news-background
news-background

واکنش کارگردان Mulan به منتقدینی که می‌خواستند فیلم توسط یک کارگردان چینی ساخته شود

تا انتشار بازسازی لایو-اکشن «مولان» (دانلود فیلم Mulan 2020 با لینک مستقیم) تنها چند روز دیگر باقی است. پخش این فیلم که با بودجه‌ی دست کم ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شده از دیزنی+، شاید بزرگ‌ترین قمار در بین تمامی استودیوهای هالیوود در حین پاندمی ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما بود. «مولان» قرار است با قیمتی بالاتر از معمول از طریق سرویس استریمینگ دیزنی‌+ عرضه شود، اما جدا از این مسئله، فیلم از این جهت قابل توجه است که در آن از بازیگران آسیایی تبار استفاده شده. با این حال، فیلم از گزند انتقادات در امان نمانده و گروهی معتقدند که یک کارگردان چینی باید بر روی صندلی کارگردانی فیلم می‌نشسته است. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

«نیکی کارو» کارگردان نیوزلندی فیلم در مصاحبه با «فیلم اسکول ریجکتس» در خصوص این انتقادات بحث کرده و می‌گوید اهمیت تنوع نژادی در فیلمسازی را در پشت و جلوی دوربین درک می‌کند، اما معتقد نیست که برای انتخاب روایت‌گر قصه باید محدودیتی وجود داشته باشد.

کارو می‌گوید: «این بحث بسیار مهمی است و من تا جایی که ممکن باشد از آن حمایت می‌کنم. به نظر من، به دو مسئله بستگی دارد. اول اینکه من مخالف این تصور هستم که بگویید چه کسی باید چه قصه‌ای را بازگو کند. این تفکر به گمان من کمی شبیه سانسور است. یک هنرمند حرفش را بیان می‌کند، و بار مسئولیت بر دوش هنر است. می‌تواند قضاوت شود – باید قضاوت شود.»

او در ادامه می‌گوید: «جنبه‌ی دیگرش این است که برای بازگویی داستان‌ها باید تنوع نژادی را در نظر گرفت. افرادی که برای تمامی انواع داستان‌ها استخدام می‌شوند باید از نژادهای مختلف باشند. نمی‌توان فقط سفیدپوستان را برای ساختن فیلم‌ها استخدام کرد، صرف نظر از اینکه موضوع فیلم چیست. فرهنگ ما غنی‌تر خواهد شد اگر تنوع نژادی بیشتر باشد، و هنر، سینما، تلویزیون کیفیت بهتری پیدا خواهد کرد. این بحث هرچه بیشتر شکل بگیرد فرصت بیشتری به هنرمندان از نژادهای مختلف داده خواهد شد.»

ناگفته پیداست که انتخاب کارو برای «مولان» تفاوت بسیاری با دیگر گزینش‌های جنجالی هالیوود از جمله انتخاب «اسکارلت جوهانسن» برای بازی در «شبح درون پوسته» (دانلود فیلم Ghost in the Shell با لینک مستقیم) دارد. اما در مورد خاص «مولان» که دیزنی مشخصاً آن را برای بازار چین ساخته، این پرسش مطرح می‌شود که چرا استودیو کارگردانی فیلم را به فیلمسازی چینی نسپرده است؟

«مولان» ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۹) با قیمت ۳۰ دلار از دیزنی+ پخش خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ۰۷:۵۲

حیف سینما هم مثل موسیقی به قهقرا رفته.

نمایش اسپویل