news-background
news-background

انتشار «مولان» در دیزنی+: آیا استودیوها از سالن‌های سینما بی‌نیاز شده‌اند؟

یونیورسال و سالن‌های سینمای ای‌ام‌سی هفته‌ی گذشته توافق کردند فیلم‌ها را پس از ۱۷ روز اکران در پلتفرم‌های دیجیتال عرضه کنند، اما وقتی دیزنی سه‌شنبه شب اعلام کرد که «مولان» (دانلود فیلم Mulan با لینک مستقیم) را ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۹) با قیمت ۳۰ دلار در اختیار مشترکین دیزنی+ قرار می‌دهد، آن توافق دیگر گناه کبیره به نظر نمی‌رسد. تماشای انلاین فیلم خارجی.

دیزنی همزمان با تأیید انتشار «مولان» در دیزنی+ اعلام کرد که مشترکین سرویس از ۶۰ میلیون گذر کرده‌اند و این اقدام حتی افراد بیشتری را به خرید اشتراک تشویق خواهد کرد. بسیاری از سالن‌داران از تصمیم دیزنی بهت‌زده شده‌اند و می‌گویند انتشار «همیلتون» (دانلود تئاتر Hamilton با لینک مستقیم) در آخر هفته‌ی «روز استقلال» نیز مثل مشت محکمی بوده در دهان سالن‌داران. این تئاتر ضبط شده قرار بود به صورت گسترده در سالن‌های سینما اکران شود.

یکی از سالن‌داران می‌گوید:‌ «آن‌ها دیگر به شریک سالن‌دار نیازی ندارند! چرا سود حاصل از فروش را باید با کمپانی دیگری به اشتراک گذاشت؟! حتی اگر ۱۰ درصد مشترکین دیزنی+ فیلم «مولان» را خریداری کنند، دیزنی ۱۸۱ میلیون دلار درآمد خواهد داشت. اگر ۵۰ درصد مشترکین «مولان» را اجاره کنند این فروش به ۹۰۶ میلیون دلار می‌رسد! این فروشی است که فقط وارد جیب دیزنی می‌شود!» پیش از آغاز پاندمی ویروس کرونا در ماه مارس، پیش‌بینی می‌شد که «مولان» در افتتاحیه‌ی داخلی ۸۰ میلیون دلار می‌فروشد.

این سالن‌دار اضافه می‌کند:‌ «این تصمیم به مرگ ناگهانی سالن‌های سینما می‌انجامد – آیا ما دیزنی را به عنوان یک تأمین‌کننده‌ی فیلم از دست داده‌ایم؟ تمامی سالن‌داران باید برنامه‌های‌شان را دوباره تنظیم کنند و از اول شروع کنند. اگر همه‌ی استودیوها فیلم‌های‌شان را در پلتفرم‌های دیجیتال عرضه کنند، ما باید در قوانین‌مان تجدید نظر کنیم؛ فیلم‌هایی که درجه‌ی سنی بزرگسال دریافت کرده‌اند دیگر در ساعت ۱۰ قبل از ظهر اکران نخواهند شد، ساعت ۷ و ۱۰ بعد از ظهر روی پرده می‌روند. ما به رستوران‌هایی تبدیل می‌شویم فقط میزان سرگرم‌کنندگی‌شان بالاتر است.»

دیزنی اولین تیزر «مولان» به کارگردانی «نیکی کارو» را تابستان سال ۲۰۱۹ و در حین برگزاری جام جهانی فوتبال زنان منتشر کرده و از آن پس هزینه‌های گزافی برای بازاریابی آن متحمل شده بود.

«اریک هندلر» برنامه‌ریز مالی در مورد تصمیم دیزنی می‌گوید: «دیزنی بزرگ‌ترین حامی اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینما در چند سال اخیر بوده و می‌داند که چگونه از بازارهای مختلف توزیع حداکثر استفاده را ببرد. باید دید چه پیش خواهد آمد. هرچه «مولان» موفق‌تر باشد، بیشتر به سرویس استریمینگ خود به عنوان یک پلتفرم عرضه‌ی فیلم فکر می‌کنند. آزمون بزرگی است و به نحوی یک ریسک بزرگ چرا که پیش از این هرگز امتحان نشده. پس از مشخص شدن برنامه‌ی اکران «تنت» این اقدام کمی غافلگیرکننده بود. دیزنی دیگر لازم نیست منتظر روشن شدن نتیجه‌ی اکران فیلم «کریستفر نولان» بماند.»

یک تهیه‌کننده‌ی فیلم می‌گوید: «دیزنی در حال حاضر درآمدی ندارد، آن‌ها با بسته شدن شهرهای بازی متضرر شده‌اند، نمی‌توانند سریال‌های تلویزیونی را تولید کنند. اگر ۵۰ درصد مشترکین این فیلم را خریداری کنند – رقم بالایی به دست می‌آید. می‌توانند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار کسب کنند، اما فکر نمی‌کنم که در دراز مدت تغییر زیادی در سینما ایجاد کند. اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینما همچنان پول‌ساز است. مردم ترجیح می‌دهند فیلم را در سالن‌های سینما به همراه خانواده‌ی خود تجربه کنند تا در خانه.»

بازگشایی سالن‌های سینما در کره جنوبی و چین نسبتاً موفقیت‌آمیز بوده و نشان می‌دهد که مردم تشنه‌ی سرگرمی و فعالیت‌های اجتماعی شده‌اند. علی‌رغم واکنش تند سالن‌داران، نباید از یاد برد که دیزنی سال گذشته ۱۳.۲ میلیون دلار از سالن‌های سینما درآمد کسب کرد و رکورد پیشین خود را شکست. آن‌ها همچنان فیلم‌ها را برای سالن‌های سینما طراحی خواهند کرد و از قدرت پرده‌های بزرگ آگاهند. بنابراین همان‌گونه که مدیر عامل دیزنی اعلام کرده، انتشار «مولان» از دیزنی+ موقت خواهد بود و یک استراتژی جدید نخواهد بود.

یکی از سالن‌داران مستقل کنتاکی می‌گوید: «من حتی اگر «مولان» در پلتفرم‌های دیجیتال عرضه شده باشد آن را اکران خواهم کرد. دیدن این فیلم بر روی پرده‌های بزرگ با تلویزیون بسیار متفاوت است. تردیدی ندارم که انتشار فیلم در دیزنی+ تأثیری بر فروش آن نخواهد داشت. مردم تمایل دارند فیلم را روی پرده‌های بزرگ ببینند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۰۰

بهترین خبر ممکن واسه ما که تو ایران ایم... والا ۴ماه باید صبر کنی تازه همه فیلم رو هم اسپویل می‌کنند برات

نمایش اسپویل