news-background
news-background

نقد فیلم Conjuring: The Devil Made Me Do It : شَر، پیش از آنچه که اتفاق افتاده است، بوده است

 

«انسان مدفوعی است که از مقعد شیطان پایین می‌افتد.» مارتین لوتر

«لکان» در مجموعه سمینارهای روانکاوی اخلاقی جمله‌ای از «لوتر» را نقل می‌کند و توضیح می‌دهد: به زعم «لوتر» فضولات اهریمنی‌یی که معرف انسان است، در عین حال جهان را به عنوان جسمی گناهکار می‌نماید، این بنیادی‌ترین حقیقت مسلم به وضعیتی پایدار اشاره می‌کند و همچنین ضرورت وجود دین را توجیه می‌کند که در تقابل با مناسک پیچیده و مفصل تطهیر و تهذیب قرار می‌گیرد. «شیطان باعث شد این کار را بکنم» سومین فیلم از مجموعه‌ی «احضار ۳»(دانلود فیلم 3 The Conjuring با لینک مستقیم)  به کارگردانی «مایکل چاوز»، را با همین جمله از لوتر می‌توان سنجید و به ضرورت وجود دین و مبارزه‌ی دائمی خیر و شر پی برد. سومین فیلم از این مجموعه اثر خوش‌ساختی است که با سکانسی از مراسم جن‌گیری لورین (ورا فارمیگو) و اد وارن (پاتریک ویلسون)، محققان ماورالطبیعه‌، برای رهایی یک پسر ۸ ساله از تسخیر نیروی شر شروع می‌شود و به تسخیر فرد دیگری از جمع حاضر در مراسم، ختم می‌شود. سکانسی با میکس صدای درجه یک، تصاویر تکان دهنده، لحظاتی پرتنش و درگیر کننده که مخاطب را از همان ابتدا پای فیلم نگه می‌دارد، جایی که فقط خیر خدا باید با شر شیطان مبارزه کند، با فضولات شیطان‌ بر روی زمین. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

شَر، پیش از آنچه که اتفاق افتاده است، بوده‌ استداستان سومین قسمت این مجموعه که در سال ۱۹۸۱ اتفاق می‌افتد حول محور نفرینی می‌چرخد که دامن‌گیر آرنی جانسون، فرد بی‌گناهی شده و او را مجبور به قتل کرده و او در دادگاه مطرح به صراحت می‌کند شیطان او را مجبور به این قتل ساخته است. پرونده‌ای که در آمریکا با همین عنوان «شیطان مرا وادار کرد» شناخته شده است. ناگفته نماند که چنین اظهاراتی اولین‌بار است که در تاریخ دادگاه‌های آمریکا شنیده می‌شود و متهم به قتل برای اثبات بی‌گناهی خود از اجبار نیروی شیطانی نام می‌برد. همین خط داستانی، تفاوت بزرگی را با دو فیلم قبلی این مجموعه رقم می‌زند و خرده پیرنگ‌های بیشتری را بوجود می‌آورد. مطرح شدن پرونده‌ی قتل و باز شدن این جریانات از محیط‌های کوچک و بسته به سراسر جامعه مهم‌ترین رکن این فیلم است. فی‌الواقع  تا پیش از این با خانه‌هایی تسخیر شده رو به رو بودیم و تمام انچه در آن مکان رخ می‌دهد اما در این‌جا علاوه بر خانه، جهان بیرون هم مولد شر است و هراسناک.

به دلیل تعویض فضاها، مکان‌ها و همچنین تعدد کاراکترها، روایت فیلم در جهان گسترده‌تری پیش می‌رود. جهان آلوده‌ی بیرونی که آرام آرام شر را به درون خانه‌ها تزریق می‌کند، همچون جنگل، رودخانه، سد، اداره‌ی پلیس، سردخانه، زندان، بیمارستان، دادگاه، خانه‌ی دورافتاده‌ی کشیش و الخ. جهان آلوده‌ای که تمامی عناصر آن  در یک مسیر  تا رسیدن به جوابی که بر اساس عنصر کشف پایه‌ریزی شده است در سراسر فیلمنامه پیش می‌روند. كشف عنصر جادو، نفرین و نماد توتم جادو‌ی سیاه و رمزگشایی آن.

«مايكل چاوز» در سومین فیلم این مجموعه به لحاظ بصری به بهترین شکل ممکن عمل کرده است و جای تردید باقی نمی‌گذارد که این فیلم از دو فیلم قبلی یک سر و گردن بالاتر است. عناصری همچون فيلمبرداری فوق‌العاده، تدوين قوی، جامپ‌کات‌های اثرگذار، لوکیشن‌های بی‌نظیر و خفقان‌آور، جلوه‌های ویژه‌ی غنی که همه و همه تنش‌های موجود در هر سکانس را بالا می‌برند. ناگفته نماند که حتی خرده‌پيرنگ‌هایی که به داستان اصلی وصل می‌شوند به لحاظ بصری از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند فی‌المثل سكانس سردخانه و سیر درونی لورین از طریق لمس دست یک جسد در سردخانه که جسمی است میان دو دنیا و مواجهه با توتم جادوگر، نفرین و منشا آن و ورود او به مکانی به نام محراب که تا پیش از این مقدس شمارده می‌شد و در اینجا آشنایی‌زدایی می‌شود و یا اتصالی که لورین متوجه می‌شود ارتباطی دو طرفه است میان او که نیروی خیر است و جادوگری که برده‌ی شیطان است.

و یا جست‌ و جوی جنازه دختر گمشده و چگونگی مردنش و پیدا کردن جسد دختری ديگر در سد با کات‌هایی سریع و اتصال زمان حال و انچه در گذشته اتفاق افتاده است، و همین‌طور نحوه‌ی رمزگشایی از توتم‌ جادوگر و چرایی نفرین،  فرصت پلک زدن را برای مخاطب باقی نمی‌گذارد.

اما با این حال،  نقاط ضعفی هم در این فیلم وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن‌ها عبور کرد؛ بی‌شک بزرگ‌ترین ضعف احضار ۳، فیلمنامه‌ی آشفته و پرداخت شتابزده‌ی آن است. فیلمنامه‌ی اثر از شروع پرده‌ی سوم و كشفی که تا پیش از آن گام‌ به گام تعلیق و ترس را برای مخاطب رقم زده است به یکدفعه شتاب می‌گیرد و  شخصيت جادوگر  سریعا و بدون پیش‌زمینه‌ای قوی، معرفی می‌شود. شتابزدگی و بی‌توجهی به معرفی او، اعترافات سردرگم پدر جادوگر، کنش‌های پیش آغازین و منشا کدورت و سیاهی جادوگر که به سطحی‌ترین شکل ممکن در دیالوگ‌ها گفته می‌شود به جای آنکه به شکل دیگری کشف شود، فی‌المثل در تصویر نمود پیدا کند تا در کلمات از مهم‌ترین نقصان این متن است.

و یا پرداخت نادرست و سطحی کاراکتر آرتی که از کلیدی‌ترین کاراکترهای فیلم است و همچنین فداکاری آرنی برای خروج نیروی شری که بدن دیوید را تسخیر کرده است و چرایی دعوت نیروی شر به بدن‌ خودش بر پایه‌ی روابط علی معلولی پیش نمی‌رود. از چنین ضعف‌هایی می‌توان اشاره کرد به استفاده از پیکر مرده بار اول در سردخانه که طبیعی به نظر می‌رسد و تکرار آن برای بار دوم در نبرد نهایی عبث و بی‌دلیل است. پرداخت به خانواده‌‌ای که اول فیلم با آن‌ها مواجه می‌شویم، همان‌طور که سریع پیش می‌رود، سریع هم تمام می‌شود. و یا چگونگی تحول عظیمِ پدر زاهد از مسیر خیر به شر، و الخ... از دقت و توجه لازم برخوردار نیستند و در لحظه دیده و گنگ و ناکامل باقی می‌مانند.

اما در نهایت می‌توان گفت احضار ۳ در مجموع فیلم خوش ساختی است که به لحاظ بصری و اضافه شدن خرده‌پیرنگ‌های بیشتر به بدنه‌ی اصلی داستان و حضور شر و به تبع آن خطری که در یک قدمی است و امنیتی که هر لحظه ممکن است از دست بدهیمش، مخاطب را خیره نگه می‌دارد و چاوز در انتقال چنین حال و هوا و چنین فضایی نشان می‌دهد که کارگردان قابلی است و در این ژانر حرفی برای گفتن دارد، چه در نوآوری‌هایی که به کار می‌برد و چه در ارجاعات مداومی که به فیلم جن‌گیر ۱۹۷۳ اثر مهم تاریخ سینمای وحشت ساخته‌ی ویلیام فریدکین دارد همانند صحنه‌ی معروف پیاده شدن کشیش از تاکسی و رو در رویی او با خانه‌ی تسخیر شده و این‌گونه چاوز با احضار ۳  مخاطب را به کاتارسیس عاطفی می‌رساند و انتظار تماشای قسمت بعدی را بوجود می‌آورد.

  یاسمن اسمعیل‌زادگان

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ تیر ۱۴۰۰ ۱۳:۴۰

البته بهتر از کانجیورینگ دو هست ولی بعید می‌دونم بهتر از قسمت ۱ باشه. به نظر من کانجیورینگ ۱ جزو بهترین و برترین فیلم ترسناک تمام دوران هست

نمایش اسپویل
۳ تیر ۱۴۰۰ ۱۶:۵۱

رفرنس این نقل قول از مارتین لوتر را میشود اعلام کنید؟

نمایش اسپویل
۴ تیر ۱۴۰۰ ۲۳:۵۲

سپاسگزارم

نمایش اسپویل
۴ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۹

اگر منظور کتاب خاصی هست باید عرض کنم که این جمله‌‌ی معروف لوتر در کتاب مشخصی نیست، تنها جمله‌ی معروفی است که در سمینارهای لکان از زبان لکان گفته شده. اما اگر در تمامی سایت‌های زبان اصلی و فارسی، عین این جمله را سرچ کنید، موجود است. سپاس از توجه شما

نمایش اسپویل
۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۵۰

با نهایت احترام، ضمن خسته نباشید؛ بسیار نقد ضعیفی بود . بیشتر شبیه دستان سرایی بود تا نقد یک فیلم

نمایش اسپویل
۴ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۹

سپاس از توجه شما

نمایش اسپویل
۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۱

خوب میشه اگه یه نقد برای فصل سوم تویین پیکس بذارین، چون پایان بندی مشابهی درمورد نبرد خیر و شر و حضور دائمی شر داره.

نمایش اسپویل
۴ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

سپاس از توجه شما دوست گرامی ?? اگر فرصتی باشد، حتما.

نمایش اسپویل