news-background
news-background

نت‌فلیکس ۱ میلیارد دلار در بریتانیا سرمایه‌گذاری می‌کند؛ درآمد ۲ میلیارد دلاری بریتانیا از تولید سریال

سریال‌های درام صادرات محصولات تلویزیونی از بریتانیا را به رکورد جدید ۱.۹۷ میلیارد دلاری در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ رسانده و ۶ درصد رشد را نشان می‌دهند. درام‌هایی نظیر «چرنوبیل» (Chernobyl)، «نیروی اهریمنی او» (His Dark Materials)، «جنگ دنیاها» (The War of the Worlds)، و «دکتر هو» (Doctor Who) که توسط کمپانی‌های بریتانیایی تولید شده‌اند، نقشی کلیدی در رشد این رکورد داشته‌اند. عناوین مستندی چون «هفت دنیا» (Seven Worlds)، و «سیاره‌ها» (The Planets) نسبت به سال گذشته پنج درصد رشد داشته‌اند و سهمی ۲۸ درصدی در مقابل ۴۸ درصد عناوین درام دارند.

ایالات متحده همچنان مهم‌ترین بازار برای صادرات محصولات تلویزیونی در بریتانیا است و ۳۲ درصد یا ۶۲۲.۵ میلیون دلار از مجموع درآمد سالیانه را به خود اختصاص داده و ۲۹.۳ میلیون دلار رشد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. فرانسه با ۱۳۶ میلیون دلار و استرالیا با ۱۳۱ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بازار چین نیز رشد ۲۵ درصدی یا ۵۳.۴ میلیون دلاری را نسبت به سال گذشته ثبت کرده است.

«ورایتی» پیش‌بینی کرده است که بازار چین و آمریکای لاتین در کنار ایالات متحده، سال آینده به رشد ادامه دهند. فروش محصولات تلویزیونی تمام‌شده ۷۰ درصد مجموع درآمدها را تشکیل می‌دهند و امسال برای اولین بار به ۱.۳۳ میلیارد رسیده‌اند. فروش محصولات مشترک نیز امسال با ۶ درصد رشد به ۱۷۷.۷ میلیون دلار رسیده و آمریکای شمالی با ۸۸ درصد در رده‌ی اول بازارها قرار دارد.

فروش محتوای قدیمی‌تر از چهار سال امسال به ۲۲ درصد درآمد کلی رسیده، در حالی که سال گذشته به ۳۸ درصد می‌رسید. با شیوع پاندمی از ماه مارس گذشته، انتظار می‌رود این رقم سال آینده افزایش پیدا کند.

به دنبال موفقیت چندین سریال بریتانیایی از جمله «تاج» (The Crown)، «آموزش جنسی» (Sex Education) و «ویچر» (The Witcher)، نت‌فلیکس اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری خود را در این منطقه به ۱ میلیارد دلار (۷۵۰ میلیون پوند) می‌رساند.

سال گذشته، «رید هستینگز» یکی از مدیران نت‌فلیکس گفته بود که این شبکه ۵۰۰ میلیون دلار در بریتانیا برای ۵۰ فیلم و سریال سرمایه‌گذاری می‌کند. این پلتفرم وی‌او‌دی تأیید کرده است که امسال این رقم را دو برابر خواهد کرد تا بریتانیا بزرگ‌ترین بازار نت‌فلیکس پس از ایالات متحده باقی بماند. این در حالی است که شبکه‌های بریتانیایی BBC ۱.۳ میلیارد دلار و Channel 4 تا ۶۶۷ میلیون دلار برای تولید محتوا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نت‌فلیکس علاوه بر همکاری با استودیوهای بریتانیایی، قراردادهایی انحصاری با فیلمسازان بریتانیایی از جمله «پیتر مورگان» خالق سریال «تاج» و «چارلی بروکر» و «آنابل جونز» خالقین سریال «آینه سیاه» (Black Mirror) به امضاء می‌رساند.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید