news-background
news-background

پیام تکان‌دهنده «اپیچاتپونگ ویراستاکول» از قرنطینه خانگی

کارگردان تایلندی فیلم «عمو بونمی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد» از تایلند گزارشی تکان‌دهنده ارسال کرده است.

«اپیچاتپونگ ویراستاکول» کارگردان تایلندی فیلمسازی است که با آثار متفاوتش شناخته می‌شود، بنابراین تعجب‌آور نیست که او در قرنطینه و انزوا هم شاعرانگی را جستجو کند. «استرند ریلیزینگ» با همکاری «کرایتریون» از هنرمندان و فیلمسازان خواسته تا شرح دهند زندگی‌شان چگونه تحت تأثیر پاندمی ویروس کرونا قرار گرفته است.

کارگردان «عمو بونمی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد» (دانلود فیلم Uncle Boonmee با لینک مستقیم) از تایلند، محل زندگی و کارش پیامی برای هوادارانش ارسال کرده است:

«یک درخت انبه ماریان در خانه‌ام دارم. پیش‌تر توجه زیادی به آن نمی‌کردم چرا که اغلب در خانه نبودم. از چند هفته قبل وقتی بیشتر در خانه وقت گذراندم، میوه‌اش را امتحان کردم. لذت‌بخش‌ترین طعم را داشت، شیرین، شور و تازه – طعم تابستان. حالا هر روز سر میز صبحانه و شام از آن‌ها می‌خورم. خیلی از آن‌ها را برای خواهرم و دوست پسر سابقم می‌فرستم. تا به ‌حال نتواسته‌ام تمام میوه‌هایش را بچینم. دائماً میوه‌های جدید می‌روید.

این پدیده را نزدیک به معجزه در نظر آوردم. شب‌ها روی درخت باریک می‌شوم و نقطه‌های نارنجی را در تاریکی می‌بینم. معمولاً وقتی گیاهان خانگی مقداری غیرعادی از میوه به بار می‌آورند، می‌خواهند به ما بگویند که سعی دارند تولید مثل کنند زیرا در حال مرگ‌اند. بنابراین با این جوانه‌ها در انتظار مرگ نشسته‌ام. نگرانم که این درخت انبه نیز بخواهد همین پیام را بفرستد، درست وقتی که قدرش را دانستم. این افکار طعم هر میوه‌ را حتی مطبوع‌تر می‌گرداند. به احترام این ارتباط هسته‌هایش را برای کاشت نگه می‌دارم. آن‌ها در فصل بارش باران بسیار خوب رشد می‌کنند.»

ویراستاکول تصویری هم از درخت انبه‌اش به اشتراک گذاشته است. پروژه‌ی بعدی این کارگردان اولین فیلم بلند انگلیسی زبان او «خاطره» (Memoria) است که در حال حاضر تاریخ پخش آن مشخص نیست. به نظر می‌رسید که این فیلم مانند دیگر آثار کارگردان در جشنواره‌ی کن امسال اکران شود، اما سرنوشت کن که اکنون به تعویق افتاده، مبهم است و گردانندگان به دنبال تعیین تاریخ دیگری برای آغاز جشنواره‌اند.

«خاطره» در کلمبیا فیلمبرداری شده و «تیلدا سوئینتون» در آن به ایفای نقش پرداخته است. داستان فیلم در مورد زنی اسکاتلندی است که در حین سفر به بصیرتی می‌رسد که هویتش را زیر سؤال می‌برد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید