news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم Venom

سونی فیلم «ونوم» (Venom) را از روز جمعه آینده (۵ اکتبر) به صورت عمومی روی پرده می‌برد و زندگی «ادی بروک» با بازی «تام هاردی» را در دنیای «مرد-عنکبوتی» روایت می‌کند. نقدهای این فیلم از ساعاتی پیش اجازه انتشار گرفته‌اند و ما می‌توانیم بر این اساس از هم اکنون کیفیت فیلم را بسنجیم. «ونوم» در حال حاضر از مجموع ۳۷ نقد دارای امتیاز ۲۷ درصد «راتن تومیتوز» است.

«تام هاردی» ستاره فیلم دوشنبه شب در مراسم افتتاحیه فیلم در سالن «ریجنسی ویلج» در وست‌وود کالیفرنیا، اوقات زیادی را صرف امضاء دادن به هواداران و گرفتن عکس با آنان کرد. اما این قهرمان واقعی مراسم یعنی یک سگ نگهبان پرتلاش بود که بیش از هر اتفاق دیگری در لحظات آخر هاردی را به خنده واداشت.

پیش از آنکه نقدهای فیلم تا ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت منطقه اقیانوس آرام اجازه نشر بیابند، کسانی که موفق به تماشای فیلم شده بودند در شبکه‌های اجتماعی اولین واکنش‌های خود را به اشتراک گذاشتند. برخی بازی هاردی را به نقش «جانی دپ» در فیلم «دزدان دریایی کارائیب» و در عین حال «کریس کلاین» در «مبارزان خیابانی: افسانه چون-لی» و حتی «جیم کری» در «دروغگو دروغگو» و «نیکلاس کیج» در فیلم‌های دهه ۱۹۹۰ شبیه دانستند و سکانس‌های اکشن فیلم و رابطه عجیب ادی و ونوم را ستودند. برخی دیگر نوشتند که تنها «تام هاردی» می‌توانسته از عهده این نقش برآید و شماری فیلم را یک شکست تمام عیار قلمداد کردند که از قصه‌گویی به سیاق آثار ابرقهرمانی چند سال اخیر عاجز است و چیزی برای عرضه ندارد.

اما نقدهای فیلم از اولین ساعات روز چهارشنبه منتشر شد و برخلاف انتظارات اکثر آن‌ها منفی بوده و بسیاری از منتقدین از تقلای فیلم برای یافتن لحن انتقاد کرده‌اند. با این حال در نقدهای زیادی از بازی هاردی و سکانس‌های اکشن و سرگرم کننده فیلم علیرغم فیلمنامه خام و بی‌مایه آن ستایش شده است.

«تاد مک‌کارتی» منتقد «هالیوود ریپورتر»، «ونوم» را گامی رو به عقب برای مارول و فیلمی کهنه می‌داند: «مشکل اساسی در چنین فیلمی این است که ادی به عنوان فردی نادان و ابله به نمایش گذاشته شده تا ژورنالیستی که از خط قرمزها عبور می‌کند یا کسی که از تکنولوژی باهوش‌تر است. این شخصیت با تمام ضعف‌هایش به عنوان یک ژورنالیست باید از ذکاوتی عمیق و استقلالی یافت‌نشدنی برخوردار می‌بود؛ او بیشتر به یک «باست هوند» شباهت دارد تا یک «ژرمن شپرد.» هاردی همواره حضور شگفت‌آوری روی پرده داشته، اما این بازی شاید معمولی‌تری بازی و نقش او باشد.»

«کریس نشاواتی» نویسنده مجله EW «ونوم» را نه فیلم خوبی می‌داند و نه فیلم بدی. «این فیلم یک اثر متوسط و در نتیجه فراموش‌شدنی است. این فیلم با بی‌اثری خود و تردیدش در اینکه آیا می‌خواهد یک فیلم کامیک‌-بوکی باشد یا ایده این‌گونه فیلم‌ها را نشانه بگیرد، شما را هم بی‌حس می‌کند. فیلم هیچ‌گاه فراتر از هیاهو نمی‌رود، مسئله‌ای که هرگز تصور نمی‌کردم روزی در مورد یک فیلم با بازیگرانی چون «تام هاردی»، «ریز احمد» و «میشل ویلیامز» بگویم. «ونوم» از لحاظ بصری، که تنها نقطه قوت آن است، به آثار نولان و «شوالیه تاریکی» شبیه شده، اما به جز پنج دقیقه پایانی یعنی وقتی که سرانجام پس از مدت‌ها انتظار جذابیتی به اثر بخشیده می‌شود، هیچ‌گاه در فیلم بر روی شخصیت اصلی فوکوس نمی‌شود. تا آن زمان، او فقط یک ضدقهرمان معمولی مارول است که گاهی دهان باز کرده و سر و صدایی به پا می‌کند و هیچ‌وقت معلوم نمی‌شود که چرا باید فیلمی جداگانه در مورد او ساخته می‌شده است.»

«مایکل روجو» منتقد «گیم‌اسپات» می‌نویسد: «این «ونوم» ۱۰ یا ۱۵ سال پیش می‌توانست یک فیلم ابرقهرمانی خوب باشد. فیلم با گرافیک‌های کامپیوتری‌اش که فقط بعضی از مواقع خوب به نظر می‌رسند، شخصیت‌پردازی ضعیف، لحن نامشخص‌اش شامل شوخی‌های بی‌جا و زنندگی تحمیل‌شده به آن، شخصیت‌های زن در حاشیه، و حتی ترانه‌های ناخوشایندش، گویی به دوران ماقبل «دنیای سینمایی مارول» تعلق دارد. علت این مسئله شاید این باشد که مراحل تولید فیلم از سال ۲۰۰۸ کلید خورده است. اما در نهایت «ونوم» فاقد آن جاه‌طلبی، فریبندگی و جوهره‌ای است که هواداران فیلم‌های ابرقهرمانی انتظار دارند.»

«پری نمیراف» نویسنده «کلایدر» در نقد خود برای «ونوم» نوشته: «[کاراکتر ونوم در یکی از صحنه‌ها دیالوگ مضحکی دارد که بسیاری از پیش‌پاافتاده بودنش انتقاد کرده‌اند: «ما هر دو دست و هر دو پایت را می‌خوریم و بعد سر و صورت‌ات را می‌بلعیم. تو موجودی خواهی شد بی دست و پا و صورت که در کوچه‌ها غلت می‌خورد مثل پشکلی بادآورده.] فیلم حقیقتاً «پشکلی بادآورده» است که به لطف صحنه‌های اولش پا ندارد و به سبب وجود شخصیت‌های مکمل اساساً بدرد نخورش، بی دست است. سر او هم طبیعتاً به این خاطر کنده شده که شخصیت «ونوم» مغز ندارد. و البته، با رابطه «ونوم» و «ادی» و یا شاید جلوه‌های ویژه‌اش قلب ما را سر جایش باقی می‌گذارد. رابطه‌ای که در این اقتباس بی‌معنی از کتاب‌های کامیک به هر جایی که باد بخواهد می‌رود.»

«مایکل نوردین» منتقد «ایندی‌وایر» می‌نویسد: «مارول در دنیای سینمایی خود چنان فرمول ثابتی ارائه کرده که این اقتباس متفاوت مطمئناً برای برخی به شکل ناخوشایندی زننده خواهد بود، اما این حقیقت که این فیلم ممکن بود هرگز وجود نداشته باشد به جذابیت آن می‌افزاید.«ونوم» وجود مستقل خودش را دارد؛ فیلمی که چه خوب و چه بد، انگل فضایی‌اش میزبان خود را «سوسول» خطاب می‌کند زیرا به جای پریدن از یک آسمان‌خراش می‌خواهد از آسانسور استفاده کند. به این ترتیب بیننده دو راه پیش رو دارد: یا انگل را پس بزند و اجازه تصرف به او ندهد، با او مبارزه کند و اوقات بدی را سپری کند؛ یا با او یکی شود و به گونه‌ای همزیستی نائل شود.»

«چارلز مور» منتقد io9 در نقد خود برای فیلم می‌نویسد: «بزرگترین نقطه ضعف «ونوم» در واقع روش بازاریابی سونی است. با توجه به تبلیغاتی که می‌شد برداشت‌های مختلفی از آن کرد، به نظر می‌رسد که استودیو مثل لهجه [آمریکایی/بریتانیایی] هاردی در انتخاب لحن اثر دچار تردید بوده است. این خونین‌ترین و تلخ‌ترین اثری نیست که سونی می‌توانست تولید کند. در عوض، پر سر و صدا، و با اکشن‌های احمقانه است که فقط می‌خواهد شما را سرگرم کند.»

«لورا پرودام» منتقد IGN می‌نویسد: «فیلم فاقد روندی مناسب است و لحن آن به اثری بهم ریخته و گیج‌کننده شبیه است که نمی‌داند کمدی باشد یا ضدقهرمان زخم‌خورده‌اش را زیادی جدی بگیرد.» وی افسوس می‌خورد که ای کاش احمد و ویلیامز شخصیت‌پردازی بهتری داشتند، اما از بازی هاردی ستایش می‌کند: «کشمکش‌های هاردی از معدود نقاط روشن این فیلم است. «ونوم» پس از «افسانه» در سال ۲۰۱۵، دومین فیلمی است که در آن هاردی نقش دو شخصیت را بازی می‌کند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۱۹

اقا وجدانا یه ذره هم به این نقدا توجه نکنید, در این هیچ شکی نیست که فیلم خیلی جاها میتونست بهتر باشه اما بازم فیلمی که منتقدا نشون میدن نیست, من فیلمو تو سینما دیدم از اول تا اخرش میخندین یا به وجد میاین, مخصوصا از زمانی که کشمش تام هاردی با ونوم شروع میشه, این فیلم دقیقا شده جوخه خودکشی دوم چون طرفدرا براش سرو دست میشکنن اما منتقدا میکونش, فروش 200 میلیونی هفته ی اول فیلم حرفمو ثابت میکنه

نمایش اسپویل
۲۰ مهر ۱۳۹۷ ۰۲:۴۰

حالا اجازه بدین فیلم بیاد ببینینش. شاید واقعا به دردنخور بود. سونی این اواخر تو همه صنایعش ضعف نشون داده. ولی احتمالی که میدم اینه که نقد های منفی این فیلم بیشتر به خاطر حرف تام هاردی راجع به مرد عنکبوتیه گه گفته بود قهرمان نیست. بله مدت ها کیفیت بصری رفت بالا و همه به به گفتن. ولی نتیجه ای که نهایتا همه بهش رسیدن این بود که داستان خوب لازمه. گیمر ها مکررا ویچر، فالوت، الدر اسکرولز، هیلو، جی تی ای و... رو منشن کردن و گفتن ما داستان میخایم نه گرافیک. ونوم یک شخصیت فوق منفیه. خوشبختانه یا متاسفانه نقش های منفی توسط اکثر مردم جهان تایید نمیشن. و ونوم خیلی منفیه. کارگردان فیلم گفته بود لزومی به نشون دادن خشونت و خون ریزی نیست. ولی هست. مشخصا کارگردان از نظر مردم فراریه. به نظرم فیلم joker هم ممکنه همین اتفاق براش بیوفته. نقش منفی همیشه با موفقیت نقش مثبت در انتها مواجه میشه که فیلم رو مورد قبول میکنه. هممون داریم جلز و ولز میکنیم تا بفهمیم فیلم بعدی Avengers چجوری همه رو نجات میده.

نمایش اسپویل
۱۸ مهر ۱۳۹۷ ۰۱:۴۵

be nazare man nabayad to in sabk filma donbale mohtava bashi bayad beshini az filmet lezat bebario mahve jelvehaye vizhash beshi hame mian az in filma bad migan vali baz hame montazeran keifiate balash biad beshinan ba keifiate bala bebinanesh

نمایش اسپویل
۱۳ مهر ۱۳۹۷ ۲۳:۳۱

برا بازی های ویدئویی به نقدها اهمیت میدم، اما در مورد فیلم اصلا نمیدونم نقد چی هست! چرا که بهم ثابت شده هرچه فیلم مزخرف تر باشه منتقدها نمره بهتری بهش میدن

نمایش اسپویل
۱۳ مهر ۱۳۹۷ ۰۲:۳۸

دست شما منتقدان درد نکنه، فیلم رو که به فنا دادید!

نمایش اسپویل