news-background
news-background

نگاهی بر The Trial of Chicago 7 «آرون سورکین» و واکنش منتقدین

«کل دنیا دارند نگاه می‌کنند!» این شعار نمادین از جنبش اعتراضی دهه‌ی ۶۰ بارها در فیلم «دادگاه شیکاگو ۷» (دانلود فیلم The Trial of Chicago 7 با لینک مستقیم) ساخته‌ی «آرون سورکین» مطرح شد. سورکین در تازه‌ترین اثرش به جریان ناآرامی‌های دهه‌ی ۶۰، جنبش‌های حقوق مدنی، معترضین جنگ ویتنام و گروهی از رادیکال‌ها و سیاست‌های چپ‌ نو در آمریکا که به سراسر اروپا سرایت کرد می‌پردازد و محاکمه‌ی گروهی از معترضین که به توطئه برای ایجاد خشونت در خیابان‌ها متهم شدند را به تصویر می‌آورد و موضوعاتی را شفاف‌سازی می‌کند که سایه‌ی سنگینشان هنوز هم بالای سر آمریکا قرار گرفته، موضوعاتی که برای آمریکای زمان حال هم دردسرسازند. بر همین نهج، شاید هم‌زمانی اکران تازه‌ترین ساخته‌ی آرون سورکین، با جنبش‌های اعتراضی اخیر در ایالات متحده و همین‌طور با انتخابات ریاست جمهوری، یکی از مهم‌ترین جریانات سیاسی در تاریخ این کشور، بی‌دلیل و تصادفی نباشد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

سورکین «دادگاه شیکاگو ۷» را با توضیحاتی در باب جریانات دهه‌ی ۶۰ و تصاویری از رئیس جمهور جانسون - که تعداد نیروهایی اعزامی به جنگ ویتنام را در طول ماه بیشتر کرد - قرعه‌کشی سربازان اعزامی به جنگ ویتنام، ترور مارتین لوتر کینگ و همین‌طور ترور رابرت اف. کندی و شروع می‌کند و سپس به جریان رادیکال‌های معترض ضدجنگ که عاملین اصلی توطئه و شورش در کشور شناخته شدند و محاکمه‌ی آن‌ها در شیکاگو می‌پردازد. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

 

تریلر فیلم دادگاه شیکاگو ۷

 

فیلم «دادگاه شیکاگو ۷» درام تاریخی خوش‌ساختی است که با تصاویر به‌یاد‌ماندنی از واقعیات تاریخی، مخاطب را تماماً همراه می‌سازد. سوركين در این فیلم، همه‌ی عناصر را به خوبی در کنار هم جمع می‌کند و با متن قوی، کارگردانی ماهرانه، قاب‌های اثر‌گذار و بازی‌های درخشان بازیگرانش، به بهترین شکل ممکن پيامش را به مخاطب انتقال می‌دهد.

«دادگاه شیکاگو ۷» فیلمی است که هم به بررسی گذشته می‌پردازد و هم امروزی که همچنان تحت تاثیر گذشته‌ی تلخ است. این فیلم یک قطعه‌ی کامل است و سورکین دقیقاً می‌داند در هر شرایطی چه باید بگوید و چه کاری باید انجام دهد و دادگاه شیکاگو هفت ۷ را بدل به یکی از بهترین فیلم‌های سال کند.

این فیلم نظرات مثبت منتقدین را به همراه داشته که در ادامه بخش‌های منتخبی از آن‌ها می‌آید:

تایم‌اوت: حتی طبق استانداردهای امسال، ماه می ۱۹۶۸، تلخ‌ترین ماه زندگی در آمریکا بود. مارتین لوتر کینگ و رابرت کندی به دست افراد مسلح ترور شدند و زندگی‌شان پایان یافت. تنش بین چپ و راست از سنا به خیابان‌ها رسید. یک جنگ فرهنگی بدون کمک رسانه‌های اجتماعی شعله‌ور شد و.... آرون سورکین به نوعی تمام این هیاهوها و پیچیدگی‌ها را در یک دادگاه و در یک لحظه خاص اما کاملاً نمادین، جمع می‌کند و با شور و هیجان و گفت‌‌و‌گوی سریع، درام اثر گذارش را شکل می‌دهد.

گاردین: فیلم مهم آرون سورکین که پرداختی است به محاکمه‌ی گروهی از رادیکال‌های دهه‌ی ۶۰، موضوعاتی را روشن می‌کند که هنوز هم برای آمریکا دردسر آفرین هستند.

ورایتی: این یک چیز عجیب و بی‌نظیر است که در مدیوم سینما می‌توانید به ۵۰ سال گذشته بروید و به یک درام، درام خوش‌ساختی که به جریانات سیاسی و اعتراضی دهه‌ی ۱۹۶۰ می‌پردازد، حساب کنید. تلاطم آن دوران هرگز متوقف نشده است و سایه‌ی سنگین گذشته بر حال ما افتاده است.

بی‌بی‌سی: این دادگاه در دوران پر دردسر از تاریخ آمریکا اتفاق می‌افتد. دوره‌ای که جنگ تفرقه‌انگیز ویتنام در جریان بود، قتل‌های سیاسی در حال گسترش بود، مسئله‌ی نژادپرستی گسترده شده بود، جنبش‌های مختلف شکل گرفته بود و کشور به دلیل اختلافات عمیق فلسفی بین چپ و راست متلاشی شده بود.

لیتل‌وایت‌لایز: این فیلم مربوط به سال ۱۹۶۸ است البته با جریاناتی تا حدودی شبیه به همین دوره. دادگاه شیکاگو ۷ اثر آرون سورکین با یک پیش‌گفتار سریع شعله‌ور می‌شود و پس از آن لایه‌های زیرین وقایع پرتلاطم‌ترین سال آمریکا را به هم پیوند می‌دهد (ترور رابرت کندی، افزایش اعتراضات ضد جنگ ویتنام، شورش در کنوانسیون ملی دموکراتیک، جریانات سیاسی چپ نو، قتل لوترکینگ و...) و از طرفی از همین دریچه به منازعاتی که در زمان حال ما منعکس شده است می‌پردازد.

نیویورک‌تایمز: دادگاه شیکاگو ۷ یک گزارش جذاب و از برخی جهات هشدار دهنده و از برخی جهات هم اطمینان بخش است و مخاطب را به فکر می‌اندازد که در هنگام رویارویی قدرت دولت با مخالفان مردمی در یک دموکراسی دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد. یک آشفتگی و فاجعه‌ای طولانی و نامنظم.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید