news-background
news-background

نقد فیلم Happiest Season: تعطیلات پردردسر

«عشق مانند یک جنگ است که شروع آن آسان اما پایان آن دشوار است و شما هرگز نمی‌دانید که ممکن است شما را به کجا ببرد.» اسکار وایلد

 

کمدی رمانتیک «شادترین فصل» (دانلود فیلم Happiest Season با لینک مستقیم) ساخته‌ی «کلیا دووال»، روایت هارپر (مکنزی دیویس)، دختری است که قصد دارد برای تعطیلات کریسمس به همراه هم‌خانه‌ای و تنها عشق زندگی‌اش (کریستن استوارت)، پیش خانواده‌اش برود و گرایشات جنسی واقعی‌اش را با خانواده‌اش در میان بگذارد و رابطه‌ی جدی‌اش را مطرح کند، اما  همچنان از مخالفت خانواده‌اش در باب گرایش جنسی واقعی‌اش هراس دارد  چرا که خانواده‌ای سنتی و از نظر اخلاقی محافظه کار دارد که داشتن یک دختر همجنسگرا را رسوایی شرم آوری می‌دانند. علاوه بر این‌که تلاش می‌کند با خودش صادق باشد، از طرفی نمی‌خواهد مهمانی خانوادگی شام کریسمس را خراب کند و موقعیت و اعتبار خانواده‌اش را به خطر بیندازد چرا که پدر او (ویکتور گاربر) عضو شورای شهر است و قرار است برای کاندید شدن در انتخابات شهرداری شرکت کند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

تازه‌ترین ساخته‌ی «کلیا دووال»، از همان لحظات آغازین، تکلیف را مشخص می‌کند و عاشقانه‌ای از یک زوج همجنس‌گرا (کریستن استوارت و مکنزی دیویس) را به وضوح به تصویر می‌کشد و بدون اضافه گویی حول محور این عشق خالصانه و البته پر مانع می‌چرخد و اولین گره‌ی بزرگ این رابطه را از جایی شروع می‌کند که ابی به اصرار هارپر برای تعطیلات کریسمس، چند روزی را به خانه‌ی پدری هارپر که مینی عمارت آجری باشکوهی است شبیه به کارت پستال‌های کریسمس، می‌روند و در این میان البته که کسی از ارتباط آن‌ها خبر ندارد و طبق برنامه‌ریزی هارپر، قرار نیست خبردار هم شود چرا که او هرگز در مورد ابی به خانواده‌اش نگفته است. و این پنهان‌‌کاری، اولین نگرانی را برای ابی بوجود می‌آورد. بنابراین ابی در طول این سفر باید تظاهر کند که هم اتاقی هارپر است نه بیش‌تر و همچنین یتیمی است که جایی برای رفتن به کریسمس ندارد و برای همین همراه هارپر آمده است تا تعطیلات را با خانواده‌ی او بگذراند.

با این گره اما فیلم در جریان عاشقانه‌ی پر خطر این دو حرکت می‌کند، عاشقانه‌ای که حتی در آمریکایی که مهد آزادی است، آن‌قدرها راحت با آن برخورد نمی‌شود و افراد با گرایشات جنسی متفاوت، ترجیح می‌دهند واقعیشان را صریحا ابراز نکنند و آن را پنهان سازند.

«کلیا دووال» استعداد منحصر به فردی برای به اجرا درآوردن قاب‌بندی‌هایش دارد و البته در این‌جا تکامل بصری را از او می‌بینیم، اثری به اندازه‌ی کافی مجلل و گرم که سرمای زمستان را از بین می‌برد و تعطیلات گرم و آتشینی را به همراه می‌آورد. فی‌الواقع ««شادترین فصل» درامی ماهرانه و انسانی است که مربوط به موضوع خاص و مشخصی است. یک داستان رو به رشد که ابعاد مختلف آن پررنگ می‌شود و گویی خاص دوران ماست، حتی اگر مدام ما را با پیچش‌ها و منحنی‌های خانوادگی سرگرم کننده روبرو کند ولی باز هم به موضوعی مهم در این روزگار می‌پردازد.

«شادترین فصل» فیلمی است که عمیقا با احساس ساخته شده است و مخاطب می‌تواند به افرادی که تماشا می‌کند ایمان داشته باشد. این فیلم یک عاشقانه واقعی است و ابی و هارپری که می‌بینیم به راستی یک زوج جدی صبور، فداکار و دوست داشتنی هستند که در پیتسبورگ زندگی می‌کنند، جایی که ابی در حال کار برای دکترای تاریخ هنر خود است و هارپر یک گزارشگر سیاسی در روزنامه پیتزبورگ است و قصد دارند رابطه‌شان را رسمی کنند. این فیلمی است در باب دو انسانی که به هم عشق می‌ورزند و در طول مسیر همراهی‌شان در می‌یابند که عشق واقعی چیست و بهای آن چیست.

دو انسانی که اوضاعشان بی‌نقص و سرشار از لذت هم پیش نمی‌رود و دوگانگی‌ها و حل نشدن مسائل هم بخشی از روایت آن‌ها را تشکیل می‌دهد. یک کمدی در خور تامل و گاه انقلابی که ریشه در غم و اندوه جهانی دارد که رنج آن برای بسیاری از افراد هنوز به نوعی ادامه دارد. «شادترین فصل» شخصیت‌هایی را معرفی می‌کند که مدام با گره‌های مختلفی مواجه می‌شوند، بارها تا پای جدایی می‌روند، بارها تملک می‌ورزند، حسرت می‌خورند، اشک می‌ریزند و در نهایت عشق را با هم معنا می‌بخشند و همه‌ی این‌ عشق و احساسات به علاوه‌ی یک فیلم کریسمسی خوش نقش و نگار، مخاطب را تا انتها همراه می‌سازد.

ناگفته نماند که کاریزمای استوارت در این فیلم مثال زدنی است؛ کاراکتری که با هیچ یک از موانعی که بر سر راه او ایجاد می‌شود، منصرف نمی‌شود، جا نمی‌زند و از میزان عشقش کاسته نمی‌شود. او با تمام سختی‌های تحمیلی فقط سعی می‌کند آخر هفته را پشت سر بگذارد و با هارپر باشد. «شادترین فصل» فیلمی از عکس‌های کمیک ارزان نیست و به داستان به ظاهر ساده‌ی زوجی می‌پردازد که زندگی و سعادت مشترک آنها در خانه‌ی هارپر تا حدودی مختل می‌شود و دوباره جان می‌گیرد.

البته یک محافظه کاری ذاتی در فیلم «شادترین فصل» وجود دارد، نه به معنای سیاسی، گرچه آرزوهای تد کالدول، پدرسالار جمهوری خواه نقش اساسی در این سویه‌های محافظه‌کارانه‌ای در این کمدی عاشقانه جدید دارد، بیشتر مسئله فرم اثر است که این فیلم همانند فیلم‌های کریسمسی در نظر گرفته شده‌ است تا علاوه بر تامید بر دگرجنس ‌گرایی، بتواند یک احساس قدیمی از آرامش و آشنایی را برایمان رقم بزنند و در همین قالب محافظه کارانه «شادترین فصل» در نهایت به عنوان مدرکی اثبات می‌کند که فیلم فعلی کریسمس می‌تواند یک داستان عاشقانه دگرجنس‌گرایان را هم در خود جای دهد.

در نهایت می‌توان گفت «شادترین فصل» بی‌شک یک کمدی رمانتیک جمع و جور است که داستان اصلی آن حول محور زنان کوئر می‌چرخد. یک کمدی شاد و تسکین‌دهنده‌ که انتظارات مخاطب را با فضاسازی بی‌نظیر، تصاویر سرحال و سرزنده، قاب‌های رنگین، لحظات کمیک و بازی‌های واقع‌گرایانه برآورده می‌سازد و با پایانی خوش، تعطیلات خوش آب و رنگی را رقم می‌زند.

یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید