news-background
news-background

[نقد] بررسی جدیدترین فیلم بن افلک «زندگی در شب»

در تحریم سال های ۱۹۲۰ ، در جنگ جهانی اول ، زندگی یک شخص به نام "جو کولین"  (بن افلک) به یک زندگی جنایی، شامل دزدی از بانک ها و مغازه های محلی جهت تهیه پول نقد تبدیل می شود. کولین فعالیت خود را بدون اینکه گیر بیوفتد یا توجه گنگسترهایی که در دور اطراف او جا خوش کرده اند، ادامه میدهد. پدر کولین یک پلیس است اما او، برخلاف پدرش به فعالیت های خلاف روی آورده است. در این میان درگیری هایی بین او و گانگسترهای محلی رخ می دهد. سرانجام او از سمت معشوقه اش به نام وایت،(با بازی سینا میلر) مورد خیانت قرار میگیرد.

پس از این موضوع او به فلوریدا نقل مکان میکند تا در تامپا مشغول به کار شود، او همچنین از مخفیگاه وایت آگاه می‌شود و سعی در بهم ریختن کسب و کار او دارد. در این میان دوستش دیون بارتولو (کریس مسینا) نیز همراه اوست. او در اینجا دوباره به کسب و کارش رونق میدهد و با زنی به نام گریسیلا کورالز (زویی سالدانا) آشنا می‌شود. شک پدرش در رابطه با کار او، شکاف های عمیقی بین این دو  ایجاد میکند. 

فیلم ((Live by Night "زندگی در شب" توسط "بن افلک" نوشته و کارگردانی شده است. آخرین ساخته بن افلک فیلم "آرگو" بود که توانست برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شود. این فیلم از یک رمان نوشته شده با همین اسم در سال ۲۰۱۲ توسط "دنیس لهان" (Dennis Lehane) اقتباس شده است. حساسیت افلک به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان، زمانی که با رمان "لهان" به عنوان یک منبع خوب ترکیب می‌شود ( از دیگر آثار او می‌توان به, Baby Gone, رودخانه مرموز، Shutter Island و غیره اشاره کرد.) میتواند یک موفقیت قطعی باشد. متاسفانه، فیلم زندگی در شب یک فیلم متراکم و آشفته است که بن افلک داستان یا کاراکترها را جهت رسیدن به موفقیت پوشش داده است.  در کنار جزئیات دوره ای و کاراکتر جذاب، افلک به سادگی موقعیت های متنوع را جهت تولید یک سبک درام به جای بازتاب تاریخی در نظر گرفته است. در عوض زندگی در شب حاوی درهم ریختگی زیبا، نشانه گذاری توسط نگاه اجمالی زودگذر در فیلمسازی، تحت الشعاع قرار گرفتن توسط قدرت داستان، تخریب، عشق و پتانسیل رستگاری است.

"زندگی در شب" یک تلاش جاه طلبانه، برای پیوند دادن یک فضای تاریخی به فضای دیگر است، که شامل فقر در جنگ جهانی اول، تنش نژادی در اوایل سالهای ۱۹۲۰ در فلوریدا، و پیامدهای ممنوعیت الکل در کنار دیگر اثرهای مشابه، در یک روایت به صورت تنها است. همه ی این اتفاق ها در فیلم نامه تلاش برای تجربه آزادی، خود مختاری، مذهب جهت شکل گیری جهان است.  افلک در این فیلم به صورت هوشمندانه از دیالوگ ها استفاده کرده است، از قدرت کاراکترها بهره برده است و کیفیت اجراها را به زیبایی به نمایش گذاشته است. همچنان، تلاش کارگردان برای ایجاد هر قسمت از رمان قابل توجه بوده است اما بسیاری از نقاط قوت فیلم به سختی به نمایش گذاشته شده است. به محض اینکه کاراکتر زیبایی قدرت نمایش خود را به اجرا می گذارد یا داستان شکل میگیرد، آن معایب محو میشوند یا دیده نمیشوند. و افلک به همین منوال به ساخت پلان های بعدی پرداخته است.

بن افلک بارها ثابت کرده استعداد خوبی در نویسندگی و کارگردانی دارد، او به خوبی اجزای صحنه را می‌شناسد، از این رو در این فیلم صحنه های جذاب و تحسین کننده ای را رغم زده است. فیلم در ابتدای کار با موضوعی چالش برانگیز آغاز می‌شود، اما هرچه پیشتر میرویم این سیر مسیر افولی را طی میکند.

طبق معمول همه فیلم های گانگستری، در اینجا نیز پای زنی در میان است اما این بار سه زن! و این خود از نکات ضعف فیلم است زیرا باعث می‌شود زنان نقش کلیدی خود را از دست داده و به شخصیت های محوری تبدیل شوند. سکانس ها و شخصیت پردازی ها به خوبی هرچه تمام تر ایفا شده است، اما آشفتگی و تعدد آنها باعث شده آنچنان که باید و شاید به چشم نیاید. از سوی دیگر تاثیر چشم گیر افلک از فیلم پدرخوانده را نیز نباید نادیده انگاشت.

فیلم زندگی در شب، اثری قابل تقدیر است و از لحاظ بصری صحنه های زیبایی به نمایش میگذارد. نقش آفرینی خود او نیز از نقاط قوت فیلم است. تنها اگر کمی از آشفتگی و شلوغی صحنه ها کاسته می‌شد، میتوانست جز بهترین عنوان های فصل باشد.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید