news-background
news-background

[نقد]بررسی اثری که باید دید، فیلم "تولد یک ملت"

نت (Nate parker) کسی که از بدو تولد یک برده بوده، در اوایل قرن 90 در ویرجینیا بزرگ شده است. زمانی که زن صاحب نت، الیزابت ترنر (با بازی Penelope Ann Miller)، متوجه می شود که او خواندن و نوشتن را بلد است، به او در آموختن سواد کمک می کند و خواندن کتاب مقدس را به نت کمک می‌آموزد. بدین ترتیب او در سال های آینده نسبت به بقیه برده ها پیشرفت قابل توجه ای می‌کند.

زمانی که پسر الیزابت ترنر، ساموئل ترنز )با بازی (Armie hammer، پس از مرگ پدرش، خود مسئولیت خانواده را بر عهده می گیرد، از لحاظ موقعیت مالی شرایط سختی به وجود می‌آید. این شرایط باعث می شود که نت را به دیگر صاحبان و زمین داران اجاره دهد. این موضوع باعث می شود نت موعظه گیری کند. در همین زمان  او شاهد زجر کشیدن دیگر برده ها بر پایه اصول کتاب مقدس در دستان ارباب های خودشان است. وجدان او بیشتر به درد آمده و باعث می شود با ارباب های آنها بجنگد. در همین حال، زجر کشیدن نت و اطرافیان او در دستان ارباب های آنها ادامه دارد که باعث می شود نت انگیزه بیشتری نسبت به حرف زدن در مورد اشتباهات آن ها پیدا کند.

فیلم "تولد یک ملت" (Birth of a nation)، بر اساس یک داستان واقعی که در سال 1831 اتفاق افتاده، ساخته شده است. این حادثه کشته شدگان زیادی اعم از سفید پوست و سیاه پوست را با خود به همراه داشته است. این فیلم توسط (Nate Parker) کارگردانی شده است، همچنین او خود نقش اول فیلم را نیز به عهده دارد. نت در این فیلم سعی کرده به بیننده القا کند که قیام خونین "نت ترنر" تنها اعتراضی به وضع اسفبار سیاه پوستان بوده است. نیمه اولیه فیلم به زندگی شخصی نت ترنر می‌پردازد.

فیلم تولد یک ملت، در قالب یک داستان قهرمان گرایانه در مودر نت ترنر به تصویر کشیده شده است، که در این فیلم بیشتر بر شیوه  مبارزه او تمرکز می‌شود. باورها و عقاید نت، با توجه به دانشی که طی چند سال مطالعه از کتاب مقدس به دست آورده بود ، باعث ایجاد انگیزه در فعالیت های او در قبل و بعد از اینکه به جمع انقلابیون اضافه شود، بوده است. همچنان این فیلم بر طبیعت متناقص باورهای او اشاره دارد.

به جرات می‌توان گفت این فیلم اثری ارزشمند در سینما خواهد بود. داستان فیلم به خوبی بیننده را درگیر کرده و فراز و فرودهای شخصیتی یک انسان را اگرچه یک قهرمان باشد، آشکار می‌کند. این فیلم آشکارا تاثیر کتاب مقدس را بر روی شخصیت های منفی و مثبت نشان خواهد داد.

مسلما پیام اصلی فیلم در اینجا، آزادی خواهد بود. اما از سوی دیگر چهره دیگری در روایت های مربوط به نت وجود دارد، که او را سلاخی بیرحم معرفی میکند. همچنین از تاثیر فیلم زیبای "12 سال بردگی" در این میان نمی‌توان غافل شد.

با تمام این اوصاف، فیلم نامه ای منسجم، شخصیت پردازی های عالی و بازی فوق العاده، بی شک این فیلم را به اثری قابل تقدیر بدل کرده است. اثری که ممکن است تحت تاثیر فضای سیاسی علیه سیاه پوستان مورد بی مهری قرار بگیرد. با این حال این مسئله هیچ چیز از ارزش های چنین اثری کم نمی‌کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید