news-background
news-background

نقد و بررسی فیلمی به کارگردانی تام فورد با نام "حیوانات شب زی"

صاحب ثروتمند یک گالری هنری در لس آنجلس به نام، سوزان مورو (Amy adams) ناگهان یک روز رمانی انتشار نیافته از ادوارد شفیلد (Jake Gyllenhaal) در یافت میکند، که همسر سابق سوزان است و از زمانی که طلاق گرفته اند و حدود 20 سال میگذرد، صحبت نکرده اند. این کتاب به نام "حیوانات شبانه" نام گذاری شده است. داستان روایت مردی به نام تونی هیستینگز را بازگو میکند که مردی میان سال است و به همراه همسر (Isla fisher)  و دخترش (Ellie Bamber)  سفری به تگزاس میکند و طی آن از مسیرهای میگذرند که مورد تهدید مردم محلی و شخصی به نام ری مارکوس (Aaron Taylor-Johnson) قرار میگیرد.

پس از اینکه سوزان این داستان خشونت آمیز و نگران کننده را میخواند، به رابطه خودش و ادوارد در دنیای واقعی فکر میکند و در آن به جستجو می پردازد. پایان نگران کننده این داستان اورا به فکر فرو میبرد. این مسئله همچنین باعث میشود سوزان به انتخاب هایی که در زندگی اش تا آن لحظه داشته نگاهی بیاندازد. این انتخاب ها از دواجش با تاجر ثروتمند هاتن مارو (Armie Hammer)  تا رابطه اش با ادوارد را شامل می شده است ، او همچنین به فکر می افتد که منظور همسر سابقش  از نوشتن این رمان چه بوده است.

طراح مد و فیلم ساز "تام فورد" (Tom Ford) اولین فیلم خود را در سال 2009 کارگردانی کرده است ، فیلم او که نامزد جایزه اسکار نیز شد، "یک مرد تنها" نام داشت. این فیلم دومین تلاش او به عنوان یک کارگردان است.

فیلم "حیوانات شبانه" (Nocturnal Animals)  بر اساس رمان شخصی به نام آستین رایت در سال 1993، نگاشته شده است. تام فورد به عنوان یک کارگردان نوپا، مفاهیم بلند پروازانه ای را در فیلم های خود جای داده است. موضوع فیلم در نوع خود بسیار عجیب و غریب است ، اما این فیلم فقط در رسیدن به اهدافش تا حدودی موفق بوده است.

حیوانات شبانه در واقع تلفیقی از دو فیلم است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و به نوعی داستان در داستان است. میتوان گفت که داستان رمان در موضوعی نئو وسترنی/ انتقامی اتفاق می افتد در حالی که صحنه های داستان واقعی مربوط به "سوزان" نوعی طنز تلخ را در خود دارد. در اینجا کارگردان به خوبی توانسته صحنه های زیبای روستایی را در کنار پالت سرد رنگ، تاریک و بی عاطفه دنیای امروزی قرار دهد. فعالیت فورد در دنیای طراحی ، تاثیرش را روی فیلم گذاشته است و این مسئله را میتوان در لباس های دوست داشتنی و فضاهای داخلی فیلم دید. آشکارا صحنه هایی از فیلم با لباس ها و طراحی هایی مزین شده است که تنها در دنیای مد قابل مشاهده است.

به طور کلی داستان ، زمینه هایی از نپختگی و تقلید را از خود نشان میدهد. در بعضی از سکانس ها ، صحنه های دنیای واقعی درام و ملو درام باهم درآمیخته شده است، در این اثر میتوان آشکارا  تاثیر فیلم "زن افسونگر" آلفرد هیچکاک را دید. به طور کلی دو داستان دنیای واقعی و کتاب به خوبی با هم مچ نشده اند و این فیلم سعی در ارائه این مضمون دارد که انسان ها در روایاتی از پیش تعیین شده گیر افتاده اند. اما روایت فیلم به گونه ای نیست که احساسات را در فرد برانگیزد.

در حیوانات شبانه از بازیگران متفاوت و گاها به نامی استفاده شده است ، که گاهی بعضی از آنها تنها در یک یا  دو صحنه دیده میشوند. این فیلم دارای سبک جاه طلبانه ای است که آن را از فیلم های دیگر متمایز میکند، اگر چه بعضی از سکانس های فیلم و روایت های آن به گونه ای کلیشه ای طراحی شده اند، اما با وجود نقاط قوتی که فیلم دارا می باشد و به طور کلی سبک آن را از دیگر فیلم ها جدا میکند، میتوان انتظار داشت که فورد به کارگردان مورد علاقه عده ای تبدیل شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید