news-background
news-background

«هوگو ویوینگ»: درک مردم از Matrix و V for Vendetta سطحی است

«لیلی واچوفسکی» یکی از کارگردانان «ماتریکس» (دانلود فیلم The Matrix با لینک مستقیم) در ماه می به ارجاع «ایوانکا ترامپ» و «ایلان ماسک» به قرص‌های قرمز فیلم «ماتریکس» و ربط دادن آن به حزب جمهوری‌خواه، در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داد و آنان را نکوهش کرد. این اولین بار نبود که این دو موضوع به هم ربط پیدا می‌کردند چرا که هواداران ترامپ و گروه‌های تندرو راست‌گرا سال‌هاست که از «ماتریکس» استفاده‌ی سیاسی می‌کنند. «هوگو ویوینگ» ستاره‌ی این فیلم‌ها به تازگی در مصاحبه با «دیلی بیست» گفته است که هواداران راست‌گرایی که از «ماتریکس» برای نشان دادن طرفداری خود از یک رویکرد سیاسی استفاده می‌کنند درواقع فیلم را به درستی درک نکرده‌اند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

ویوینگ می‌گوید: «مرا به‌شدت گیج می‌کند. نشان می‌دهد که نگاه مردم چقدر سطحی است. نیت واقعی آن را درک نمی‌کنند. بخشی از آن که فکر می‌کنند جذاب است را می‌گیرند و خودشان را در آن جای می‌دهند در حالی که نیت اصلی یا معنای آن مسئله عکس برداشت آنان است.»

ویوینگ می‌گوید همین مشکل در مورد ماسک معروف «گای فاکس» که شخصیت او در فیلم «وی مثل وندتا» (دانلود فیلم V for Vendetta با لینک مستقیم) می‌پوشد به وجود آمده است. آن فیلم به کارگردانی «جیمز مک‌تیگو» و تهیه‌کنندگی خواهران واچوفسکی در سال ۲۰۰۶ ساخته شد. ویوینگ اخیراً متوجه شده گروهی از افراد این ماسک را به چهره می‌زنند و در حالی که سلاح به دست دارند در اعتراضات «جان سیاه‌پوستان مهم است» حاضر می‌شوند. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

ویوینگ می‌گوید: «با خود می‌گفتم: «ای وای. نمی‌توان از این بیشتر برخلاف هدف فیلم عمل کرد! فیلم‌ «وی» بر اساس «گای فاکس» ساخته شد و این افراد سعی داشتند ساختمان پارلمان را روی هوا ببرند. آن‌ها معترضین کاتولیک جوانی بودند که توسط دولت‌شان تحت تعقیب بودند و سعی‌ داشتند علیه این مسئله شورش کنند، و قصد داشتند با عملی خشونت‌آمیز به هدف‌شان برسند. به نظر من آن ماسک همیشه نشانه‌ی اعتراض به دولت است. اما امروز افرادی که این ماسک را می‌زنند از وضعیت موجود راضی نیستند یا فقط فکر می‌کنند جذاب به نظر می‌رسند.»

ویوینگ در ادامه اضافه می‌کند: «همین مشکل در مورد «ماتریکس» وجود دارد. جذابیتی وجود داشت در اینکه سیاه‌پوش باشی و اسلحه به دست بگیری، اما می‌توانی به یک مدرسه بروی و مردم را به گلوله ببندی و به نحوی از عواقب این کار در امان بمانی زیرا احساس می‌کنی که جذاب هستی – احساس می‌کنی که «وی» هستی، یا «نئو» چنین چیزی. برداشتی بسیار بسیار سطحی از یک فیلم است.»

ویوینگ توضیح می‌دهد «مشکل فرهنگ» این است که «این فیلم‌ها به‌شدت مورد تأمل قرار گرفته اما جذاب به نظر رسیدن، مدل موی خاصی داشتن و سلاح به دست گرفتن بسیار آسان است و احساس می‌کنی که این تمام کاری است که باید در زندگی انجام داد. اما فکر نکرده‌ای که این اسلحه برای چیست و آن مدل مو برای چه، و آن لباس‌های سیاه به چه معناست. این کارها برای چیست؟ در مورد خودشیفتگی و خودبینی؟ یا در مورد جامعه و تفکر در مورد اینکه صلاح مردم در چه چیزی است؟»

ویوینگ در پایان می‌گوید:‌ «وقتی چنین شکافی در جامعه پدید آید، علتش این است که رهبری بالای سر آن وجود ندارد. آن‌ها فقط به خودشان فکر می‌کنند نه به مردم دیگر. ترامپ یک نمونه‌ی کلاسیک و باورنکردنی است. واژه‌ی «خود‌شیفتگی» به نظر احمقانه می‌رسد، چون بسیار واضح است. او به هیچ‌کس جز خودش اهمیتی نمی‌دهد. باورکردنی نیست که او رئیس جمهور است.»

ویوینگ در «ماتریکس ۴» (دانلود فیلم The Matrix 4 با لینک مستقیم) بازی نمی‌کند و علت غیبت خود را تداخل زمان فیلمبرداری این پروژه با دیگر پروژه‌هایش ذکر کرده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید