news-background
news-background

نقد فیلم Electrical Life of Louis Wain: زندگی دوگانه لوئیس وین، مرد گربه‌‌ای

«یک عالم گربه داشتن خیلی خوبه. اگر حالت بد باشه کافیه نگاهشون کنی تا بهتر بشی. چون اونا خوب می‌دونن همه چیز همینه که هست. هیچ چیز ارزش هیجان زده شدن رو نداره. گربه‌ها اینو می‌دونن. گربه‌ها ناجی ما هستند. هرچه قدر بیشتر گربه داشته باشی بیشتر عمر می‌کنی. اگر صدتا گربه داشته باشی ده برابر بیشتر از وقتی که ده تاشونو داری زندگی می‌کنی. یک روز این قضیه اثبات میشه و مردم هزارتا گربه نگه می‌دارن و تا ابد زنده می‌مونن.»

سوختن در آب، غرق شدن در آتش ‏چارلز بوکوفسکی ‏ترجمه‌ی پیمان خاکسار

 

«زندگی الکتریکی لوئیس وین» (The Electrical Life of Louis Wain 2021) به کارگردانی ویل شارپ، روایتی است از لویس وین، (بندیکت کامبربچ) تصویرگر مشهور دوران ویکتوریا که تنها عضو مذکر خانواده‌ای پرجمعیت بود و در دام ساختارهای اجتماعی روز گرفتار شده بود و در اوج سختی‌ها، آثارش او را به شهرت رساند. هنرمندی که ‏به واسطه‌ی آثارش، جریان عادی‌سازی گربه‌ها را به وجود آورد و باعث تغییر نگرش انسان‌ها به گربه از یک شکارچی و حیوانی شیطانی و موذی به حیوان خانگی لوس، دلربا و جادویی شده است و نقاشی‌های گربه‌سانان انسان‌سازی شده‌اش در روزنامه‌ها و کتاب‌های کودکان چاپ شد و موجبات شهرت بی‌بدیل او را پدید آورد.

«زندگی الکتریکی لوئیس وین» به جنبه‌های دوگانه‌ی زندگی وین و میراثی که از او باقی ماند، می‌پردازد. پرتره‌ای باشکوه از نابغه‌ای که درگیر بیماری روانی بود ولی با تصاویرش جریان تازه‌ای را خلق کرد. فیلم با معرفی وین به عنوان یک تصویرگر با استعداد که به اندازه‌ی کافی عجیب و غریب است و برای خلق تصاویر بهتر و اثرگذارتر، وارد هر ماجراجویی می‌شود، شکل می‌گیرد. کاراکتری که طیف وسیعی از علایق همچون بوکس، ادبیات، موسیقی، اختراع و الخ را دارد اما با فوت پدرش مجبور است برای تامین مخارج مادر و پنج خواهرش و فی‌الواقع گذران زندگی عادی بکوشد و همین امر کم‌کم علایق او را کاهش می‌دهد. وین اگرچه از هوش عاطفی برخوردار است اما هوش مالی او کم است و اکثر دوران زندگی‌اش را همچون بسیاری از هنرمندان، با مشکلات مالی سپری می‌کند.

در میان بحران‌های ریز و درشت اما امیلی ریچاردسون (کلر فوی) وارد زندگی‌اش می‌شود و عشق به امیلی، میل به زیستن را برایش دوچندان می‌کند، اما دیری نمی‌گذرد که در رانه‌ی عشق هم شانس نمی‌آورد و امیلی بیمار می‌شود و هر روز که زندگی می‌کند، به مرگ نزدیک‌تر می‌شود. در این بین اما ورود یک بچه گربه که این و همسرش، نام او را پیتر می‌گذارند، زندگی وین را تغییر می‌دهد و برای اولین بار جرقه‌های عشق پایدار وین به گربه‌ها زده می‌شود. فی‌الواقع پیتر دریچه‌ای می‌شود برای ورود وین به عینیت‌بخشی به جهان ذهنی‌اش و اینگونه از طریق عکس‌های گربه‌اش و کتاب‌های کودکانه، خود و خانواده‌اش را سرپا نگه می‌دارد و عمیق‌ترین رنج‌هایش را با خلق آثار هنری التیام می‌بخشد. و شارپ به زیبایی نشان می‌دهد که چگونه یک گربه که توسط لوئیس و امیلی پذیرفته شده است، علاوه بر این‌که الهام‌بخش عشق به همه گربه‌سانان می‌شود، بلکه باعث ایجاد یک حرفه‌ی چشمگیر و یک سبک خیره‌کننده برای دیده شدن نیز، می‌شود.زندگی دوگانه‌ی لوئیس وین، مرد گربه‌‌ای ‏ ذکر این نکته حائز اهمیت است که وین در طول زندگی، نه تنها تصاویر زیبا، بلکه نقاشی‌های سایکدلیک مانند و سرشار از رنگ‌های روشن و الگوهای فراکتال خلق کرد و البته برخی اذعان دارند که آثار او نتیجه‌ی مبارزه‌اش با بیماری روانی، شاید اسکیزوفرنی بوده که با افزایش سن بیشتر و بیشتر می‌شد. ناگفته نماند که در یک سری از گزارشات آمده است که پس از اینکه والتر مکلی روانشناسش، نشان داد که می‌توان وخامت وضعیت روانی بیمار را از طریق تغییر در سبک هنری آن‌ها ردیابی کرد، برای سال‌ها یک سری از نقاشی‌های او در کتاب‌های روانشناسی به نمایش درآمد. اولین نقاشی‌های که اما مکلی از او چاپ کرد، مربوط به بچه گربه‌هایی با چشم‌های خیس است، اما با گذشت سال‌ها، نقاشی‌های وین اشباع‌تر و پیچیده‌تر شدند تا اینکه در لوپی از الگوهای تکراری مدام حل می‌شدند.

با این حال باید گفت، «زندگی الکتریکی لوئیس وین» یک فیلم بیوگرافیکال احساسی است که مخاطب را به جهان تصاویر کوچک، غم‌انگیز، خنده‌دار، آشوب ‌زده و عجیب وین می‌برد و معنای دیگری از زندگی را خلق می‌کند و بی‌شک شارپ در سبک، محیط و لحن انتقال موفق می‌شود آنچه که مدنظرش هست را منتقل کند و هنر وین را که فی‌الواقع نامتعارف، عجیب و غریب و هیستریک بود، به تصویر بکشد. فیلم به زیبایی نشان می‌دهد که با گذشت زمان، وین بیشتر و بیشتر متزلزل و آشفته می‌شود و چگونه میان واقعیت و خیال، تئوری‌هایش را در باب جریان الکتریسیته مغز زمزمه می‌کند، مدام آشفته می‌شود و از پس این آشفتگی، دست به خلق می‌زند. شارپ عناصر تخیلی را با برخی موارد نسبتا دردناک واقع گرایانه ترکیب می‌کند تا روح وین را به تصویر بکشد و اگرچه وصله‌هایی وجود دارند که دیدن آن‌ها غم‌انگیز است، اما در بیشتر موارد این یک فیلم لذت‌بخش و تامل‌برانگیز است که مخاطب را تا پایان درگیر می‌کند.

در نهایت می‌توان گفت پرداخت به بخش افول و جنون یک کاراکتر در آثار بیوگرافیکال، همیشه سخت‌ترین بخش این دست آثار است و شارپ این قسمت از فیلم را به دقت و ظرافت کوتاه می‌کند، بدون اینکه از اهمیت مبارزات وین در زندگی واقعی بکاهد و یا تمام زندگی و هنر او را زیر سوال ببرد. «زندگی الکتریکی لوئیس وین»، داستان دیگری است از نابغه‌ای دیوانه که آفریده‌هایش، ماحصل رنج اوست. مبارزات وین چیزی است که نبوغ او را به اوج رساند و دست به آفرینش هنری زدن از پس این ماندگی، خستگی، تعب و اندوه را راوی فیلم هم به زیبایی مطرح می‌کند: هر چه او سخت‌تر رنج می‌برد، کارش زیباتر می‌شد.

 

یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۵ آذر ۱۴۰۰ ۱۹:۴۸

ممنون از خانم اسمعیل زادگان بابت معرفی این فیلم. متاسفانه سایت طوریه که فیلمهای جدید و به روز رو نمیشه پیدا کرد داخلش و خواندن این مقاله ها به ما نشان میده چه فیلمهای جدیدی در اومده.

نمایش اسپویل
۹ آذر ۱۴۰۰ ۰۷:۵۳

دقیقآ ، پیشنهاد میشه سرچ رو پیشرفته تر بکنند و مانند بقیه سایتها از امکان انتخاب تعداد ارا ، ننره ای ام دی بی ، سال ساخت ... بشه جوری استفاده کرد که متوجه بروزترین و محبوب ترین فیلم ها بشیم

نمایش اسپویل