news-background
news-background

نقد فیلم The Many Saints of Newark: پرتره مرد تبهکار در جوانی

«دیوید چیس»، پس از گذشت ۱۴ سال از پخش سریال جسورانه، موفق و پرطرفدار «سوپرانوها»، با «قدیسان بی‌شمار نیوآرک»، (دانلود فیلم The many Saints of Newark با لینک مستقیم)، دگربار زندگی آنان را در مدیوم سینما به تصویر آورده است تا دوباره به جهان تاریک تونی بازگردیم و زندگی و شکل‌گیری شخصیت او را از کودکی تا رشد و پرورش‌ یافتنش در خانواده‌ی جنایت‌کار سوپرانو و مسیر دشوار او تا رسیدن به قدرت را بنگریم. خاندان تبهکاری که «دیوید چیس»، داستانشان را از روی دو خانواده مافیایی واقعی بویاردو و دِکَوال‌کانته که در نیوآرک حضور موثر و مخربی داشتند نوشته است، خانواده‌هایی که خاستگاهشان برمی‌گردد به دوران ممنوعیت مشروبات الکلی. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

پرتره‌ی مرد تبهکار در جوانی

سینمایی «قدیسان بی‌شمار نیوآرک» برگی از «سوپرانوها»، مخلوقات عظیم‌الجثه‌ی «دیوید چیس»، روایتی است از تونی سوپرانو، عضوی از خانواده‌ای بزرگ و مافیایی در آمریکا که نمونه‌ی کامل از دو اشتیاق بزرگ آمریکایی: خودسازی و رهایی،  سردسته‌ی اوباش مستقر در نیوجرسی و کاراکتری تاثیرگذار بر فرهنگ عامه. کاراکتری که در خلوت از آشفتگی درونی رنج می‌برد و تنها راه برون‌ریزی مشکلاتش را در ادامه‌ی مسیر جرم و جنایت خانوادگی‌اش می‌بیند. تازه‌ترین ساخته‌ی این کارگردان که با داشتن شجره‌نامه‌ای قطور از این خاندان به جهان تصویر آمده است، با پرش بین دوره‌های زمانی، داستان تونی جوان را از ۱۱سالگی دنبال می‌کند که نقش آن را پسرِ گاندولفینی فقید، بازی می‌کند. اثری که فی‌الواقع سیر تکاملی تونی را به تصویر می‌آورد و نشان می‌دهد که چگونه و چرا این کودک مردی شد که ما در اینجا نقش او را پررنگ نمی‌بینیم، اما سیر چگونگی تاریک شدن شخصیتش را در تمام داستان حس می‌کنیم. تاریک شدنی که منشا آن از خانواده‌ شروع می‌شود، نهادی که هگل آن را به عنوان اولین مرحله ظهور سوبجکتیو روح در عرصه تاریخی و خودآگاهی می‌داند.

تونی، شخصیتی است که بیشترین تاثیرگذاری را از عمویش دیکی مولتیسنتی (الساندرو نیوولا)، داشته است. یک گنگستر سطح متوسط و از پیشگامان حملات و جنایات خشونت آمیز در منطقه. کاراکتری که کودکان و نوجوانان دوستش دارند و او را قهرمان می‌دانند. کاراکتری که آرکی‌تایپ زئوس در او مشهود است و اکثر پیش‌نیازهایش را دارد: قدرت، سرمایه، اعتماد به نفس، آرامش، لبخند بر روی لب، تنوع‌طلبی، حامی بودن، جاه‌طلبی، حیله‌گری تکانشی و فدا کردن تمام افراد برای رسیدن به اهداف. کاراکتری که در سایه زندگی می‌کند و از همان‌جا تمامی امورات را کنترل می‌کند و البته که میلی برای دیده شدن ندارد.

پرتره‌ی مرد تبهکار در جوانی

این فیلم از جهتی، نمونه‌ای کاملی است از فرهنگ آمریکایی است، آمریکای حاد واقعیت، همان مسئله‌ای که «ژان بودریار» در کتاب مهمش «آمریکا» آن را بسط می‌دهد: «آمریکا نه رویاست نه واقعیت. نوعی حاد واقعیت است. زیرا آرمانشهری است که از همان ابتدا طوری رفتار کرده که انگار پیشاپیش تحقق یافته است. این جا همه چیز واقعی و عمل‌گرایانه است، ولی با این همه خمیر مایه‌ی رویاها نیز در همین‌جا وجود دارد. آمریکا یک تصویر تمام نگار غول پیکر است به این معنا که در تک تک عناصری که می‌بینیم، اطلاعات مربوط به کل وجود دارد. کوچک‌ترین محل در یک بیابان، یک خیابان قدیمی در یکی از شهرهای غرب میانه، یک پارکینگ، یک خانه کالیفرنیایی،‌ یک برگرکینگ، یا یک استودبیکر را در نظر بگیرید در این صورت کل امریکا – جنوب، شمال، شرق یا غرب را در اختیار دارید.». «دیوید چیس» هم در این‌جا مخاطب را به زیبایی وارد حاد واقعیتی به نام آمریکا می‌کند و این گونه یک تصویر تمام نگار از امریکا را خلق می‌کند و از طریق خاندان سوپرانو، کل آمریکا را با هویت، تاریخ، فرهنگ در اختیارمان قرار می‌دهد.  آزادی بی‌حد و حصر، گنگسترهای سرمایه‌دار، استفاده‌ی بی‌حد از مشروبات الکلی و مواد مخدر، مردان قدرتمند و همسران دست و پاگیر، دوست دخترهای جذاب معروف به گوماها، مسئله‌ی نژادی... و در این میان البته تاکید به تلاش در زندگی و ساختن آینده از تصمیم‌های درست در سرزمینی که هم می‌تواند رویایت را بسازد و هم می‌تواند آن را بدل به کابوس کند. بی‌شک از این جهت، «سوپرانوها» از مهم‌ترین آثار تلویزیونی آمریکا هستند، بیش از حد به یاد ماندنی و تاثیرگذار که هنوز هم تماشایشان لذت‌بخش است.

حتی اگر در این نسخه، الگوی داستانی‌اش را روی یک پسربچه بنا کند، در نهایت، این بازنگری اتفاق مهمی را رقم می‌زند و آن این است که مخاطب را مجبور می‌کند درباره‌ی این خانواده، درباره‌ی آمریکا و فرهنگ آمریکایی فکر کند. این داستانی از شکل‌گیری کاراکتر تونی در میان تجمعات خانوادگی و جهانی هماره پر از صحنه‌های منازعه و خطر، عریان شدن قواعد اجتماعی و برملا شدن حقایق دشوار. به هر شکل، این مسائل غیرقابل انکار، برای مخاطب جذاب‌اند و با این‌که بدون داشتن اطلاعات قبلی از سریال، آنچه می‌بینیم آنقدرها کامل به نظر نمی‌رسد، اما این فیلم، شرح وسیع و همه جانبه‌ای است از اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ و آمریکای دلربا.

در نهایت می‌توان گفت «سوپرانوها» روایتی از ماهیت تکرارشونده‌ی تاریخ و تصویری تمام‌نگار از آمریکا و «دیوید چیس» در «قدیسان بی‌شمار نیوآرک» با روایت‌مداری، سبک بصری،  تصویر حقیقی این ژانر از تاریکی جهان، مخاطب را همراه می‌کند و اثبات می‌کند که داستان‌گویی کلاسیک در جهان سینمایی تکنیک‌زده، هیچگاه کهنه نمی‌شود.

یاسمن اسمعیل‌زادگان

۳۰نما کامل‌ترین آرشیو دانلود فیلم و دانلود سریال خارجی بدون سانسور با زیرنویس فارسی  

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید