news-background
news-background

نقد فیلم The Mitchells vs. the Machines: پیوند مستحکم خانواده در آخرالزمان رباتی

انیمیشن «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» (دانلود فیلم The Mitchells vs. the Machines با لینک مستقیم) ساخته‌ی «مایک ریاندا» و «جف رو»، تازه‌ترین محصول سونی پیکچرز که به دلیل پاندمی کرونا از اکران در سینماها بازماند و حق پخش آن به نتفلیکس فروخته شد، به داستان خانواده‌ای می‌پردازد که ارتباط آنچنان صمیمی و رضایت‌بخشی با هم ندارند و ریک، پدر خانواده تصمیم می‌گیرد سفری جاده‌ای و طولانی را تدارک ببیند تا دخترش، کیتی را به مدرسه‌ی فیلمسازی در کالیفرنیا برساند و از جهتی در این سفر بتواند صفا و صمیمیت را به خانه و خانواده بازگرداند، اما شرایط به ناگهان بحرانی می‌شود و آن‌ها به آخرین بازماندگان و امید بشر برای نجات زمین از دست ربات‌هایی که زمین را در اختیار گرفته‌اند بدل می‌شوند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کند.

در طول دیدن انیمیشن «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها»، این نکته مدام در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد که خانواده‌ی میچل با این‌که عجیب هستند اما از جهاتی آشنا هستند. شبیه به همان خانواده‌های آشنایی که بارها در سریال‌های کمدی دیده‌ایم؛ خانواده‌هایی که اغلب بر سر مسائلی همچون استقلال فرزندان به مجادله می‌پردازند و در این میان رویدادهایی خنده‌دار را شکل می‌دهند.

شخصیت اصلی و قهرمان انیمیشن «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها»، کیتی میچل (با صداپیشگی ابی جاکوبسون)، دختری سرزنده، شاداب و عاشق فیلم است که سال‌هاست در کانال یوتیوب خودش فیلم‌های مختلفی را منتشر می‌کند؛ از جمله مجموعه سریال Dog Cop با بازی مانچی، سگ خانگی بامزه‌‌اش. در نهایت آرزوی چندین ساله‌ی کیتی برآورده می‌شود برای درس خواندن آن هم در رشته‌ی فیلمسازی در کالج کالفرنیا، اما پدر تکنوفوبیک او، ریک که انقدرها موافق فیلمساز شدن دخترش نیست (دنی مک براید) و نوعی نگرانی و توجه بیش از حد دارد به این مسئله، تصمیم می‌گیرد برای رساندن دخترش به کالج کالفیرنیا، بلیت پروازش را لغو کند و سفر جاده‌ای را انتخاب کند و این‌گونه تمام خانواده را به سفر ببرد و صلح، عشق و دوستی را به خانواده بازگرداندند. اما در این سفر همه‌ی امورات آن‌طور که پیش‌بینی کرده‌اند از آب در نمی‌آید و جریانات دیگری رقم می‌خورد.

«میشل‌ها در برابر ماشین‌ها» با این‌که با ایده‌ای تازه، قاب‌های خوش آب و رنگ و جذابیت موضوعی برای تمام سنین لذت‌بخش خواهد بود، در میان این همه زیبایی اما گریزی هم دارد به دنیای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و قدرت تکنولوژی و تاثیر آن‌ بر زندگی. این انیمیشن در مثال‌های ریزبینانه، نقد خود را وارد می‌کند فی‌المثل فرهنگ به روز رسانی‌های مداوم را به شکلی دقیق و ظریف و تاثیر گذار در قالب یک تشبیه به تصویر می‌آورد؛ تشبیهی از نسلی که والدین خود را رها می‌کنند و با شور و هیجان به دنبال اشخاصی از جنس خودشان می‌گردند. و یا در جایی در باب اعتیاد به اینترنت، گوشی، رسانه و فضای مجازی، نشان می‌دهد زمانی که به انسان‌های تبعید شده و معترض WiFi رایگان داده می‌شود، آرام می‌شوند و دست از اعتراض بر می‌دارند و غرق دنیای مجازی می‌شوند.

 اگرچه خالقان اثر، «مایک ریاندا» و «جف رو» در «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» می‌توانستند با تزریق کمی بیشتر از عنصر کمدی به اثر و یا انتخاب دیالوگ‌های بهتر و قابل‌توجه‌تر برای صداپیشگان به انرژی و هیجان اثر بیافزایند اما با این حال ترکیبی لذت بخش از ارتباط زیبا و احساسی یک خانواده را به تصویر آورده‌اند که با پیچش‌های داستانی کمیک در یک ماجرای خانوادگی و جهان علمی‌تخیلی پیش می‌رود و در نهایت همین استحکام پیوندها و هماهنگی اعضا است که هم ارتباط خانوادگی را تقویت می‌کند و هم جهان را از دست ربات‌های از کنترل خارج شده نجات می‌دهد. فی‌الواقع تلاش میچل‌ها برای نجات از دو تهدید مهم: یک: تهدیدی درونی که رابطه بین اعضای خانواده را در معرض خطر قرار می‌دهد و دو: تلاش برای نجات از خطر و تهدیدی بیرونی که خانواده و اساسا نسل بشر را در معرض نیستی قرار می‌دهد، وارد عمل می‌شوند و مخاطب را همراه می‌سازند.

در نهایت می‌توان گفت در این انیمیشن با داستان خانوادگی و ماجراجویانه‌ی منسجم و مرتبط با احساسات و گرمای روابط واقعی مواجه‌ایم که با رونمایی از شخصیت‌های عجیب و غریب و خنده دار، فیلمنامه‌ای پر از هیجان، اکشن سریع، ترکیبی از انیمیشن بکر دیجیتال با تصاویر ملون و نقاشی‌های دو بعدی به همراه تعداد بسیاری ارجاع فیلم و شوخی‌های پنهان، به تماشا نشستن‌ جهانش لذت‌بخش خواهد بود و با این‌که داستان از بدو اثر دیوانه‌وار استارت می‌خورد و فراز و فرودهای بسیاری دارد و گاهی به یک بازی ویدیویی پر هیجان بدل می‌شود، اما در این مسیر هر بار به مفهوم مهمی می‌پردازد: مفهوم خانواده. و در این راستا مدام اثبات و تاکید می‌کند که خانواده ارزش جنگیدن را دارد و این‌‌گونه مخاطب را در عصر ربات‌ها و آخرالزمان ماشینی، به زیباترین شکل ممکن با پیوند مستحکم خانوادگی مواجه‌ می‌‌کند که می‌تواند امیدبخش و نجات دهنده باشد.

 

یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید