news-background
news-background

واکنش تند «کریستفر نولان» به تصمیم برادران وارنر برای انتشار فیلم‌ها در HBO Max: «وضعیت بسیار آشفته‌ای است»؛ «HBO Max بدترین شبکه استریم است»

نولان سرانجام به پخش همزمان فیلم‌های برادران وارنر در سالن‌های سینما و شبکه‌ی اچ‌بی‌او مکس واکنش نشان داده است.

 

استودیوی برادران وارنر سه مرتبه اکران فیلم علمی-تخیلی «تنت» (Tenet) به کارگردانی «کریستفر نولان» را در حین پاندمی به تعویق انداخت و سرانجام آن را در ماه سپتامبر عرضه کرد. بنابراین غافلگیرکننده نیست که نولان در حین انجام مصاحبه برای بازاریابی «تنت» در شبکه‌ی نمایش خانگی، به تصمیم وارنرها برای پخش تمامی فیلم‌های سال ۲۰۲۱ در شبکه‌ی اچ‌بی‌او مکس همزمان با سالن‌های سینما معترض شود.

نولان در مصاحبه با «اینترتینمنت تونایت» می‌گوید این تصمیم استودیو را باور نمی‌کند: «به‌ویژه به شکلی که انجامش دادند.» او اضافه می‌کند آن‌ها با فیلمسازان در این خصوص مشورتی نکرده‌اند: «جنجال زیادی پیروامونش وجود دارد، زیرا به هیچ‌کس اطلاع نداده بودند. در سال ۲۰۲۱، آن‌ها برترین فیلمسازان دنیا را در اختیار دارند، بعضی از درخشان‌ترین ستارگان دنیا در سال‌های اخیر برای تولید این پروژه‌ها که برای سالن‌های سینما طراحی شده وقت گذاشته‌اند. باید بیشترین مخاطب ممکن را جذب کند... اما حالا آن‌ها را به عنوان کالایی که زیان‌آور در شبکه‌ی استریم خود پخش می‌کنند – در یک شبکه‌ی استریم تازه تأسیس – و بدون هیچ‌گونه مشورتی. بنابراین تصمیمی جنجالی است.»

نولان برای اکران سه‌گانه‌ی «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight)، «تلقین» (Inception) و «بین‌ستاره‌ای» (Interstellar) و «دانکرک» (Dunkirk) با برادران وارنر همکاری کرده است. فیلم‌های او اغلب در گیشه عملکرد بسیاری خوبی داشته‌اند، بنابراین دور از انتظار نیست که این کارگردان این تصمیم وارنرها را نکوهش کند.

نولان می‌گوید: «وضعیت بسیار، بسیار، بسیار، بسیار آشفته‌ای است. یک [تاکتیک فروش] جلب و تغییر واقعی. بله، نباید با این فیلمسازانی که برای این پروژه‌ها زحمات زیادی کشیده‌اند این‌گونه رفتار شود. آن‌ها سزاوار مشورت و مذاکره در مورد آثارشان بودند.»

نولان در مصاحبه با «هالیوود ریپورتر» نیز واکنش تندی به این اتفاقات نشان داده و اچ‌بی‌او مکس را «بدترین سرویس استریم» می‌خواند. او با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «بعضی از بزرگ‌ترین فیلمسازان صنعت و مهم‌ترین ستارگان سینما شب با این فکر سر بر بالین خود گذاشتند که با بزرگ‌ترین استودیوی دنیا همکاری می‌کنند، اما وقتی بیدار شدند متوجه شدند که برای بدترین شبکه‌ی استریمینگ دنیا کار کرده‌اند. برادران وارنر دستگاهی بی‌نظیر برای پخش اثر فیلمسازان در همه جا در اختیار داشت، هم در سالن‌های سینما و هم شبکه‌ی نمایش خانگی، اما در همین لحظه در حال از هم پاشیدن این دستگاه‌اند. حتی درک نمی‌کنند که چه چیزی از دست می‌دهند. تصمیم آن‌ها هیچ منطق اقتصادی ندارد، حتی سرمایه‌گذاران عادی وال استریت تفاوت میان درهم‌گسیختگی و ناتوانی را می‌فهمند.»

نولان در مصاحبه با «اینترتینمنت تونایت» اضافه می‌کند که صنعت فیلمسازی از پاندمی به عنوان عذری برای «منفعت بردن در کوتاه مدت» استفاده کرده و این اتفاق «مایه تأسف» است: «روش تجارت اینچنین نیست، و سلامت صنعت ما اینگونه تأمین نمی‌شود.»

با این وجود، نولان امیدوار است که اکوسیستم اکران فیلم به زودی احیا شود: «وقتی سالن‌ها بازگردند و مردم به سینما بیایند، وقتی واکسن عرضه شود و دولت فدرال واکنش مثبتی نشان داد، به چشم‌انداز صنعت [فیلمسازی] در دراز مدت سرسختانه امیدوار خواهم بود. مردم عاشق رفتن به سینما هستند و دوباره این فرصت را به دست خواهند آورد.»

«هالیوود ریپورتر» می‌نویسد بسیاری از فیلمسازان معتقدند که نه «جان استانکی» مدیر عامل «ای‌تی‌اند‌تی» کمپانی مادر وارنرمیدیا، و نه «جیسون کیلار» مدیر عامل وارنرمیدیا علاقه‌ای به حفظ میراث سینما ندارند. کیلار در مصاحبه با «سی‌ان‌بی‌سی» می‌گوید: «اگر ما در تمام تمرکز خود را بر مشتریان قرار دهیم، در صنعت پیشتاز خواهیم شد.» این جمله به نوشته‌ی «هالیوود ریپورتر» یادآور یکی از دیالوگ‌های فیلم «منک» (Mank) نت‌فلیکس است. در یکی از صحنه‌های فیلم «هرمان منکویتس» کهنه‌کار به «اورسن ولز» نوکیسه می‌گوید: «تو، دوست من، یک بیگانه‌ای، یک ناجی خود-خوانده. آن‌ها منتظرند تا از تو بیزاری بجویند.»

فیلم‌های «تل‌ماسه» (Dune)، «ماتریکس ۴» (The Matrix 4)، «جوخه انتحار» (The Suicide Squad) و بسیاری دیگر تحت تأثیر تصمیم برادران وارنر قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید