news-background
news-background

جشنواره ونیز: واکنش منتقدین به فیلم «خورشید» مجید مجیدی؛ تصاویر فرش قرمز

فیلم «خورشید» (دانلود فیلم The Sun با لینک مستقیم) تازه‌ترین ساخته‌ی «مجید مجیدی» امروز یکشنبه (۶ سپتامبر) در جشنواره‌ی فیلم ونیز اکران شد و عوامل فیلم از کارگردان تا بازیگران روی فرش قرمز ظاهر شدند. دقایقی پیش اولین نقدهای فیلم که اغلب مثبت بودند منتشر شدند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

منتقد «ایندی‌وایر» به فیلم نمره‌ی B داده و آن را «ترکیبی از یک اثر دیکنزی و رئالیسم سوسیالیستی در شرح فقر کودکان تهران با یک فیلم پویا در ژانر سرقت که باور آن ممکن نیست، و یک فیلم پرمغز درام در مورد معلمی که در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی سینمای آمریکا «رابین ویلیامز» نقش آن را می‌توانست بازی کند» توصیف کرده. او می‌نویسد «خورشید» می‌تواند همچون «بچه‌های آسمان» مجیدی نامزد دریافت اسکار شود.

«اسکرین دیلی» نوشته است: «مجیدی یک فیلم دلسوزانه‌ی دیگر در مورد کودکان تنگدست اما مبتکر ساخته. این داستان پرشور، سنتی و گاهی آموزنده در مدرسه‌ای که برای آموزش کودکان خیابانی راه‌اندازی شده می‌گذرد و انتخابی غیرمعمول برای بخش مسابقه‌ی ونیز است، اما در زمانه‌ی غیرمعمول امروز، نئو-رئالیسم قرن بیست‌ویکمی اصیل به‌شکل غریبی خستگی را از تن بیرون می‌کند، همچون یک سفر نوستالژیک به گذشته‌ای خیالی و زمانی که دیزنی در ایران فیلم‌های کودکانه‌ی لایو-اکشن می‌ساخته.»

منتقد «ورایتی» می‌نویسد: «تماشای فیلم «خورشید» مجید مجیدی مرا به یاد فیلم «پروژه‌ی فلوریدا» (دانلود فیلم The Florida Project با لینک مستقیم) انداخت. «پروژه‌ی فلوریدا» یکی از بهترین فیلم‌ها در مورد کودکان قرن بیست‌ویکم است و داستانش اطراف [شهر بازی] «دنیای والت دیزنی» می‌گذرد، جایی که بازدید از آن برای کودکان قصه یک رؤیا به نظر می‌رسد، تا اینکه در صحنه‌ی پایانی فیلم، وارد پارک تفریحی می‌شوند. «خورشید» این سناریو را وارونه کرده. فیلم با نمایی از دو پسر، علی ۱۲ ساله و دوست افغانش ابوالفضل‎ آغاز می‌شود که در پرزرق‌وبرق‌ترین جایی که در تصورشان می‌گنجد می‌دوند: یکی از مال‌های تهران جایی که به سرقت لاستیک خودروهای لوکس در یک پارکینگ دست می‌زنند.»

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۳۳

اون مدل لباس و اون جواهرات مسخره چیه تو تن بچه؟ سلیقه بهتر از این نبود؟

نمایش اسپویل