news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم Shazam

یا

بالاخره اولین نقدهای فیلم «شزم» (Shazam) کمی بعد از شروع پخش آن منتشر شدند. قطعاً این سوال در ذهن‎تان ایجاد می‎شود که جدیدترین فیلم سینمایی از دنیای DC چگونه عمل کرده است؟ منتقدان حرفه‎ای چه فکری در مورد آن می‎کنند؟ در زیر نگاهی به این نقدهای اولیه کرده و نظر منتقدین درباره فیلم شزم را مطالعه می‎کنیم.

 

هالیوود ریپورتر

«شزم فیلمی است که مخاطبین جوانتر (حتی کسانی که در درون نیز جوان هستند) را به آسانی جذب می‎کند. این افراد با با صحنه‎های کمدی فراوان فیلم و نیز صحنه‎های احساسی آن به خوبی ارتباط برقرار کرده و صحنه‎هایی از قبیل میل شدید «بیلی» به بازگشتن پیش مادرش و یا وابستگی‎هایی که به خانواده جدیدش پیدا می‎کند، برای‎شان جذاب و احساسی است. رابطه بیلی با «فردی» که در ابتدا کمی سرد بوده و سپس به دوستیی عمیق تبدیل می‎شود هم می‎تواند عنصری تاثیرگذار باشد. البته بهتر است در مورد حضور یکی دیگر از شخصیت‎های دنیای DC در پایان فیلم سخن نگوییم که یکی از بهترین صحنه‎های آن است.»

اینترتینمنت ویکلی

«می‎توان گفت شزم دو فیلم در یک قالب است؛ یکی با «لیوای» و برادر ناتنی‎اش و دیگری با «استرانگ» و سخنان سخت و پیچیده‎اش در مورد مفاهیم کامپیوتری. و هر دوی آنان جهت بیرون کشیدن روح داستان، با هم مقابله می‎کنند. ممکن است یکی را دوست داشته باشید و دیگری برای‎تان خسته کننده به نظر بیاید. قطعاً برای این که بتوان در دل هر مخاطبی جا خوش کرد، پایبند بودن به داستان اصلی کمی سخت است و فیلم شزم نیز همین راه را در پیش گرفته و گاهی اوقات از اصل ماجرا کمی فاصله می‎گیرد. این فیلم، تا حدودی از رفتن به خارج از مرزهای ژانر خود می‎ترسد که یکی از ایرادهایش به شمار می‎رود. البته به غیر از این، بهتر بود کمی حضور استرانگ را کمتر کرده و به لیوای بهای بیشتری میداد، زیرا هر چه باشد، اسم فیلم شزم است و عجیب است که نگذاریم طرف از قدرت‎هایش به طور کامل استفاده کرده و بدرخشد.»

ورایتی

«اتفاقی نیست که قیافه شزم کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر می‎رسد. این شخصیت برای اولین بار در کمیکی در سال ۱۹۳۹ حضور یافت و در دهه ۴۰ به محبوب‎ترین کمیک در آمریکا تبدیل شده و حتی از «مرد فولادین» (Man of Steel) نیز پیشی گرفت. او در ابتدا به عنوان «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) شناخته می‎شد و وقتی در سال ۱۹۷۲ دوباره بازگشت، شخصیتی شوخ طبع پیدا کرده بود. فیلم شزم نیز از این شوخ طبعی نهایت استفاده را می‎برد. یکی از جذابیت‎های فیلم نیز این است که بیشتر کارهایی که شزم انجام می‎دهد، از قبیل خوردن گلوله به صورتش و یا تبدیل شدن از حالت ابرقهرمانیش به انسان عادی آن هم با گفتن کمله شزم، در عین حال که شجاعانه و جذاب به نظر می‎رسد، کمی هم ترسناک جلوه می‎کند. پیام فیلم این است که اگر قدرت ابرقهرمانان را بسیار جدی می‎گیرید، قطعاً با روح و هدف اصلی یک کمیک آشنا نشده‎اید. این فیلم می‎گوید که باید به این چیزها خندید و زیرا تنها بخشی از ماجراجویی هستند.»

فوربز

«شزم گذشته یکی از ابرقهرمانان DC را به بهترین وجه ممکن نشان داده و همچنین یکی از بهترین و جذاب‎ترین فیلم‎های ابرقهرمانی است که هر شرکتی تا به حال ساخته. هر جور ابرقهرمانی را که دوست دارید و هر معیاری که دارید، باز هم عاشق فیلم شزم خواهید شد.»

ای‌وی کلاب

«شاید این طور به نظر برسد که این فیلم نشان دهنده تلاش شرکت DC برای ساخت کراس اوری با فیلم ضعیف و اسفناک «لیگ عدالت» (Justice League) آن هم به شیوه‎ای مانند سری فیلم‎های «انتقام جویان» (Avengers) است اما با این وجود، فیلم شزم داستان ابرقهرمانی است که برمی‎خیزد تا با شخصیتی منفی و تک بعدی که اعمالی شیطانی انجام می‎دهد، مقابله کند. این امر نیز تنها سادگی بیش از حد این اثر را نمایان می‎کند. با این وجود، فیلم شزم باز هم اثری مدرن و بلاک باستری است که از داستان گذشته هر دو شخصیت قهرمان و شخصیت منفی پر شده و مفاهیم دیگری نیز دارد که یا نمی‎تواند و یا نمی‎خواهد به طور کامل و درست بیان کند. به همین سبب، فیلم تا حدودی گنگ شده و به ماشینی تبدیل می‎شود که با سرعتی زیاد حرکت می‎نماید.»

گاردین

«اگرچه فیلم شزم سعی می‌کند اشتباهات دیگر آثار دنیای سینمایی DC را تکرار نکند، اما اصرار دارد که هیاهوی بیشتر مؤثرتر است و از آنجا که شزم فیلمی برای کودکان است، کش آوردن داستان تا ۱۳۲ دقیقه نباید تصمیم درستی بوده باشد. پایان این فیلم به شکل تحسین‌برانگیزی مستقل و در مقیاسی کوچک است، اما طولانی شدنش به آن آسیب می‌زند و و افزایش خسته‌کننده‌ی ضد-کلایمکس‌ها تأثیر احساسی آن را از بین می‌برد. این فیلم، اثری است که به تدوینی بهتر و فیلم‎نامه‎ای مرتب‎تر نیازمند است؛ شروع چندگانه‌ای ناکامل که این نیز خود می‎تواند پیشرفتی قابل‌توجه برای DC باشد.»

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ فروردین ۱۳۹۸ ۲۰:۳۲

به امید موفقیت بیشتر برای DC بیصبرانه منتظرم.

نمایش اسپویل