news-background
news-background

«واکین فینیکس» و «تاد فیلیپس» در ونیز از چگونگی خلق شخصیت «جوکر» و خنده‌های او می‌گویند

پس از نمایش اولین تصاویر فیلم «جوکر» (Joker) در نمایشگاه سینما-کان در آپریل گذشته و به فاصله‌ی چند روز بعد از انتشار تریلر جدید، استودیوی برادران وارنر این فیلم را در جشنواره‌ی فیلم ونیز برای اولین بار در دنیا اکران می‌کند. هیجان‌انگیزترین عنوان فستیوال امسال به کارگردانی «تاد فیلیپس» که پیشینه‌ی شخصیت «جوکر» را روایت می‌کند، ساعاتی پیش برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد. ازدحام بی‌سابقه برای دیدن این فیلم موجب شد اکران آن در ساعت ۸:۱۵ دقیقه با ۱۵ دقیقه تأخیر مواجه شود.

پس از نمایش فیلم فینیکس، فیلیپس و «زازی بیتس» در اتاق کنفرانس حاضر شدند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفتند. این سه ابتدا در مورد روند خلق شخصیت، خشونت هدفمند و آشوبنده‌ی او در فیلم و اینکه آیا پیامی سیاسی در کار است یا نه گفتگو کردند و سپس خنده‌ی «جدید و هیجان‌انگیز» جوکر را به دقت شرح دادند. فیلیپس نیز مجبور شد به سؤالی در مورد رقابت مارول و دی‌سی جواب دهد.

حضور «جوکر» در جشنواره‌ی ونیز نشان از دورخیز سازندگان برای کسب افتخار در فصل اهدای جوایز دارد. از این گذشته پیش از نمایش فیلم هم گمانه‌زنی‌هایی برای نامزدی فینیکس در اسکار به گوش می‌رسید. این فیلم اریجینال داستان آشنای «جوکر» را بازآفرینی کرده و فینیکس را در نقش «آرتور فلک» معرفی می‌کند، مردی که سعی می‌کند راه خود را در شهر گاتهام بیابد. او که روزگاری دلقکی کرایه‌ای بوده، بر آن می‌شود وارد استد-آپ کمدی شود، اما به نظر می‌رسد که خودش را مسخره می‌کند. آرتور که خود را میان بی‌رحمی و بی‌احساسی گرفتار می‌بیند، تصمیمی خطا می‌گیرد و وقایع ناگواری را سبب می‌شود.

فیلیپس با فیلم‌های «خماری» شناخته می‌شود، اما می‌گوید «جوکر» را چندان متفاوت از آثار پیشین خود نمی‌داند: «از نظر لحن با بسیاری از آثار من متفاوت است، ولی در نهایت همگی نوعی قصه‌گویی‌اند. من تحت تأثیر فیلم‌هایی قرار دارم که با آن‌ها بزرگ شده‌ام، فیلم‌های شخصیت محور دهه‌ی ۱۹۷۰، بنابراین فکر کردم که چرا یک فیلم ژانر مانند آن‌ها در دنیای کتاب‌های مصور نسازم – روایتی عمیق از شخصیتی مثل «جوکر». فکر کردم که با بازیگری بزرگ می‌توانیم اثری ویژه خلق کنیم.»

فینیکس می‌گوید به این علت که قرار بوده سازندگان رویکرد مخصوص خود را داشته باشند به پروژه علاقه‌مند شده است: «ما به هیچ یک از روایت‌های قبلی از این شخصیت ارجاع نمی‌دهیم. احساس کردم که اثر خودمان را خلق می‌کنیم.» او اضافه می‌کند:‌ «فکر می‌کنم جذابیت فیلم در این است که تعریف شخصیت او بسیار دشوار است و شما در واقع تمایلی هم به این کار ندارید. گاهی اوقات بخش‌هایی از شخصیت او را درک می‌کردم اما سعی می‌کردم از آن فاصله بگیرم چرا که دوست داشتم یک معما باقی بماند. هر روز احساس می‌کردم که جنبه‌های جدیدی از کاراکتر را کشف می‌کنیم.»

فیلیپس شخصیت آرتور را مردی توصیف می‌کند که در جستجوی هویت خویش است اما به اشتباه به یک نماد تبدیل شده است: «هدف او در اصل این است که مردم را بخنداند و شادی به دنیا بیاورد.»

یکی از اولین ارجاعات فیلیپس و «اسکات سیلور» نویسنده فیلم صامت «مردی که می‌خندد» محصول ۱۹۲۸ بوده است: «ما احساس کردیم که از آزادی عمل زیادی برخورداریم، چرا که پیشینه‌ی شخصیت «جوکر» در کتاب‌های مصور دقیقاً روایت نشده است. فکر کردیم این مسئله بسیار دست ما را باز می‌گذارد زیرا در واقع هیچ قانون یا محدودیتی وجود نداشت. من و اسکات هر روز با ایده‌ی دیوانه‌واری یکدیگر را به جلو هدایت می‌کردیم.»

فینیکس می‌گوید اولین گام آمادگی برای بازی در نقش «جوکر» مسائل فیزیکی بوده است: «وقتی که در چنین زمان محدودی آن همه وزن کم کنید دیوانه می‌شوید.» او در ادامه می‌گوید سعی کرده بیش از حد آرتور را برای مخاطب تعریف نکند. فینیکس توضیح می‌دهد: «دوست داشتم از این آزادی برخوردار باشم که چیزی غیرقابل شناخت خلق کنم. نمی‌خواستم یک روان‌شناس بتواند نوع شخصیت او را تشخیص دهد.»

فیلیپس می‌گوید سه نوع خنده‌ی مختلف برای «جوکر» در نظر گرفته است: «خنده‌های دردمندانه، خنده‌‌های مردانه و خنده‌های از سر لذت و واقعی.» فینیکس می‌گوید خنده‌ها باید «چیزی می‌بودند تقریباً دردناک. بخشی از شخصیت «جوکر» تمایل به پدیدار شدن دارد. همگی ما در مورد اینکه خنده‌ی او چگونه می‌تواند باشد توافق کردیم و در نهایت چیزی شد که به نظر تازه و نو می‌آمد.» او در ادامه موافقت نمی‌کند که به سمت شخصیت‌های رنج کشیده گرایش دارد: «تنها درد و رنج نبود، لذت و تقلای او برای یافتن خوشبختی و ارتباط با دیگران هم وجود داشت. یافتن عشق و دلگرمی. من این شخصیت را رنج کشیده نمی‌دانم.» او در پایان می‌گوید: «شخصیت «جوکر» برای من در مقاطع زمانی مختلف معانی مختلفی داشت... هرچه غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شد بیشتر الهام‌بخش بود.»

فیلیپس در مورد خشونت این فیلم که رده‌ی سنی بزرگسال دریافت کرده می‌گوید: «خشونت این فیلم همواره قرار بود هدفمند باشد. مردم فکر می‌کنند که فیلمی بسیار خشن است؛ از طرق دیگر شما را تحت تأثیر می‌گذارد. اگر فیلمی مانند «جان ویک ۳» را نگاه کنید می‌توانید منتظر خشونت بیشتر باشید. ما سعی کردیم رنگی واقع‌گرایانه‌تر به آن ببخشیم تا درد آن احساس شود. اما در مجموع توازنی میان لحن‌های مختلف برقرار است.»

او در مورد لحن فیلم ادامه می‌دهد: «به نظر من فیلم‌ها غالب اوقات آینه‌ی جوامع‌اند. ما در سال ۲۰۱۷ فیلمنامه را به نگارش درآوردیم بنابراین وجود برخی مضامین معین در آن اجتناب‌ناپذیر است.» وقتی که فیلیپس می‌گوید: «این یک فیلم سیاسی نیست.» با خنده‌ی حضار روبرو می‌شود، و او اضافه می‌کند: «البته برای بعضی افراد... فکر می‌کنم به نحوه‌ی نگاه بیننده بستگی دارد.»

فیلیپس در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا «جوکر» جایگاهی در رقابت دی‌سی و مارول دارد یا نه می‌گوید: «من در صدد رقابت با مارول نیستم و در دنیای کتاب‌های مصور وارد نشده بودم. وقتی که ایده‌ی تولید فیلم مطرح شد، این رویکرد وجود نداشت. نمی‌دانم این فیلم چه تأثیری بر فیلمسازان دیگر خواهد داشت. وضعیت فیلم‌های اقتباس شده از کتاب‌های مصور خوب است. نیازی نیست تغییری در آن‌ها پدید آید.»

فینیکس بارها سعی کرد از پاسخ به سؤالاتی که در مورد احتمال نامزدی او در فصل جوایز بودند خودداری کند. «جوکر» در تاریخ ۳ اکتبر در آمریکا اکران می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۵۴

خلق شخصیت "جوکر" ؟؟؟!!! بابا دیگه اینا رو بَدجور "یابو بَرداشته" !!! Bill Finger و Bob Kane و Jerry Robinson بتمن و همه شخصیتهاش رو خلق کردن، شما اون زمان حتی متولّد هم نشده بودین.

نمایش اسپویل
۱۰ شهریور ۱۳۹۸ ۰۰:۰۹

ممنون به خاطر مقاله، لذت بردم

نمایش اسپویل