news-background
news-background

بازیگر زن قزاقی که سر کورش را در یک فیلم برید به کاربران ایرانی معترض واکنش نشان داد

«المیرا تورسین» بازیگر زن قزاق که به دلیل بریدن سر کوروش کبیر در فیلم سینمایی «تومیریس» با اعتراض شدید کاربران ایرانی مواجه شد، در نهایت نسبت به این امر در اینستاگرام خود واکنش نشان داد و اعلام کرد: «من نامه‌های زیادی از ایرانی‌ها دریافت می‌کنم، قضاوت و واکنش شما نسبت به فیلم را درک می‌کنم اما لطفا توجه کنید و مفاهیم سینما و زندگی واقعی را از هم ‌جدا کنید. در فیلم، این نقش من است و در زندگی واقعی به عنوان یک شخص، من به کشور، تاریخ، عشق به میهن و وطن‌پرستی احترام می‌گذارم.»

برای تولید فیلم سینمایی «تومیریس» که بر مبنای روایت ناکامل و مشوش هرودوت تاریخ‌نگار یونانی، از مرگ کوروش کبیر ساخته شده است، حدود ۲سال وقت صرف شده و بخش زیادی از فیلمبرداری این فیلم در آلماتی و دیگر شهرهای قزاقستان انجام شده و البته ناگفته نماند که برای هرچه واقع‌گرایانه‌تر بودن این فیلم، ۶ ماه زمان برای بازسازی شهر بابل انجام شده است.  کارگردانی «تومیریس» را «آکان ساتایف» موسس کمپانی «ساتایفیلم» برعهده داشته است و نزدیک به ۱۵۰ بازیگر در این فیلم به ایفای نقش پرداختند و جالب این ‌جاست که نقش کوروش کبیر را بازیگر ایرانی بازی نمی‌کند، بلکه  «غسان مسعود» بازیگر سوری که یک عرب می‌باشد، بازی می‌کند.

سینمایی «تومیریس» اما داستان زندگی ملکه تومیریس را به تصویر می‌آورد که به خونخواهی و قتل عام قوم ماساگت (از همسایگان شمالی ایران) با هدایت تعدادی از نیروهای بازمانده ماساگت به کوروش کبیر حمله می‌کند و او را شکست می‌دهد و پس از قتل این پادشاه کبیر، دستور بریدن سر او و غوطه ور کردن آن را در خیکی پر از خون می‌دهد. ماجرایی که به عین و با جزییات در این فیلم دیده می‌شود. «تومیریس» اولین فیلم از سه‌گانه‌ای است که قزاق‌ها با محوریت زندگی و جنگاوری ملکه تومیریس به تصویر آورده‌اند.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۲۱

300 ترکی

نمایش اسپویل
۲۱ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۴۶

فیلمشو لطفا بزارین ببینیم چی ساختن!

نمایش اسپویل
۲۱ دی ۱۳۹۹ ۰۲:۰۷

توهمات هردوت به کنار اینکه ملتی که با معیار های تاریخی تازه در مکان فعلی ساکن شده و شهر نشین شده ادعای میراث داری از اقوامی رو داره که هزاران سال پیش در کشورشون زندگی می کرده خودش جالبه.

نمایش اسپویل
۲۰ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۳۹

ناراحت نباش. من هنوزم نتونستم هم وطن هامو بشناسم. یه مشت متعصب الکی

نمایش اسپویل
۲۵ دی ۱۳۹۹ ۰۲:۰۱

پس احتمالا کشورت رو اشتباهی اومدی ؟ کسی که هوطنان خودش با تاریخ و ارزشهاشونو نشاناسه احتمالا یه بیگانه هست .

نمایش اسپویل
۲۰ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۲۵

این‌چنین خزعبلاتی هیچ جای ناراحتی ندارد، چون جایگاه تاریخی و فرهنگی هر ملّت از گزند محفوظ است به اشکالی. امّا یکی دو نکته؛ امروز کسی نیست که نداند هرودوت پدر غلو بوده است و نه پدر تاریخ‌نگاری. و جالب که این روایت (به احتمال بسیار زیاد خیالی) را عدّه‌ای از پان‌تُرکیست‌ها نیز مطرح می‌کنند و آن را مبنای هویّت خویش قرار می‌دهند! این قشر خیال‌باف معتقدند که این زن که سر از تن کوروش جدا کرده «ملکه آذربایجان» بوده است!!! دریغ از یک جو دانش تاریخی و تعقّل، چه قوم مذکور از «سکاها» بوده‌اند، اقوامی ایرانی که رُستم دستان را نیز از آنان دانسته‌اند و قلمرویشان نیز در شرق دریای خزر واقع بوده است. نیز «آذرآبادگان» یکی از سرزمین‌های کهن‌سال دیار ما بوده از آغاز. اینان حتّی نمی‌دانند که در آن روزگار نه تُرک‌تباری در این ناحیه از آسیا وجود داشته و نه حتّی زبان تُرکی. امروز هم مردمی ایرانی چون تُرک‌زبانند از سر ناآگاهی گمان به تُرک‌تبار بودن خویش می‌برند، هم‌چنان که عدّه‌ای از عرب‌زبانانِ ایرانی. گویا قزّاق‌ها، این میراث‌بران مغولان ملعون، چنین روایت مضحکی را پروپاگاندای دندان‌گیری یافته‌اند و آن مردمان افسانه‌ای را اجدادی درخورِ ملیّت امروزی‌شان. بهرحال ملّتی نوپا که تاریخ مستقلی از آن خویش ندارد (و ماحصل سیاست‌های روس‌هاست در تکّه‌تکّه و منفرد کردن اجزای این سرزمین‌ وسیع) باید بر اساس وَهم هویّتی جعل کند.

نمایش اسپویل