news-background
news-background

«مکس فون سیدو» ستاره فیلم The Exorcist در سن ۹۰ سالگی درگذشت

بازیگر ۹۰ ساله «مکس فون سیدو» که در طول حرفه بازیگری در سریال و فیلم‌های بسیاری بازی کرد روز گذشته در هشتم مارس ۲۰۲۰ درگذشت.

او با نام «کارل آدولف فون سیدو» متولد شد و در تئاتر درام سلطنتی سوئد درس تئاتر خواند و در زمان خدمت در ارتش و پیش از شروع بازیگری نام خود را به «مکس» تغییر داد. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که «منتقدان نام من را اشتباه تلفظ می‌کردند به همین دلیل تصمیم به تغییر آن گرفتم و با خود فکر کردم، مکس!»

او حرفه خود را از تئاتر آغاز کرد اما پس از حضور در فیلم‌های «توت‌فرنگی‌های وحشی» (دانلود فیلم Wild Strawberries با لینک مستقیم)، «آستانه زندگی» (دانلود فیلم Brink of Life با لینک مستقیم)، «مهر هفتم» (دانلود فیلم The Seventh Seal با لینک مستقیم) «اینگمار برگمان»، کارگردان سوئدی به شهرت جهانی رسید. برگمان و سیدو در ۱۳ فیلم با هم همکاری کردند. سیدو در مصاحبه‌ای درباره فیلم «مهر هفتم» و برگمان گفت: «من در گذشته در چندین فیلم حضور داشتم... اما همه چیز پس از «مهر هفتم» آغاز شد. برگمان فیلم سار خارق‌العاده و کارگردان بی‌نظیری است. من بی‌نهایت از او متشکرم.»

سیدو تقریباً شصت سال به حرفه بازیگری پرداخت و در این سال‌ها در زمینه‌های متفاوتی از جمله فیلم علمی تخیلی «تل‌ماسه» (دانلود فیلم Dune با لینک مستقیم)، فیلم کلاسیک ترسناک «جن‌گیر» (دانلود فیلم The Exorcist با لینک مستقیم) و فیلم کمدی درام «هانا و خواهرانش» (دانلود فیلم Hannah and Her Sisters با لینک مستقیم) به نقش آفرینی پرداخت. او همچنین در سال ۱۹۸۹ برای بازی در فیلم «پله فاتح» (دانلود فیلم  Pelle the Conqueror با لینک مستقیم) نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و در سال ۲۰۱۲ نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی در فیلم «فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک» (دانلود فیلم Extremely Loud and Incredibly Close با لینک مستقیم) شد.

او همچنین در فیلم‌هایی مثل «فلش گوردون» (دانلود فیلم  Flash Gordon با لینک مستقیم) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (دانلود فیلم Star Wars: The Force Awakens با لینک مستقیم) و سریال مشهور «بازی تاج و تخت» (دانلود سریال Game of Thrones با لینک مستقیم) بازی کرد و به کتاب‌های «جی آر آر تالکین» و داستان‌های اساطیری علاقه بسیاری داشت. او در مصاحبه‌ای گفته بود که این علاقه را مدیون پدرش است: «من کودکی عجیبی داشتم. پدرم یک محقق فولکلور بود و در شهر کودکی‌ام تدریس می‌کرد. او استعداد زیادی در داستان سرایی داشت داستان‌های افسانه‌ای زیادی برای من تعریف می‌کرد، من کودک خجالتی بودم و به همین دلیل به این داستان‌ها و شغل بازیگری علاقه‌مند شدم.»

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ۰۵:۵۰

من مهر هفتمش رو دیدم ، خیلی عالی بود هم خودش هم فیلم ، خدا بیامرزش

نمایش اسپویل
۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ۰۰:۳۹

روحش شاد. من توی GoT دوسش داشتم هرچند نقش کوتاهی داشت.

نمایش اسپویل