه» اثر جدید آلمودوار نیز می‌توانست در این شاخه نامزد شود.

بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی

نامزدها

تایکا وایتیتی (Jojo Rabbit)

استیو زیلین (The Irishman)

تاد فیلیپس و اسکات سیلور (Joker)

گرتا گرویگ (Little Women)

آنتونی مک‌کارتن (The Two Popes)

 

انتخاب توران...

فیلمی که برنده می‌شود: جوجو خرگوش

فیلمی که باید برنده شود: زنان کوچک

با توجه به پیروزی «جوجو خرگوش» در «صنف نویسندگان آمریکا»، به نظر می‌رسد که اسکار این بخش به فیلم «تایکا وایتیتی» اختصاص خواهد یافت. اما من بیشتر تحت تأثیر «زنان کوچک» به کارگردانی «گرتا گرویگ» قرار گرفتم که به روح رمان کلاسیک «لوئیزا می الکات» ادای دین کرد و در عین حال داستانش را امروزی و شخصی ساخت.

انتخاب چانگ...

فیلمی که برنده می‌شود: جوجو خرگوش

فیلمی که باید برنده شود: زنان کوچک

فیلمنامه‌ی پرشور و نوآورانه‌ی گرویگ برای «زنان کوچک» دقیقاً همان نوع اقتباس ادبی است که از هالیوود انتظار می‌رود. عمیقاً وفادار با امضایی شخصی روی آن که با منبع الهام به شکلی زیبا هماهنگ باشد. اگر آکادمی شیطنت‌های بهترین دوست هیتلر را به چنین اثر ستایش‌برانگیزی ترجیح دهد، اقدامی از روی بی‌ملاحظگی انجام داده. اما با توجه به پیروزی وایتیتی در «صنف بازیگران» و «بفتا»، احتمال کسب جایزه‌ توسط او محتمل‌تر شده است.

بهترین مستند

نامزدها

کارخانه‌ی آمریکایی (American Factory)

غار (The Cave)

مرز دموکراسی (Edge of Democracy)

برای سما (For Sama)

سرزمین عسل (Honeyland)

انتخاب توران...

فیلمی که برنده می‌شود: سرزمین عسل

فیلمی که باید برنده شود: تمامی عناوین

«سرزمین عسل» که در بخش بهترین فیلم بین‌المللی نامزد دریافت جایزه است، انتخابی محتمل به نظر می‌رسد، اما حقیقت این است که تمامی پنج مستند نامزد این شاخه فیلم‌هایی قوی بوده و همگی از نظر من مستحق دریافت اسکارند. در ضمن این اتفاق همیشه تکرار نمی‌شود.

انتخاب چانگ...

فیلمی که برنده می‌شود: کارخانه‌ی آمریکایی

فیلمی که باید برنده شود: کارخانه‌ی آمریکایی

جایزه‌ای که همگی در زمانی اعتقاد داشتند که باید به «آپولو ۱۱» برسد (فیلمی که در نهایت از رقابت نهایی بازماند)، به یکی از پنج فیلمی می‌رسد که بر روی بی‌عدالتی و قدرت در سراسر دنیا تمرکز می‌کنند. پیش‌بینی در این بخش آسان نیست. «کارخانه‌ی آمریکایی» به تهیه‌کنندگی «باراک اوباما» بخت بالاتری دارد اما «سرزمین عسل» که در دو بخش نامزد اسکار است نیز از حمایت زیادی برخوردار بوده.

بهترین فیلم بین‌المللی

نامزدها

شام آخر مسیح (Corpus Christi)

سرزمین عسل (Honeyland)

بینوایان (Les Miserables)

رنج و شکوه (Pain and Glory)

انگل (Parasite)

انتخاب توران...

فیلمی که برنده می‌شود: انگل

فیلمی که باید برنده شود: درد و شکوه

پیروزی فیلم بونگ که استادانه ساخته شده یکی از اولین‌ انتخاب‌های یکشنبه شب است، اما چیزی کاملاً جادویی در فیلم آلمودوار کهنه‌کار وجود داشت که آن را به اثری غیرمنتظره و به طرزی غیرقابل توصیف تکان‌دهنده تبدیل کرد.

انتخاب چانگ...

فیلمی که برنده می‌شود: انگل

فیلمی که باید برنده شود: انگل

پیروزی «انگل» در این بخش یکی از جوایزی است که تردیدی در آن وجود ندارد. مایل بودم حتی «انگل» در این بخش نامزد نمی‌شد تا رأی‌دهندگان اسکار این شاخه را برای جایزه ندادن به این فیلم در بخش‌های دیگر بهانه نکنند. از طرف دیگر تمایل داشتم قانون اسکار در مورد نامزدی تنها یک عنوان غیر-انگلیسی برای هر کشور وجود نمی‌داشت تا فیلم‌های «چهره‌ی یک زن در آتش» و «مترادف‌ها» می‌توانستند فرصتی برای نامزدی داشته باشند.

بهترین انیمیشن

نامزدها

آموزش اژدها: دنیای مخفی (How to Train Your Dragon: The Hidden World)

بدنم را گم کرده‌ام (I Lost My Body)

کلاوس (Klaus)

لینک گمشده (Missing Link)

داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4)

انتخاب توران...

فیلمی که برنده می‌شود: داستان اسباب بازی ۴

فیلمی که باید برنده شود: بدنم را گم کرده‌ام

قمار بر روی هر فیلم دیگری به جز محصولات پیکسار توصیه نمی‌شود، اما فیلم تلخ، عجیب و در مجموع شگفت‌انگیز «بدنم را گم کرده‌ام» کشور فرانسه بی‌جهت توجه دنیای انیمیشن را به خود جلب نکرده است.

انتخاب چانگ...

فیلمی که برنده می‌شود: داستان اسباب بازی ۴

فیلمی که باید برنده شود: بدنم را گم کرده‌ام

این جایزه باید به دست «جرمی کلاپین» کارگردان فرانسوی داده شود که فیلمی تأثیرگذار و پرتعلیق ساخته در مورد دستی که در پاریس به دنبال صاحبش می‌گردد. بد نیست اگر این جایزه به صورت مشترک به فورکی و دست این فیلم اهدا شود.

۳۰نما مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۰ را یکشنبه شب به صورت زنده پخش می‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۰۲

با احترام به تمامی نامزد ها و طرفدارشون بهترین فیلم انگله واقعا فیلم بسیار خوبی بود

نمایش اسپویل
۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ۰۲:۵۴

باید به (جوجو خرگوش (Jojo Rabbit) فاکس سرچ‌لایت) تمشک بنفش داد. کجاش خوب بود یه دروغ، دیگه هالیوود سیاسی.. انگار از 1945 دیگه هیچ اتفاقی نیفتاده

نمایش اسپویل
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۲۳:۲۲

آره دوست عزیز مرسی که اشتباه منو یاد آوری کردید

نمایش اسپویل
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۲۸

فک کنم منظورت تمشک طلایی باشه نه؟؟

نمایش اسپویل