news-background
news-background

نقد فیلم Mortal Kombat - فینیش هیم!

اقتباس سینمایی از بازی‌های ویدیویی علی‌الخصوص سری بازی‌های فایتینگ، به دلیل داشتن خیل هواداران در سراسر جهان، هماره هیجان‌ و اشتیاق مخاطب را دربردارد و جریانی مهم در صنعت فیلمسازی هالیوود است. این‌بار هم کمپانی برادران وارنر در تازه‌ترین اقتباس سینمایی، به سراغ بازی محبوب نسل‌ها: «مورتال کامبت» (دانلود فیلم Mortal Kombat با لینک مستقیم) می‌رود و با انتخاب «سایمون مک‌کویید» تازه‌کار اما آشنا به جهان بازی‌های ویدیویی، به عنوان کارگردان فیلم، دگربار این بازی پرطرفدار را در مدیوم سینما به تصویر می‌کشد و طرفداران پر و پا قرص این مبارزات هیجان‌انگیز را همراه می‌سازد. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

داستان اصلی مجموعه «مورتال کامبت»، در یک جهان ساختگی و حول محور تورنمنت‌های مختلفی میان جهان‌های مختلف اتفاق می‌افتد. جهان ساختگی متشکل از چند قلمرو بازمانده که طبق اطلاعات داستان‌های درون بازی، توسط خدایان کهن‌تر (Elder Gods) بوجود آمده‌. خدایان اما تصویب کرده‌اند که تنها در یک صورت یک قلمرو می‌تواند قلمرو دیگر را بدست آورد؛ و آن شکست دادن بزرگ‌ترین مبارزین قلمرو در ده مسابقه متوالی در تورنمنت‌های «مورتال کامبت» است. فی‌الواقع اساس این مبارزات برقراری تعادل میان جهان‌های مختلف است، و روال مبارزات به گونه‌ای است که خدایان تا حد امکان، نبایستی در آن‌ها دخالت داشته باشند و برنده‌ی نهایی این رویداد اما، فی‌الواقع جهانی که ده بار پیاپی پیروز میدان شود، می‌تواند بر جهان‌های دیگر سلطه بیابد.

اما نسخه‌ی آخر فیلم سینمایی این بازی، در آستانه‌ی پیروزی دهم یکی از جهان‌های جاری می‌گذرد، نبردی که اگر این بار جهان تاریک و Outworld برنده‌ی آن باشد، می‌تواند بر زمین حکمرانی شر را راه بیاندازد. به دلیل اهمیت خاص این دوره از تورنمنت، مبارزین برگزیده‌ی قلمروی زمین، سخت در حال کوشش و مبارزه هستند تا مقابل این دشمن شوم بایستند. «مورتال کامبت»، ساخته‌‌ی «سایمون مک‌کویید» درست از نبرد چندین ساله‌ی دو قبیله‌ی لین کویی با شیرای ریو شروع می‌شود، جایی که «بی‌هان» با حمله به این قبیله، تمام اعضا و خانواده‌ی «هانزو» را می‌کشد و خود او را نیز به قعر جهنم (نتررلم) می‌فرستد، اما پس از این حمله، یک کودک از این خاندان توسط «ریدن»، یکی از خدایگان، (خدای طوفان) نجات داده می‌شود و نسل «هانزو هاساشی» به وسیله‌ی این کودک ادامه پیدا می‌کند و ادامه‌ی جریانات و مبارزات.

با این که «مورتال کامبت» جدید، یک فیلم رزمی سراسر خشونت و خونریزی است که درجه‌ی نمایش آر (R) کاملا مناسب آن است، فیلمی با تصاویر هیجان‌‌انگیز، مبارزات منحصر به فرد و موسیقی‌ فوق‌‌العاده که بی‌شک قطعاتی از آن وامدار نسخه‌ی بی‌نظیر فیلم اول هست و همچنین گریم کاراکترها، طراحی آن‌ها و حرکاتشان، نیز بسیار شبیه به جهان بازی ساخته شده است حتی شکل فاتالیتی زدن مبارزین در پایان نبردها، اما اساسا گیرایی و هیجان سری بازی‌های ویدیویی «مورتال کامبت» و ترکیب شخصیت‌ها در «اسمکدان‌های» مختلف خوشایندتر به نظر می‌رسید و تلاش برای ساختن نقشه‌ای یکپارچه و منسجم که این کاراکترها را بهم پیوند دهد، شاید نهایتا یک دام مرگبار باشد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای بسیاری از هواداران، بیشترین لذت چنین فیلم‌هایی زنده دیدن شخصیت‌های محبوب و مورد علاقه‌‌شان از جهان این بازی‌ها است. در این جریان، «مورتال کامبت» تا حد زیادی موفق است. با این‌که برخی از کاراکترها از تصاویر نمادینی که طرفداران بازی به آن عادت کرده‌اند دور می‌شوند، دیگر کاراکترها با نسخه‌ی آواتارشان در جهان فیلم کاملا همسان هستند و یا تعدادی از کاراکترهای اصلی که نیز در اینجا حضور دارند و تعدادی از آن‌ها غایب هستند، اما نهایتا «سیمون مک‌کوئید» یک مبارزه‌ی سینمایی تماشایی را آن‌ هم با استفاده از رزمی کارهای واقعی رقم زده است. از صحنه آغازین که «هانزو هاساشی» از خانه خود در برابر مهاجمین دفاع می‌کند تا مبارزه‌ی نهایی، همه و همه کاملا حرفه‌ای به تصویر درآمده‌اند. سایر مولفه‌های حرکتی نظیر جنب‌ و جوش‌ها، اجراها و البته یکی از بزرگترین مشکلات ساخت سری فیلم‌های «مورتال کامبت» که می‌توان گفت از بزرگترین جذابیت‌های هواداران قدیمی این بازی است: کاراکترها به روش‌هایی عجیب، غیرمعقول و فراتر از تصور کشته شوند. همان فاتالیتی و بروتالیتی و الخ.... این امر در این‌جا با قدرت تمام جریان دارد و کاراکترهای مختلف به گونه‌ای دردناک، به پایان خود می‌رسند و مرگ‌ومیرها و خشونت‌های بلاعوض همان لحن بازی را به خود می‌گیرد، خشونت‌هایی که فی‌الواقع از مولفه‌های اصلی جهان «مورتال کامبت» است، حتی شاید بتوان گفت مهم‌ترین رکن این فیلم نیز همین مولفه بود و سازندگان این امر را به خوبی به یاد داشته‌اند.

اما با این که فیلم در جهان تصویر و فرم تا حد بالایی بی‌نقص عمل می‌کند، حتی صحنه‌های که تماما شامل شخصیت‌های CG است، در جهان متن، اثرگذار نیست. نویسندگان فیلم: «دیوید کالاهام» و «گرگ روسو»، تقریبا یک داستان همیشه تکراری این نسخه از فیلم را بازنویسی کرده و نه تنها خلاقیت خاصی را در جهان متن رقم نزده‌اند بلکه در شخصیت‌پردازی، نقاط عطف، گره‌گشایی، پرداخت به داستان‌های فرعی و پیشبرد داستان اصلی آنچنان که باید رضایت‌بخش عمل نکرده‌اند، فی‌المثل پرداخت به کاراکتر «سابزیرو» تا حدودی قابل قبول است و هنگامی که این شخصیت ظاهر می‌شود، به نظر می‌رسد که می‌تواند تماما اوضاع را بهم بریزد و هیچکس خواهان مبارزه‌ی تن به تن با او نیست و چنین قدرتی را ندارد. ولی از سمت دیگر شخصیت گورو، به حال خود رها شده است و صرفا محدود به یک صحنه است و یا معرفی شخصیت‌های «ریدن»، «اسکورپیون» و... مخاطب را آنقدرها درگیر نمی‌سازد. همین‌طور داستان‌های فرعی، گره‌گشایی‌ها و سایر نکاتی که بدان اشاره شد، در پیشبرد داستان و رویدادهای اصلی نقش پررنگی ندارند.

در نهایت می‌توان گفت با این که طرفداران سرسخت و گیمرها برای دیدن این فیلم مدت‌هاست به انتظار نشسته‌اند اما نسخه‌ی جدید «مورتال کامبت» چرخشی پر زرق و برق، نادقیق، ناتمام و عبث به گذشته است؛ اثری که تنها می‌تواند هواداران بی‌چون و چرای این مجموعه را با اتکا به سین‌کات‌ها، جلوه‌های بصری بی‌نظیر، مبارزات هیجان‌انگیز و دیدن کاراکترهای محبوب، تا حدودی به وجد آورد؛ این نمایشی است سرگرم‌کننده که می‌توان تنها برای مرور خاطرات و اندکی تزریق هیجان به لحظه‌ها، برای یک‌بار به تماشای آن نشست.

  یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۱۳

نامگذاری شدن یک نقد از طرف یک خانم با عنوان "فینیش هیم" کمی مغرضانه بنظر میرسد.

نمایش اسپویل
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۲۶

عبارت "فینیش هیم" به معنای تمام کردن کار آن مرد است. در صورتی که در سری بازیهای مورتال کمبت ما کاراکترهای خانم هم داشته ایم. سوالی که بنده دارم این است که چرا از عبارت "فینیش هر" استفاده نشده است. همیشه رگه هایی از امواج فمینیستی در کار خانم ها دیده میشود. دنیا به سوی زن سالاری پیش رفته است که این اصلا درست نیست.

نمایش اسپویل
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۷:۱۹

امیدوارم که شوخی باشه :)

نمایش اسپویل
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۲۱

شوخی بود دیگه؟

نمایش اسپویل
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۲۱:۵۸

انتخاب بازیگرها واقعا بد بود. این لرد ریدنی که نشون دادند بیشتر شبیه دلقک بارگاه یانگومه! هنرپیشه‌ها، هنذپیشه نیستند! کاش برای قسمت بعد یه کلاس بازیگری بذارند براشون! طراحی صحنه و لباس خوب نیست. اون آخر فیلم، اگه دقت کنید می بینید روی در و دیوار نایلون کشیدند که مثلا یخ زده! فیلمنامه خوب نیست و دیالوگ های اضافه و احمقانه داره. اینا به کنار، اکشن فیلم خوبه. دلیل خوب بودنش هم اینه که سعی کرده به بازی وفادار باشه و خیلی چیزا رو کپی کرده که خب باحال از کار در اومده. یه انمیشن سال ۲۰۲۰ ساخته شده به اسم انتقام اسکورپیون که مراتب از این بهتره.

نمایش اسپویل