news-background
news-background

«پل شریدر» نویسنده‌ «راننده تاکسی» در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۲۰۱۹ حاضر می‌شود

نویسنده و کارگردان سرشناس آمریکایی به عنوان مهمان ویژه در سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر در تهران حضور پیدا می‌کند.

«پل شریدر» بیشتر به خاطر نگارش فیلمنامه‌های آثار کلاسیک «مارتین اسکورسیزی» از قبیل «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» شناخته می‌شود. «راننده‌ تاکسی» اسکورسیری در سال ۱۹۷۶ نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شد و نخل طلای کن را تصاحب کرد. شریدر فیلمنامه‌ی دیگر آثار اسکورسیزی از جمله «آخرین وسوسه‌های مسیح» و «احیای مردگان» (Bringing Out the Dead) را نیز برعهده داشته است.

این فیلمساز در سال ۱۹۷۸ اولین فیلم بلند خود تحت عنوان «یقه آبی» (Blue Collar) را کارگردانی کرد و در سال‌های بعد ۱۷ فیلم ساخت. آخرین اثر او در مقام کارگردان «اولین اصلاح‌شده» (First Reformed) سال گذشته اکران شد و افتخارات متعددی از جمله نامزدی اسکار بهترین فیمنامه‌ی اریجینال و جایزه‌ی بهترین فیلمنامه‌ی از حلقه‌ی منتقدین نیویورک و بسیاری دیگر را برای شریدر به ارمغان آورد. او در سال ۱۹۸۲ نیز کتابی (Transcendental Style in Film: Ozu, Bresson, Dreyer) تألیف کرده که در مورد شباهت‌های «رابرت برسون»، «یاسوجیرو اوزو»، و «کارل تئودرو درایر» است.

دیگر مهمانان جشنواره‌ی فجر امسال شامل «جولی برتوچلی» دستیار کارگردان «کریشتف کیشلوفسکی» فیلمساز لهستانی، «رضا اویلوم» نویسنده و منتقد ترک، «آدینا پینتیلیه» کارگردان و نویسنده‌ی رمانیایی و «لیو ژوان» کارگردان چینی می‌شود.

این جشنواره در نه بخش از ۱۸ تا ۲۹ آپریل در تهران برگزار می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید