news-background
news-background

آیا نت‌فلیکس یک رکورد ۸۵ ساله را در اسکار ۲۰۲‍۱ می‌شکند؟ بررسی فیلم‌های مدعی اسکار نت‌فلیکس

 

نت‌فلیکس می‌تواند در اسکار آینده تاریخ‌ساز شود.

 

نت‌فلیکس امسال با فیلم‌های مدعی اسکار پرشمارش ممکن است رکورد بیشترین نامزدی در بخش بهترین فیلم را برای یک استودیو به نام خود ثبت کند. این رکورد در حال حاضر به مترو-گلدوین-مایر تعلق دارد که در نهمین دوره‌ی برگزاری اسکار در سال ۱۹۳۷ پنج نامزدی در این بخش کسب کرده بود. علاوه بر این، نت‌فلیکس این فرصت را دارد که برای اولین بار در بخش بهترین فیلم برنده‌ی اسکار شود. در سال‌های اخیر «ایرلندی» (The Irishman) و «رما» (Roma) تا مرز کسب این جایزه پیش رفتند.

استودیوی ام‌جی‌ام در حالی موفق به کسب پنج نامزدی شد که در بخش بهترین فیلم ۱۰ فیلم نامزد می‌شدند و «زیگفلد کبیر» (The Great Ziegfeld) این جایزه را به خانه برد. دیگر فیلم‌های نامزد استودیو در سال ۱۹۳۶ فیلم‌های «بانوی تهمت‌خورده» (Libeled Lady)، «رومئو و ژولیت» (Romeo and Juliet)، «سان فرانسیسکو» (San Francisco)، و «داستان دو شهر»‌ (A Tale of Two Cities) بودند. ام‌جی‌ام در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای هالیوود بود و قراردادهایی با استعدادهای بزرگی چون «شرلی تمپل»، «کلارک گیبل»، «جودی گارلند»، «اسپنسر تریسی»، «کاترین هپبورن» و دیگران بسته بود. ستارگان این استودیو به قدری پرشمار بودند که زمانی گفته می‌شد ام‌جی‌ام «از آسمان بیشتر ستاره دارد.»

نت‌فلیکس یکی از استودیوهایی است که از شیوع پاندمی کمتر زیان دیده و فیلم‌های اکران‌نشده‌ی استودیوهای دیگر را یک به یک خریداری کرده است. پنج ماه دیگر تا زمان برگزاری اسکار باقی مانده و برای پیش‌بینی رکوردشکنی هنوز زود است. اما این سرویس استریمینگ از لحاظ نظری چگونه به آن نقطه خواهد رسید؟

«ورایتی» می‌نویسد رأی‌دهندگان اسکار از سال ۲۰۱۱ تاکنون تنها امکان رأی دادن به پنج فیلم را در بخش بهترین فیلم دارند، اما از اسکار ۲۰۲۲، این محدویت به ۱۰ فیلم می‌رسد. فیلم‌ها بر اساس سیستم فعلی باید پنج درصد آرای انتخاب اول را کسب کنند تا نامزد بهترین فیلم شوند.

فیلم «منک» (Mank) «دیوید فینچر» و «دادگاه شکاگو ۷» (The Trial of the Chicago 7) جدی‌ترین مدعیان کسب اسکار امسال خواهند بود. هر دوی این فیلم‌ها با نقدهای مثبت فراوانی روبرو شده‌اند و دارای خصوصیاتی‌اند که معمولاً آکادمی را خوش می‌آید. حدود ۶۳ درصد رأی‌دهندگان آکادمی از شاخه‌های فنی‌اند، و به همین علت انتظار می‌رود که «منک» در آن بخش‌ها از جمله صدا و تصویر نامزد شود. نامزدی «شیکاگو ۷» در بخش‌های نویسندگی، تدوین و بازیگری نیز پیش‌بینی شده است.

«بلک باتم ما رینی» (Ma Rainey’s Black Bottom) با بازی «چادویک بوزمن» فقید هم یکی از دو مدعی برتر بخش بازیگری است. مدعی دیگر «آنتونی هاپکینز» با فیلم «پدر» (The Father) دانسته می‌شود. بوزمن می‌تواند به «پیتر فینچ» (Network) ملحق شود که پس از مرگش اسکار بهترین بازیگر مرد را با فیلمی کسب می‌کند که خود مدعی اسکار بهترین فیلم است. در پنجاه سال اخیر، تنها ۱۰ بازیگر مرد نقش اول برنده‌ی اسکار وجود داشته‌اند که فیلم‌هایشان در بخش بهترین فیلم نامزد نشده‌ است. این رقم در ۲۰ سال اخیر به ۳ مورد می‌رسد: «جف بریجز» در «دل دیوانه» (Crazy Heart)، «فارست ویتاکر» در «آخرین شاه اسکاتلند» (The Last King of Scotland)، و «دنزل واشینگتن» در «روز تعلیم» (Training Day). «ما رینی» با «وایولا دیویس» در بخش بهترین بازی زن نیز امکان کسب اسکار را خواهد داشت.

به جز این سه فیلم، احتمال کسب نامزدی عناوین دیگر کمتر خواهد بود. فیلم‌های موزیکال معمولاً واکنش‌های ضد و نقیضی از سوی مردم و منتقدین برمی‌انگیزد، به همین سبب موزیکال «پرام» (The Prom) به تنوع نژادی و جنسیتی متوسل شده تا موفقیت خودش را تضمین کند. وضعیت این فیلم نامشخص خواهد بود تا زمانی که نامزدهای صنف بازیگران و تهیه‌کنندگان اعلام شوند. به‌تازگی کلیپی کوتاه از رپ خوانی «مریل استریپ» برای این فیلم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

فیلم «۵ قطره خون» (Da 5 Bloods) «اسپایک لی» به نظر اولین نامزدی اسکار «دلروی لیندو» را تضمین کرده، و شاید برای بوزمن نامزدی اسکار دیگری رقم بزند. اما این فیلم در ماه ژوئن از نت‌فلیکس پخش شده و احتمال اینکه تا پنج ماه دیگر به کلی از خاطر رأی‌دهندگان پاک شده باشد وجود دارد.

«آسمان نیمه‌شب» (The Midnight Sky) به کارگردانی «جرج کلونی» از جنبه‌های بصری و روایت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کلونی یکی از بازیگران محبوب رأی‌دهندگان آکادمی است و در نظر نگرفتن او به عنوان یکی از مدعیان با توجه به هشت نامزدی پیشینش و پیروزی او در سال ۲۰۰۶ با «سریانا» (Syriana) احمقانه خواهد بود. کلونی به همراه «والت دیزنی» و «آلفونسو کوارون» یکی از سه فردی است که در شش بخش مختلف نامزدی اسکار را دریافت کرده. احتمال نامزدی «آسمان نیمه‌شب» در بخش‌های بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین موسیقی متن، فیلمبرداری و طراحی صحنه بالاتر است.

بازی شجاعانه‌ی «ونسا کربی» در «تکه‌های یک زن» (Pieces of a Woman) او را به یکی از پیشتازان رقابت اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول تبدیل کرده است، اما لحظات ناخوشایند فیلم سبب شده که این اثر تحسین‌شده بخت کمتری در بخش‌های دیگر داشته باشد. بحث‌ها در خصوص این فیلم بر روی سکانس تک-برداشت بیش از ۲۰ دقیقه‌ای زایمان خانگی شخصیت کربی و نحوه‌ی کارگردانی آن توسط «کورنل موندروتسو» خواهد بود. در صورتی که آکادمی این صحنه‌های دلخراش را شگفت‌انگیز بداند، احتمال نامزدی آن در بخش‌های دیگر وجود خواهد داشت.

«زندگی پیش رو» (The Life Ahead) با بازی «سوفیا لورن» و «بابک کریمی» و «ببر سفید» (The White Tiger) به کارگردانی «رامین بحرانی» و بازی «پریانکا چوپرا جونز» بخت کمتری برای راه‌یابی به بخش بهترین فیلم دارند. فیلم «به پایان رابطه فکر می‌کنم» (I’m Thinking of Ending Things) «چارلی کافمن» و «نسخه‌ی ۴۰ ساله» (The 40-Year-Old Version) «رادا بلانک» وضعیت مشابهی دارند.

رکورد دیگری که در دسترس نت‌فلیکس قرار خواهد داشت از سال ۱۹۷۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است. در تاریخ ۹۲ ساله‌ی آکادمی، تنها یک مرتبه پیش آمده که یک شاخه تماماً به سلطه‌ی یک استودیو درآید. پارامونت در سال ۱۹۷۴ در بخش بهترین طراحی لباس با «گتسبی بزرگ» (The Great Gatsby) برنده‌ی جایزه شد، در حالی که «محله‌ی چینی‌ها» (Chinatown)، «دیزی میلر» (Daisy Miller)، «پدرخوانده ۲» (The Godfather Part II) و «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» (Murder on the Orient Express) نامزدهای دیگر بودند. بعید به نظر می‌رسد اما نت‌فلیکس ممکن است در بخش‌های بهترین بازیگر زن و بهترین تدوین این موفقیت را تکرار کند.

نکته‌ی جالب توجه این است که علی‌رغم موکول شدن فیلم‌های بزرگ استودیویی نظیر «بیوه سیاه» (Black Widow) و «وقتی برای مردن نیست» (No Time To Die) به سال ۲۰۲۱ به علت مشکلات ناشی از ویروس کرونا، رکورد جدیدی برای فیلم‌های مدعی اسکار ثبت شده است. این وضعیت به لطف شبکه‌های استریمینگ آمازون، اپل تی‌وی پلاس، اچ‌بی‌او مکس و هولو به وجود آمده.

اما نت‌فلیکس تنها به کسب نامزدی بسنده نخواهد کرد و هدف اصلی‌اش پیروزی در بخش‌های مهم‌تر است. این شبکه با «ایرلندی»، «رما» و «داستان زناشویی» (Marriage Story) به این جوایز نزدیک شده و امسال می‌تواند سرانجام موفقیت در دولبی تئاتر را جشن بگیرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید