news-background
news-background

واکنش هالیوود به درگذشت «آلن پارکر» در ۷۶ سالگی

«آلن پارکر» کارگردان بریتانیایی فیلم‌های متنوعی از «باگزی مالون» (دانلود فیلم Bugsy Malone با لینک مستقیم) گرفته تا «اویتا» (دانلود فیلم Evita با لینک مستقیم) و «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب» (دانلود فیلم Midnight Express با لینک مستقیم) در سن ۷۶ سالگی درگذشت. تماشای انلاین فیلم خارجی.

«بنیاد فیلم بریتانیا» (BFI) جمعه شب مرگ آلن را پس از مبارزه‌ی طولانی با یک بیماری تأیید کرده است. پارکر در سال‌های ۱۹۷۸ با «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب» و در سال ۱۹۸۸ با «میسیسیپی می‌سوزد» (دانلود فیلم Mississippi Burning با لینک مستقیم) نامزد اسکار شده بود. هرچند پارکر سابقه‌ی کارگردانی فیلم‌های گوناگونی داشت اما بارها با فیلم‌های «باگزی مالون»، «شهرت» (دانلود فیلم Fame با لینک مستقیم)، «اویتا» و «دیوار پینک فلوید» (دانلود فیلم Pink Floyd the Wall با لینک مستقیم) به ژانر موزیکال بازگشته بود.

اولین فیلم بلند پارکر فیلم «باگزی مالون» بود که در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. این فیلم یک اثر موزیکال گانگستری در «دوران افسردگی» با بازیگرانی بود که حداکثر ۱۵ سال سن داشتند. «باگزی مالون» یکی از پنج فیلم پارکر بود که نامزد نخل طلای کن شد. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

او پس از «باگزی مالون» با «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب» ثابت کرد که توانایی خلق اثری غیرموزیکال را نیز دارد. داستان این فیلم در مورد مردی به نام «بیلی هیز» با بازی «برد دیویس» بود که به جرم قاچاق در ترکیه به زندان می‌افتد. این فیلم که در کن هم رقابت کرد، برای «الیور استون» اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس شده و برای «جورجیو مورودر» اسکار بهترین موسیقی متن اریجینال را به همراه داشت، و در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای «جان هارت» و بهترین تدوین نامزد دریافت این جایزه شد. «راجر ایبرت» در مورد این فیلم می‌نویسد: «پارکر موفق شد زندان را به دنیایی کامل، واقعی، و مینیاتوری از رفتار بشر تبدیل کند.»

آخرین فیلم پارکر «زندگی دیوید گیل» (دانلود فیلم The Live of David Gale با لینک مستقیم) با بازی «کوین اسپیسی» تریلری بود که به مشکل اعدام می‌پرداخت. این فیلم در برلین به نمایش درآمد اما برخلاف فیلم‌های پیشین کارگردان توجهات زیادی را به خود جلب نکرد.

پارکر متولد لندن بود و زندگی حرفه‌ای خودش را در صنعت تبلیغات آغاز کرده بود. «دیوید پوتنام» همکار تبلیغات‌چی او که فیلمسازی علاقه داشت پارکر را به این صنعت کشاند و او را برای نگارش فیلمنامه‌ی رومنس «ملودی» (Melody) در سال ۱۹۷۱ استخدام کرد.

همکاران و نزدیکان پارکر جمعه شب به پارکر ادای احترام کردند. «دکستر فلچر» کارگردان «راکتمن» (دانلود فیلم Rocketman با لینک مستقیم) از نقش کلیدی پارکر در زندگی خود و انتخاب شدنش در ۹ سالگی برای «باگزی مالون» گفت و نوشت: «سر آلن ناخواسته زندگی‌ام را در سن ۹ سالگی دگرگون کرد وقتی که مرا در انتهای یک ردیف متشکل از ۳۰ کودک قرار داد و یک چوب بیس‌بال به دستم داد، در حالی که باید می‌گفتم «این را به بیبی فیس بده.» او با هر برداشت مرا وادار می‌کرد جمله‌ای متفاوت بگویم. (در برداشتی که استفاده کرد گفتم «من بیبی فیس هستم!») او به عنوان کارگردان لحظه‌ای لذت‌بخش و منحصر به فرد خلق کرد... افتخار می‌کنم که مردم هنوز مرا در پس از ۴۵ سال در «باگزی مالون» بشناسند.»

«اندرو لوید وبر» می‌نویسد: «از اینکه می‌شنوم آلن پارکر از دنیا رفته بسیار ناراحت شده‌ام. دوست و همکار من در «اویتا» و یکی از چند کارگردانانی که حقیقتاً فیلم‌های موزیکال را درک می‌کرد.»

«ادگار رایت» کارگردان «بیبی درایور» (دانلود فیلم Baby Driver با لینک مستقیم) در صفحه‌ی توئیتر خود نوشته است: «فیلم‌های شگفت‌انگیز و پربیننده‌ی او به عنوان یک فیلمساز بریتانیایی الهام‌بخش من بود: «شهرت»، «قطار سریع‌السیر نیمه‌شب»، «قلب فرشته» و اولین فیلمش «باگزی مالون»...»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید