news-background
news-background

[نقد] نقد و بررسی فیلم “Wolf Of Wall Street”-بخش دوم

برای مطالعه قسمت اول این مقاله کلیک نمایید

نقاط قوت گرگ وال استریت

مهم ترین عاملی که باعث شد این فیلم در بین 250 فیلم برتر جهان قرار گیرد , بی شک لئوناردو دیکاپریو بود . شاید اگر نقش جوردن بلفورت را کسی دیگر بازی میکرد , فیلم جذاب از آب در نمی آمد . دیکاپریو بخاطر نقشی که در فیلم دارد , مجبور است در تمام صحنه های جنسی فیلم حضور داشته باشد و شاید این موضوع , دلیل تردید او در قبول کردن نقش جوردن بلفورت بود . لئو در تمامی صحنه ها تماشاگر را جذب خود می کند و دقیقا چیزی که اسکورسیزی می خواهد , یعنی بی بند و باری , بی خیالی و کله شق بودن را به بیننده منتقل می کند . مورد دیگر که قطعا در موفقیت فیلم بی ثمر نبوده است , ترکیب فوق العاده ی دیکاپریو و جونا هیل است . اصولا اکثر فیلم هایی که موفقیتی کسب می کنند یا خوب فروش میکنند , دارای یک ترکیب خوب و تاثیر گذارند . مانند باشگاه مشت زنی , هوش مرکزی , خیابان جامپ.21 و 22 , پدربزرگ کثیف , داستان عامه پسند و ... و گرگ وال استریت هم از یک ترکیب خوب و دوست داشتنی برخورد دار است . شاید بشود گفت به طرز عجیبی دیکاپریو و هیل با هم جور در می آیند ! تقریبا در همه سکانس های خنده دار فیلم , این دو حضور دارند و عالی کارشان را انجام می دهند . می توان گفت در اکثر فیلم های کمدی , دو بازیگر نقش اول و دوم , شخصیت یکی تقریبا از دیگری عاقل تر است و بیشتر میفهمد . اما در گرگ وال استریت اینچنین نیست ! دیکاپریو و هیل هر دو تقریبا از نظر طرز فکر با هم شباهت دارند و اهل مواد و دیوانه بازی اند . جفتشان بیخیال و اهل بی بند و باری اند و دقیقا همین تفاوت باعث شده است در سکانس هایی از فیلم , مخاطب را تا اوج خنده ببرند . دیگر نکته ی قوت فیلم به اسکورسیزی و تهیه کنندگانش ختم می شود . در گرگ وال استریت هیچ محدودیتی وجود ندارد و به نظرم همین نکته است که باعث می شود مخاطب بخندد و از فیلم لذت ببرد . مارتین حتی از حد ممکن هم در این زمینه پیشروی کرده است و از هیچ چیزی که فساد را در زندگی جوردن بلفورت نشان دهد , دریغ نکرده است . او میتوانست برخی از چیز ها را در فیلم حذف کند ولی این کار را نکرد ! و شاید بازی عالی جونا هیل و دیکاپریو با همین نامحدود بودن فیلمنامه هم ارتباطی داشته باشد . در واقع هماهنگی بین عوامل تهیه فیلم , شاید نکته ی خیلی مهمی در موفقیت فیلم باشد . وقتی بین عوامل ناهماهنگی باشد , بازیگران هم نمی توانند حداکثر توان خود را در بازی خود نشان دهند . موسیقی , دیالوگ ها , بازیگران و... همه و همه با داستان فیلم جور در می آیند .

thumb-1920-683395

و اما نقاط قوت را با این نکته تمام می کنیم ! شاید آخرین موردی که راجب نقاط قوت فیلم به ذهنمان خطور کند , عملکرد خوب اسکورسیزی در انتخاب بازیگران بوده است . کاری به جونا هیل و دیکاپریو و عملکرد فوق العاده اشان نداریم , بیاییم به بازیگر نقش سوم فیلم نگاهی کنیم . مارگات رابی ! که در بخش نقاط ضعف هم بهش خواهیم پرداخت , اما نقش او به عنوان یک زنی است که جوردن بلفورت را که آدمی ضعیف است و سریع تحریک می شود را شیفته خود می کند و او را مجاب میکند تا به همسرش خیانت کند و او را طلاق دهد . سپس بعد اینکه جوردن توسط اف بی آی شناسایی می شود و به زندان محکوم می شود و گرفتار مشکلات می شود , او را ترک می کند و به حال خودش می گذارد ! به نظر مارگات رابی از هر نظر برای این نقش گزینه خوبی بوده است و اتفاقا بد هم بازی نکرده است , اما قصد بنده از بیان این موضوع , عملکرد مارگات رابی نبوده است , بلکه عملکرد خوب اسکورسیزی در انتخاب بازیگر در این نقش است که حائز اهمیت و قابل تقدیر است ...

نقاط ضعف گرگ وال استریت

همانطور که در ابتدا ذکر شد , صحنه های متعدد جنسی در فیلم باعث اعتراضات شدیدی در فیلم شد و حتی باعث شد تا برخی این کارگردان بزرگ تاریخ سینما را بی شرم و مریض خطاب کنند ! اما قصد بنده از بیان این موضوع اصلا این نیست که این را ضعف فیلم بدانم , چرا که همانطور که مارگات رابی هم درباره این موضوع صحبت کرد و گفت , گرگ وال استریت برای نشان دادن شدت بی بند و باری در زندگی واقعی جردن بلفورت , باید این صحنه ها را نشان میداد . بنابراین از بیان این موضوع می خواهم به همان اشتباه عمدی یا غیرعمدی اسکورسیزی در سکانس بین دیکاپریو و مارگات رابی همانطور که در بخش اول مقاله ذکر شد , برسم . عمدتا در فیلم های با درجه “R” که شدت صحنه های جنسی زیاد است , بازیگران اصلی فیلم کاملا برهنه نمی شوند و اکثرا بازیگر هایی ناشناخته هستند و حتی اسمشان در تیتراژ پایانی هم آورده نمی شود , به طور کامل برهنه می شوند . اما در گرگ وال استریت , مارگات رابی بازیگر شناخته شده استرالیایی که نقش اش در فیلم هم پررنگ است , در یک سکانس دیگر با دیکاپریو , کاملا برهنه است و اسکورسیزی به صراحت اعلام میکند که در گرگ وال استریت هیچگونه محدودیتی وجود ندارد ! اما چیزی که خیلی سر و صدا کرد , در سکانسی دیگر بین رابی و دیکاپریو است و کاملا در بخش اول هم توضیح داده شد . هدف از این سکانس فقط یک چیز است , اسکورسیزی می خواهد به طور بسیار شدید تری بر نامحدود بودن فیلم تاکید بیشتری کند . تا جایی که محدوده ی جنسی بدن مارگارت رابی , به طورمستقیم نشان داده شود ! اگر این هدف اسکورسیزی بوده است , پس به چه دلیل رابی در این سکانس برهنه نبوده است ؟ شاید اصلا این سکانس نیازی نبود نمایش داده شود ولی حالا که قصد اسکورسیزی این بوده است , چرا خواسته مخاطب را گول بزند ؟ به نظر این کار مارتین اصلا توجیهی ندارد , می توانست کلا این سکانس را نمایش ندهد و اتفاقا چیز خاصی هم از فیلم کم نمی شد ! اما وقتی نشان داده است , به نظر گول زدن مخاطب راه درستی برای به پرده بردن این سکانس نبود . زیرا رابی همانطور که ذکر شد , در سکانس قبل تر با دیکاپریو , کاملا برهنه بود و دوربین در یک نمای مستقیم اما دور تر بر روی او رفت و با این وجود این بهانه که مارگات رابی جزو بازیگران اصلی فیلم بوده است هم دلیل خوبی برای توجیح نیست .

thumb-1920-683404

 نقد دیگری که بر روی فیلم شد , که بنده کامل , موافق نیستم اما بیان اش خالی از لطف نیست , عملکرد مارگات رابی پر حاشیه , در فیلم است . می توانیم بگوییم رابی در نقش خود تقریبا خوب ظاهر شده است . شاید دلیل بیشتری که باعث شد اسکورسیزی او را انتخاب کند , ظاهر خوب اش بوده است تا بازی خوب اش ! رابی بد عمل نکرده است ولی به نظر بنده , عملکرد او در فیلم تمرکز , که حدودا دو سال بعد  اکران گرگ وال استریت اکران شد , بهتر بوده است . رابی در گرگ وال استریت نتوانسته است بر روی مخاطب , جز صحنه های جنسی فیلم تاثیر زیادی بگذارد ! به نظر می رسد خود مارتین اسکورسیزی و عوامل اش هم بیشتر در سکانس های جنسی روی مارگات رابی اصرار داشته اند تا دیالوگ ها و تاثیر گذاری عاطفی او بر مخاطب ! به هر حال او در فیلم تمرکز با بازی در کنار ویل اسمیت , نشان داد قابلیت ها و توانایی بیشتری در بازیگری دارد . رابی در گرگ وال استریت بخاطر داستان فیلم , بیشتر در حاشیه فیلم است و صرفا یکی از عواملی است که اسکورسیزی با او , شخصیت و زندگی جوردن بلفورت را به تماشاگر نشان می دهد . اما در فیلم تمرکز , او شخصیتی مستقل دارد و جزو داستان اصلی فیلم است و اتفاقا در کنار ویل اسمیت هم خوب درخشیده و با او جور در می آید . این بخش هم با این موضوع تمام می کنم . سبک بودن داستان فیلم یکی دیگر از نقد هایی بود که بر فیلم وارد شد . برخی معتقد بودند گرگ وال استریت چیز خاصی را دنبال نمی کند و در کنار توضیح کارها و پولشویی جوردن بلفورت , در حاشیه ها سعی دارد با یک سری کار های غیر اخلاقی بیننده را بخنداند . تقریبا این گفته درست است و واقعا گرگ وال استریت چیز خاصی را به مخاطب نمی گوید و اگر بخاطر بازیگر هایی چون دیکاپریو و مخصوصا جونا هیل , که همانطور که ذکر شد بار اصلی کمدی بر دوش اش بود , نبود گرگ وال استریت شاید مثل یک فیلم معمولی با درجه سنی R می شد که اتفاقا در سینما هم زیاد است . اما به هر حال هنر اسکورسیزی و بازیگران مطرح , باعث شد فیلم موفق شود و همینطور شخصیت و زندگی جوردن بلفورت به طور واضح به بیننده نشان داده شود . مخصوصا کله شقی او که باعث سقوط او از قله ی ثروت و خوشبختی شد ...!

thumb-1920-475329

نگاه آخر به گرگ وال استریت

در نگاه آخر , شاید گرگ وال استریت همانطور که گفته شد , چیز خاصی را دنبال نمی کرد و بیشتر می خواست با توانایی های بازیگران مطرح خودش مخاطب را بخنداند , اما قطعا با همه ی حواشی هایی که داشته است محبوبیت زیادی هم بین مخاطبین سینما پیدا کرد . اما اگر بخواهم یک جمله ی کلی راجب فیلم عرض کنم , باید گفت که گرگ وال استریت فیلمی خوب و دیدنی است , اما به نظرم اگر به جای دیکاپریو کسی دیگر نقش جوردن بلفورت را بازی می کرد , قطعا فیلم جزو 250 فیلم برتر جهان قرار نمیگرفت . در آخر امیدوارم از دیدن فیلم و مقاله , لذت برده باشید و اگر هم فیلم را ندیده اید پیشنهاد می شود تماشا کنید اگر از شرایطی که برای تماشای فیلم باید داشته باشید , برخورد دار باشید .

thumb-1920-683401

سخن آخر

به دلیل سوالات متعدد , باید عرض کنم که دوستان توجه داشته باشند که نام نویسنده همیشه اول مقاله در بخش "اطلاعات فیلم" آورده می شود و در صورت داشتن سوال می توانید زیر پست , کامنت بگذارید تا به شما پاسخ داده شود . همینطور خواهشی که از شما خواننده های عزیز دارم , این است که اگر نظری راجب مقاله دارید , تا پایان و انتشار کامل بخش های مقاله صبر بفرمایید و سپس نظرتان را راجب کار بیان کنید . با تشکر و همکاری شما عزیزان ...

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید