news-background
news-background

نقد فیلم Nomadland

برگرفته از «راجرایبرت.کام»: فیلم «صحرانشینستان» (دانلود فیلم Nomadland با لینک مستقیم) تازه‌ترین فیلم کلوئی ژائو که در هفتاد و هفتمین دور جشنواره‌ی فیلم ونیز به نمایش درآمد و نظرات مثبت منتقدین را به همراه داشت روایت فرن (فرانسیس مک‌دورماند) زن تنهایی است که در غم زندگی‌ای به سر می‌برد که آن را از دست داده. او در نوادا یکی از شهرهای کوچک صنعتی آمریکایی، نسبتاً خوشحال بوده و اوضاع خوبی داشته اما پس از بسته شدن معادن گچ، همه‌چیز به هم می‌ریزد و گویا شهر هم به خاموشی می‌رود. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

فرن در گذشته همسرش را از دست داده و هیچ‌گونه تعلقی برای ماندن ندارد پس تصمیم به رفتن می‌گیرد. فرن یک ون می‌خرد و به دل جاده می‌زند و در مسیرش به دنبال شغل‌های فصلی، می‌گردد تا زندگی‌اش را بچرخاند. ون خانه‌ی جدید فرن هم می‌شود و او زندگی‌‌اش را در آن می‌گذارند.

«صحرانشینستان» فیلمی زیبا و خوش ساخت است که داستان زنی پیچیده، سرسخت و ماجراجو را به تصویر می‌کشد، کسی که هم می‌تواند بی قرار باشد هم می‌تواند دوست داشتنی، زنی که با مردمش به گرمی رفتار می‌کند و در هر کجا که باشد می‌تواند دوست پیدا کند. عشایر دنیایی است که با بازی بی‌نظیر مک دورماند رنگ می‌‌گیرد و بی‌شک مک دورماند یکی از ظریف ترین و زیباترین اجراهایش را در این فیلم به نمایش گذاشته است. این بازیگر مطرح با نگاهش و یا لبخند زیرکانه‌اش می‌تواند کارهای زیادی را انجام دهد و احساسش را به خوبی به مخاطب منتقل کند. کارهایی که بازیگران دیگر از انجام آن‌ها عاجز هستند.

اولین تیزر Nomadland: «فرانسیس مک‌دومند» در جستجوی یک آمریکای جدید

کلوئی ژائو در فیلم «صحرانشینستان» بازی خیره کننده‌ی مک‌دورماند را در کنار مهارت‌های فنی خودش قرار می‌دهد و در کنارش با جاشوا جیمز ریچاردز، فیلمبردار فیلم «سوارکار» (The Rider) متحد می‌شود و تصاویر زیبایی را خلق می‌کند و با فرستادن فرن به سراسر ایالات متحده نگاهی به عظمت جهان پیرامون می‌اندازند. همه چیز در مورد زبان تصویری «صحرانشینستان» قابل توجه است و او اثری را خلق کرده که در قاب‌بندی‌ها، ترکیب بندی‌ها و اساسن به لحاظ بصری بی‌نظیر است.

در داستان «صحرانشینستان» یک برداشت وجود دارد و آن این است که این فیلم اساسن داستان زنی است که از غم و اندوه فرار می‌کند. تا حدودی درست است اما این فیلم داستان بسیاری از آمریکایی‌هایی است که امروزه دچار نوعی احساس پوچی و گمگشتگی شده‌اند و مطمئن نیستند که باید چکار کنند و مسیر بعدیشان کجاست، به کجا باید بروند و فردا چه چیزی را به همراه خواهد آورد. تصاویری در «صحرانشینستان» وجود دارد که به نظر می‌رسد پاسخی دقیق برای ناآرامی‌ها و اضطراب‌ها و آشفتگی‌های سال ۲۰۲۰ باشد، تصاویری که حاوی زیبایی بسیاری درباره‌ی ساده‌ترین موارد است، همانند لبخند دوست، فرو رفتن در رودخانه، حرکت مهربانانه یک غریبه. شاید همه ما نتوانیم ارتباط مستقیمی با مبارزات فرن داشته باشیم، اما همه ما می‌توانیم احساس ناراحتی و عدم اطمینان را احساس کنیم. شاید ما هم باید به جاده بزنیم و به نوعی روشنگری دست یابیم.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید