news-background
news-background

گزارشی از نمایش «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری در جشنواره‌ ونیز

«جنایت بی‌دقت» (دانلود فیلم Careless Crime با لینک مستقیم) تازه‌ترین ساخته‌ی شهرام مکری به تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر در بخش افق‌های جشنواره‌ی فیلم ونیز به نمایش درآمد و نظرات مثبت منتقدین را به همراه داشت. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

کمپانی فرانسوی دمند فیلمز، آخرین ساخته‌ی این کارگردان را برای پخش در فرانسه، موناکو و آندورا خریداری کرده است. ورایتی گزارش داده است که پخش بین‌المللی فیلم بر عهده‌ی کمپانی دریم‌لب فیلمز خواهد بود. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

طی برگزاری جشنواره‌ی فیلم ونیز، برنامه‌ی ویژه‌ای به میزبانی اتحادیه‌ی اروپا با عنوان «آینده سینمای جهان» برگزار می‌شود. برنامه‌ای که شامل دو میزگرد و مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها حول محور تولیدات مشترک آسیا و آفریقا است. اما شهرام مکری نماینده‌ی ایران برای سخنرانی در بخش آسیایی این برنامه بود که درباره‌ی مشکلات سینمای ایران و تولیدات مشترک صحبت کرد.

در این بین شهرام مکری مصاحبه‌های دیگری هم داشت که از جمله آن‌ها مصاحبه با سایت تله‌ریپورت بود. شهرام مکری در باب جشنواره‌ی ونیز که فی‌الواقع اولین جشنواره‌ای است که پس از دوران تعلیقی زیستی ناشی از ویروس کرونا برگزار شده گفت: «برای همه تماشای دوباره فیلم روی پرده بزرگ غافل‌گیری بود. وقتی درباره‌ی صنعت سینما صحبت می‌کنیم، درباره‌ی جشنواره‌های سینمایی داریم حرف می‌زنیم. هیچ کسی نمی‌داند تا چه زمانی درگیر این ویروس خواهیم بود. فکر می‎کنم باید با این معضل زندگی کنیم و جشنواره ونیز هم بخشی از این زندگی است. من خیلی خوشحالم که جشنواره برگزار می‌شود و می‌توانم فیلم خودم را در جشنواره نمایش بدهم. این یک وعده‌ی ملاقات با سینماست.»

مکری درباره‌ی داستان فیلمش، بحث را با مسئله‌ی تاریخ مطرح کرد: «وقتی در مورد تجربیات زندگی خود صحبت می‌کنیم، می‌ترسم که برخی اتفاقات دوباره تکرار شود و امروز در ایران زندگی ما با ۴۰ سال پیش تفاوت چندانی ندارد. ما با همین مشکلات روبرو هستیم. برای من، قرار دادن شخصیت‌های ۴۰ سال پیش در تهران امروز تجربه خوبی بود. چه بلایی سر این شخصیت‌ها در تهران امروز می‌افتد؟»

این کارگردان مطرح در مصاحبه‌ی دیگری با سایت ونیز دیلی باز هم تاریخ را مسئله‌ی مهمی دانست و از این منظر بحث را جلو برد: «چهل سال پیش در جریان قیام سرنگونی رژیم شاه در ایران، معترضین چندین سالن سینما را به آتش کشیدند، این نمادی از فرهنگ غربی تلقی می‌شد که می‌خواستند به هر قیمتی ریشه کن شود. در یک مورد غم‌انگیز، سالن سینمایی با چهارصد نفر تماشاگرش آتش زده شد که بیشتر آنها زنده زنده سوختند. چهل سال می‌گذرد و در ایران معاصر، چهار نفر تصمیم می‌گیرند که از این ژست بی‌فکرانه تقلید کنند و به طرز فجیعی گذشته را به امروز بیاورند.»

وی ادامه داد: «وقتی از تاریخ صحبت می‌کنیم، به نظر می‌رسد که درباره‌ی زمانی جدا از زمان حال صحبت می‌کنیم. اما تاریخ یک زنجیره است. بین حال و گذشته همپوشانی وجود دارد، اما ما برای سهولت درک آنها را از هم جدا کرده‌ایم. تاریخ در ایران یک دیوار تقسیم کننده بلند دارد و آن انقلاب است. هر آنچه اتفاق می‌افتد به قبل و بعد از این مرز تاریخی تقسیم می‌شود. فیلم جنایت بی‌دقت در مورد یکی از مهمترین وقایعی است که منجر به ساخته شدن این دیوار تقسیم کننده شد. بسیاری می‌گویند آتش گسترده‌ای که انقلاب در ایران را شعله‌ور کرد با آتش سوزی سینما رکس آغاز شد. برای من بسیار حیاتی بود که نشان دهم، هنوز چهل سال پس از پیروزی انقلاب، می‌توان تصور کرد که تاریخ به جلو نرفته است، بلکه مانند یک دایره پیچ خورده است. شخصیت‌های یک داستان تاریخی چهل سال پیش را امروز در تهران می‌بینیم. روش عملی من فراخوانی شخصیت‌های تاریخی در ایران معاصر بود.»

آخرین ساخته‌ی شهرام مکری همانند سایر آثار او فیلمی پر بازیگر است و از بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان از بابک کریمی، سیاوش چراغی پور، محمد ساربان، فریبا کامران، بهزاد دورانی، عادل یراقی، الهه بخشی، معصومه بیگی، محمود بهرازنیا، امیر شاملو، مینا درودیان، کیانا منتجبی، سعید نادری، محمدحسین محمدیان، صدف عمویی، حامد محمودی، محمد ربانی، محمدرضا ربانی، محمدرضا جنگی، داوود بنی اسد، محمدحسین قمیشی و راضیه منصوری نام برد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید