news-background
news-background

نقد فیلم Nobody: ریزش دومینو

«ایلیا نیشولر»، فیلمساز روسی در تازه‌ترین ساخته‌اش، اکشن پر تب و تاب «هیچکس» (دانلود فیلم Nobody با لینک مستقیم) به همراه فیلمنامه‌نویس خبره‌اش «درک کُلستاد» نویسند‌ه‌ی اکشن تماشایی و پرطرفدار «جان ویک» به سراغ «هاچ منسل»، قهرمان نیمه خفته‌ای می‌رود که در سرمای زندگی، ازدواج و روزمرگی به سر می‌برد و درست هنگامی که خانه‌اش توسط دو سارق ناکاربلد مورد سرقت قرار می‌گیرد، به یکباره تصمیم می‌گیرد به زندگی کسالت‌بارش پایان دهد و قصورها، اشتباهات و بی‌اطمینانی‌ها را برطرف کند، پس مأموریت هیجان‌انگیزش را شروع می‌کند و از استعدادهای پنهانی‌اش همچون خشونت و قدرت که سال‌هاست از خانواده‌اش دور نگه داشته، رونمایی می‌کند و منِ واقعی‌اش را از خواب چندساله، بیدار می‌کند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«هیچکس»، نمایش موفق و بی‌نقصی است از کاراکتر هاچ (باب اودنکرک) یک قهرمان کارکشته و مسیر و روندی که او پیش می‌گیرد تا با دشمنانش که از دو سارق آماتور گرفته است تا یک باند قدرتمند روسی، رو به رو شود. اکشن مهیجی که از برخی موارد کاملا آشنا به نظر می‌رسد همچون: سکانس های سرشار از خون و خونریزی، پرتاب گلوله‌ها، نشانه‌های خلوص و درست‌کاری قهرمان، دسته‌ی اوباش روسی در آمریکا، نبرد خیر و شر و الخ.

«ایلیا نیشولر»، در تازه‌ترین ساخته‌اش پر جنب و جوش عمل می‌کند و به بهترین شکل ممکن راهی پیدا می‌کند تا همه‌ی هیجانات عجیب و غریب را به تصویر بیاورد. این کارگردان جوان با جذابیت ساده‌ی داستانی و تماشای هر لحظه‌ی کاراکتر هاچ که از مهارت‌های خاصش رونمایی می‌کند چه در سکانس‌های بی‌نظیری همچون سکانس اتوبوس که فوق‌العاده زیبا طراحی شده است چه در سکانس حمله‌ی دار و دسته‌ی روس‌ها به خانه‌ی قهرمانش و چه در ‌کات‌های بی‌نظیر در دقایق آغازین فیلم و نشان دادن دور عبث و باطل هاچ در زندگی روزانه که مدام تکرار می‌شود و چه در رونمایی از قهرمانی خسته و خاموش که دارای نقصان است و در عین حال انعطاف پذیر، مخاطب را تا انتها درگیر می‌سازد و نکته‌ی حائز اهمیتی که در این فیلم وجود دارد این است که قهرمان ما هاچ؛ هیچ دلیل پررنگی برای درنده‌خویی‌اش که آن را تحریک و تداوم بخشد ندارد فی‌المثل خانواده و یا نزدیکان او آسیب ندیده‌اند؛ آنچه که خدشه دار شده نفس او است و حال به دنبال کوچکترین بهانه است تا خودش را اثبات کند. کاراکتر آرام و ساکتی که فی‌الواقع آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد و گذشته‌ی مبهم و پنهانی او تا انتها برای مخاطب ناشناخته می‌ماند.

این اکشن سراسر هیجان، به‌ همراه دو عنصر حماقت و فساد، شتاب می‌گیرد و هر ناممکنی را ممکن می‌سازد. این مجموعه‌ای است بی‌نظیر و بیش از همه، متکی به تصویر و تدوین که در کات‌های سریع، به تنش‌ها و هیجانات می‌افزاید و ما را با کاراکتر هاچ همراه می‌سازد. یک کاراکتر به ظاهر میانه‌رو و حومه‌ی شهری که رفتار روزانه او با هجوم کارهای خانه به شکلی فرسایشی می‌گذرد و همسرش (کونی نیلسن) و پسر نوجوانش (گاج مونرو) او را بسیار ضعیف و سست قلمداد می‌کنند و بالاخره فرصت بیداری و اثبات برایش رقم می‌خورد.

این فیلم تماما جریان پر شر و شوری است که متعاقب به حرکت درآمدن یک عنصر در آن، یک دومینو و به عبارتی اصل ریزش دومینو شکل می‌گیرد و سقوطی است رشته‌ای از مهره‌هایی که در وضعیتی آرام، ناپایدار و متقارن قرار گرفته‌اند و آماده‌ی لغزش. فی‌الواقع وضعیت تمامی مهره‌های دیگر چه آن‌ها که در فاصله‌ی نزدیک قرار گرفته‌اند و چه آن‌ها که در دورترین نقطه، با اولین حرکت، تغییر خواهد کرد. برای همین است که یک اشتباه، کشمش‌ها و انتقام‌های بعدی را به همراه می‌آورد و یک عمل خشونت‌بار به یک جنگ بسیار بزرگتر بدل می‌شود و این ریزش ادامه خواهد داشت تا همسطح شدن تمامی مهره‌ها.

در نهایت می‌توان گفت فیلم «هیچکس» به لحاظ طرح داستانی و پیشبرد آن، در دسته‌ی اکشن‌های خوش‌ساختی قرار می‌گیرد که تماشای آن تا آخرین دقایق لذت‌بخش خواهد بود و «ایلیا نیشولر» کارگردانِ تیزبینِ اثر، به درستی می‌داند که چگونه با تک‌تک عناصر اعم از داستان سر راست و گیرای کُلستاد که بدون هیچ‌گونه اتلاف وقت برای ایستادن و اظهارنظر در باب امورات، سریع پیش می‌رود، تصاویر سریع و بی‌رحمانه، جامپ‌کات‌های تنش‌زا، بازی‌های فوق‌العاده، و موسیقی ترنس، ضربان اثر را بالا ببرد و تقابل همیشگی دو نیروی روسی و آمریکایی را به تصویر بیاورد و علاوه بر این‌که رضایت مخاطب را به همراه داشته باشد، با اکشن جذاب و تکان‌دهنده‌اش، تصویری پررنگ از قهرمان به ظاهر عادی‌اش بر جای بگذارد، تصویری از یک قهرمان خسته و خشمگین که پس از بیداری، می‌تواند خستگی طولانی مدتش را به هر شکل که می‌خواهد، در سرزمین آزادی پایان دهد.

 

یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۳۵

خیلی عالی بود . هم اکشن قشنگه و هم واقعیه و هم امتیاز عالیه . کامنت های ایرانی ها گوش نکنید و اونا مخ شون ضعیفه .

نمایش اسپویل
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۳:۳۱

سر تا پای فیلم رو طلا گرفتی، بعد اسمشو گذاشتی نقد!؟ یه خورده از نقطه ضعف های هم می‌گفتید که بی ریاتر باشه؛ چون واقعا شایسته این حجم از تعریف و تمجید نبود از اون اول تا آخر فقط نوشتی شاهکار!

نمایش اسپویل
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۹:۱۱

یعنی از این فیلم بدتر نبود نقدش کنید؟! یه فیلمی که میخواسته جان ویک باشه اما ذره ای به هدفش نرسیده. یه صحنه مثل ترو دیتکتیوه... صحنه های دیگه مثل جان ویکه. هیچ صحنه ای وقت گذاشته نشده روش....اصلا سیستم علت و معلولیش افتضاحه.... فیلم از یه جا شروع میشه بعد یه دفه یه اتفاق میفته نقش اصلی میفته وسط دعوا. بعد ما با خودمون میگیم این چی یک دفعه جان ویک شد...بعد برای ایکه دلیل بیاره میفهمیم یه قاتل حرفه ای امنیتی بوده...بعد نقش اصلی از سوپرمن هم قابلیتاش بالا میزنه(باز سوپرمن یه تیری میخورد ولی بهش اثر نمیکرد. این که هیچی) دوباره فیلنامه برای ما دلیل میاره که خوب این خیلی خیلی حرفه ایه اسمش حتی تو سازمان سیا هم خط خوردست....دیگه نگم براتو که در عرض ۱۰ دقه حمله میکه ۱۰۰ تا ادمو میکشه و ما نمیفهمیم چطوری یا بعدش پولا رو اتیش میزنه و ما با خودمون میگیم: مگه دیوانه ای. به پول مردم چیکارداری؟چی الکی دشمن تراشی میکی؟ .... بعد اونا لشکر کشی میکنن این با رفیقش(اینم از جان ویک گرفتن) و پدر سال خوردش که نمیتونسته خودش زندگی کنه رفته خانه سالمندان...یه لشکرو از پا در میارن....خدای من چقدر سخیف و توهین امیز. حیفه وقت. حالا میرسیم به نقد شما که میگین:«ایلیا نیشولر»، در تازه‌ترین ساخته‌اش پر جنب و جوش عمل می‌کند و به بهترین شکل ممکن راهی پیدا می‌کند تا همه‌ی هیجانات عجیب و غریب را به تصویر بیاورد.... این فقط یه تیکه از شاهکارتون بود.واقعا زیباست

نمایش اسپویل