news-background
news-background

نقد فیلم The Card Counter: در جستجوی معصومیت از دست رفته

سینمایی «شمارنده کارت» (The Card Counter) تازه‌ترین ساخته‌ی«پل شریدر» روایت ویلیام تل، که نامش یادآور اسطوره‌ی سوئیسی ویلهلم‌تل/ویلیام تل، تک‌تیرانداز مطرحی است که مردم را متحد کرد تا علیه استبداد حکمرانان خارجی شورش کنند و برای رسیدن به آرمان آزادی‌طلبی از جا برخیزند، روایت یک نظامی سابق و قمارباز حاضر (اسکار ایزاک) است که در تلاش است تا مسیر زندگی پسر جوانی به نام کرک را که قصد انتقام از دشمن مشترکشان جان گوردو (ویلم دافو) پیمانکار خصوصی که مسئول آموزش شکنجه‌گران در ابوغریب بوده، تغییر دهد. در این راه که اما فرصتی است برای عبور از گناهان و گذشته‌ی تاریک و به نوعی رسیدن به رستگاری، با کرک و سرمایه‌گذاری به نام لالیندا از طریق شرکت در مسابقات جهانی پوکر، کازینوهای آمریکا را می‌پیماید، و بردن را جایگزین انتقام می‌کند و کرک را از ماموریت محکوم به مرگ نجات می‌دهد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

در جست‌وجوی معصومیت از دست رفته

ویلیام تل، کاراکتر اصلی «شمارنده کارت»، از اولین دقایق فیلم، مخاطب را وارد فضای حزن‌آلود می‌کند و به جهان هادسی فرو می‌برد. از طریق روایتی که خودش راوی آن است درهای ورود به قصه را باز می‌کند، مخاطب را وارد چهارچوب شخصی‌اش می‌کند که مانند یک انفرادی است، یک چهارچوب ناامیدکننده و مشکل ساز، یک جهنم از خاطرات. او کاراکتری است که مدام در حرکت است و با چمدان‌های کوچکش، همه‌ی حال و گذشته‌ی تاریک خود را حمل می‌کند. و در هر جا‌به‌جایی در هر متل، اتاقش را شبیه به شکنجه‌‌ی سفید می‌کند؛ شبیه به مرحله‌ای از ریاضت و رنج. ویل اما دفتری هم دارد که در آن زندگی‌اش را مرور می‌کند.

اما در این میان راه تنفسی هم برای خودش باقی می‌گذارد و آن قمار است. او با قمار خودش را قوی نگه می‌دارد تا بتواند اندکی از خاطراتش در ابوغریب را که به عنوان شکنجه‌گر ارتش آمریکا گذرانده است و توان زیستن را از او گرفته است، از بین ببرد. قهرمان ایزوله و ساکتی که چند سال را در زندان گذرانده و در همان دوران به آموزش شمارش کارت پرداخته است. جرم او اما شکنجه زندانیان عراقی در ابوغریب بوده و حال آزادی‌اش زجرآورترین مقوله‌ی زیستی اوست و به مانند روال خود تنبیهی و یا مرگ تدریجی است. شاید بهترین مُسَکن او رفتن از یک کازینو به کازینوی دیگر باشد و بازی بلک جک و پوکر. با غریبه‌ها و گاهی اوقات حرفه‌ا‌ی های دیگر می‌نشیند، شمارش می‌کند، شرط بندی می‌کند و اغلب برنده است. او یک بازیکن منظم و قمارباز محتاط است و فقط به اندازه کافی برنده است تا از توجه ناخواسته ماموران امنیتی جلوگیری کند.‏

در جست‌وجوی معصومیت از دست رفته

بی‌شک این فیلمی است بیشتر از یک بازی پوکر. فی‌الواقع بازی، کاری است که ویل انجام می‌دهد تا بتواند چیزهای دیگر را نبیند. در این مسیر اما کرک را هم با خود همراه می‌کند، به امید این‌که بتواند به اندازه کافی برنده شود تا کرک را از بدهی‌هایش نجات دهد و سودای انتقام را در او از میان ببرد. نکته‌ی مهم این است که «پل شریدر» با تازه‌ترین ساخته‌اش این‌بار جنگ را در پس‌زمینه قرار می‌دهد و به عنوان کنش پیش‌آغازین از آن بهره می‌جوید. جنگ عراق مسئله‌ای است که به طرز چشمگیری در پیش زمینه قرار گرفته است: قهرمان داستان، نظامی است که در دوران جنگ، هم خاطی بوده و هم قربانی سیاست و در طول فیلم این گذشته‌ی سنگین به طرز مخرب به حال او رخنه می‌کند و فیلم انزجار در زندگی آمریکایی و ناامیدی وجودی مطلق  را به تصویر می‌آورد.

ناگفته نماند که «پل شریدر» کاراکترهایی را به تصویر می‌کشد که دست به هر عملی می‌زنند، هرچند ناسزا اما در نهایت، چیزی در وجودشان کم است که به دنبالش می‌روند تا زخم‌هایشان شفا یابد، چیزی از جنس اخلاق، همچون رستگاری. ویلیام هم از این قاعده مستثنی نیست، فداکاری او شبیه به نوعی زهد است، زندگی‌اش را فدا می‌کند تا خلاهای دیگری را پر کند و خودش اندکی شفا یابد. این فیلم دلالتی است بر غرور نظامی و ناسیونالیسم آمریکایی و بیش از جنگ، تکرار اشتباهات را محکوم می‌کند. تکرار اشتباهات جامعه آمریکا و سیاست‌هایش را محکوم می‌کند، جامعه‌ای که بازیکن خارجی پوکر، با تی‌شرت پرچم آمریکا نشسته است و بعد از هر دست برد، به همراه طرافدارانش فریاد می‌زنند: ایالات متحده! و نمی‌تواند نام میهن خودش را بر زبان بیاورد.‏

در نهایت می‌توان گفت که این فیلم از متن محکم و درخشانی برخوردار نیست، با اینکه موضوع آن حول محور معصومیت از دست رفته‌ای است که طراحان جنگ و مجریان کشور  سبب آنند، اما متن، چنگی به دل نمی‌زند. علیرغم لحن تضعیف شده، ناامیدی و خشم بیش از حد کاراکترها؛ ریتم کند اثر هم حس تداوم دراماتیک و زیبایی‌شناختی آن را نیز از بین می‌برد. از این‌ها گذشته لحظات شوک‌آور و هیجان‌انگیزی هم در فیلم وجود ندارد که مجال پلک زدن را مخاطب بگیرد. گویی «پل شریدر» صحنه به صحنه در حال قلم‌زدن امپرسیونیستی و ثبت لحظه است، زخم‌ها، دردها، شفا، گناهان، خشونت، کارت‌ها، چهره‌های یکسان، اتاق‌های پر زرق و برق، لحظات تنش‌دار، خشونت‌های بصری، لحظات عاشقانه آرام و همه و همه از طلوع تا غروب آفتاب، در تابلوی این کارگردان نقش می‌بندند بدون آنکه بار دراماتیک ویژه‌ای داشته باشند و این از جهتی است که «پل شریدر» بازی با فرم فیلم را بیشتر دوست دارد.

«شمارنده کارت» تصویری است از چگونگی تبدیل شدن یک لحظه، به یک عمر بی‌پایانی و چگونگی دوام یک فرد اصولگرا در یک رژیم ناشایست و چگونگی بدل شدن یک فرد در جست‌وجوی معناگرایی به خشونت انقلابی. «شریدر» داستانی تکان دهنده از روح و جسم، گناه و رستگاری، عشق و مرگ، انتقام و تاریکی را به تصویر می‌آورد و در این روزگار دم‌فروبستن‌ها، مخاطب را پس از پایان نیز، به فکر فرو می‌برد.

یاسمن اسمعیل‌زادگان

۳۰نما کامل‌ترین آرشیو دانلود فیلم و دانلود سریال خارجی بدون سانسور با زیرنویس فارسی  

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید