news-background
news-background

مهم‌ترین فیلم‌هایی که در جشنواره‌های پاییز ۲۰۲۱ اکران خواهند شد

جشنواره‌های پاییز امسال شباهت بیشتری به دوران ماقبل پاندمی پیدا کرده‌اند.

 

اغلب فستیوال‌های سینمایی سال ۲۰۲۰ یا به شکل مجازی برگزار و یا به کلی لغو شدند اما امسال دنیا فاصله بیشتری از پاندمی گرفته و امکان برگزاری رویدادهای معتبر به شکل حضوری میسر گردیده است. بازگشت فستیوال‌های سینمایی امسال با جشنواره کن آغاز شد هرچند که برخلاف سنت همیشگی به جای ماه مه در ماه ژوئیه ستارگان را دور هم جمع کرد.

جشنواره‌های ونیز و تلیوراید طی چند روز آینده به صورت حضوری شروع به کار می‌کنند و جشنواره‌های تورنتو و نیویورک هر دو به شکل ترکیبی مجازی و حضوری بازخواهند گشت. جشنواره تورنتو اعلام کرده است که هیچ فیلمی را به صورت مجازی اکران نمی‌کند اما بعضی از بخش‌های فستیوال مجازی خواهد بود.

بنابراین همچنان تا بازگشت به روزهای «عادی» فاصله زیادی باقی مانده اما سال ۲۰۲۱ شباهت بسیار بیشتری به دو سال قبل دارد. در این فستیوال‌ها فیلم‌های جدید فیلمسازانی چون «پدرو آلمودوار»، «پل شریدر»، «پائولو سورنتینو»، «شان بیکر» و بسیاری دیگر اکران خواهند شد. «تل‌ماسه» ساخته «دنی ویلنوو» و «آخرین شب در سوهو» به کارگردانی «ادگار رایت» و نیز تازه‌ترین آثار «ریدلی اسکات» و «پابلو لارایین» از جمله دیگر فیلم‌های امسال در ماه‌های آینده‌اند.

در آستانه برگزاری جشنواره ونیز (۱ تا ۱۱ سپتامبر)، تورنتو (۹ تا ۱۸ سپتامبر» و نیویورک (۲۴ تا ۱۰ اکتبر)، بعضی از مهم‌ترین عناوین سینمایی این رویدادها فهرست شده است.

 

جزیره برگمان (Bergman Island) – تورنتو و نیویورک

«جزیره برگمان» به کارگردانی «میا هانسن-لووه» و بازی «تیم راث»، «ویکی کریپس»، «میا واشیکوفسکا» و «آندرس دنیلسن لای» از چندین سال قبل در دست ساخت بود و سرانجام در جشنواره کن ۲۰۲۱ اکران شد. داستان «جزیره برگمان» در مورد زوج فیلمسازی با بازی راث و کریپس است که به جزایر فارو سفر می‌کنند، جایی که «اینگمار برگمان» فیلمساز سوئدی در آن‌جا زیست و از دنیا رفت و چندین صحنه از فیلم‌هایش از جمله «همچون یک آینه» (Through a Glass Darkly) در سال ۱۹۶۱، «پرسونا» (Persona) در سال ۱۹۶۶، «مصائب آنا» (The Passion of Anna) در سال ۱۹۶۹ و «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (Scenes from a Marriage)‌ در سال ۱۹۷۲ را فیلمبرداری کرد.

هانسن-لووه در سال ۲۰۱۹ به «ایندی‌وایر» گفته بود: «فیلمی درون یک فیلم است. پیچیده است. بخش‌های مرتبط با میا و آندرس و ویکی را فیلمبرداری کرده‌ام، یعنی در واقع نیمی از آن را فیلمبرداری کرده‌ام، اما باید به پایانش برسانم. بسیار هیجان‌زده‌ام که به فارو بازگردم. از بودن در آن‌جا بسیار لذت می‌برم. مثل این است که به آن مکان اعتیاد پیدا کرده باشم. از سال ۲۰۱۴ تاکنون سالی چند بار به آن‌جا می‌روم. بنابراین برای من مهم تمام کردن فیلم است، اما بازگشت به آن‌جا برای فیلمبرداری هم اهمیت دارد.»

 

شمارنده کارت (The Card Counter) – ونیز

«اسکار آیزاک» در «شمارنده‌ کارت» به کارگردانی «پل شریدر» نقش قمارباز و کهنه‌سربازی را بازی می‌کند به یک مرد جوان کمک می‌کند از یکی از دشمنانش انتقام بگیرد. در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: «رستگاری در «شمارنده کارت» پل شریدر یک بازی طولانی است. داستان این تریلر انتقامی که با تنش منحصر به فرد و سینمایی شریدر بازگو شده، و بازیگرانی چون «اسکار آیزاک»، «تیفانی هدیش»، «تای شریدان» و «ویلم دافو» نقش‌آفرینی کرده‌اند، در مورد یک بازجوی سابق نظامی است که قمار روی آورده و تصمیمات گذشته او را رها نمی‌کنند.»

«مارتین اسکورسیزی» یکی از تهیه‌کنندگان «شمارنده کارت» است و در مرحله پس از تولید به کارگردان یاری رسانده است. شریدر پاییز سال گذشته به «لس‌آنجلس تایمز» گفته بود: «چهار صحنه‌ی دیالوگ کلیدی در فیلم میان شخصیت‌های اصلی وجود داشت که فیلمبرداری نکرده بودم. سپس موفق شدم فیلم را برای شماری از افرادی که برای‌شان احترام قائلم به نمایش درآورم، مثل اسکورسیزی که تهیه‌کننده‌ی اجرایی پروژه است، مثل «کنت جونز» و دیگر افراد. چیزی که از آن‌ها پرسیدم این بود: «چهار صحنه دیگر باید فیلمبرداری کنم. می‌توانم بازنویسی‌شان کنم. اشکال کارم چیست؟ چه چیزی باید اضافه کنم؟ این صحنه‌ها را چگونه باید بنویسم؟»

استودیوی فکوس فیوچرز «شمارنده کارت» را ۱۰ سپتامبر در سالن‌های سینمای آمریکا اکران می‌کند.

 

تل‌ماسه (Dune) – ونیز، تورنتو، نیویورک

فیلم علمی-تخیلی و پرستاره «تل‌ماسه» به کارگردانی «دنی ویلنوو» ابتدا در جشنواره ونیز روی پرده می‌رود. ویلنوو می‌گوید امیدوار است که قسمت دوم تولید شود: «در طول چند دهه گذشته می‌شنیدیم که اقتباس از این کتاب ممکن نیست، و امری نشدنی است. فکر می‌کنم استودیو در پس ذهنش هنوز همین تصور را دارد! اولین کار این بود که ثابت کنیم فیلمی زیبا و محبوب می‌تواند بر اساس این کتاب وجود داشته باشد و فکر می‌کنم این را ثابت کرده‌ام – همه اعضای برادران وارنر و لجندری، همه آن‌ها ۱۰۰ درصد از پروژه حمایت می‌کنند. بر این باورند که اگر قسمت اول شکست واقعاً بدی در گیشه خورد «تل‌ماسه: قسمت دوم» تولید نخواهد شد، چون عاشق فیلم‌اند. به فیلم افتخار می‌کنند، یعنی می‌خواهند ادامه پیدا کند. اما تاکنون نیمی از آن را ساخته‌اند. بنابراین من بسیار خوش‌بینم.»

«تیموتی شلمی» در «تل‌ماسه» نقش «پل اتریدیز» را بازی می‌کند که خاندانش مالک سیاره کویری و خطرناک «آراکیس» است. این سیاره دارای ارزشمند‌ترین منبع دنیاست، دارویی به نام «چاشنی» که عمر انسان را دراز می‌کند و توانایی‌های فرا-بشری به او می‌دهد. خاندان اتریدیز با مالکیت این سیاره به دشمن امپراطوری «هارکونن» و بومیان سیاره تبدیل شده‌اند. دیگر بازیگران نقش‌های مکمل «زندیا»، «اسکار آیزک»، «ربکا فرگوسن»، «جاش برولین»، «جیسون موموآ»، «شارلوت رمپلینگ»، «دیو باتیستا»، ‌و «خاویر باردم» خواهند بود.

این فیلم در چین توسط استودیوی لجندری روی پرده می‌رود و همزمان با اکران در سالن‌های سینما از شبکه اچ‌بی‌او مکس پخش خواهد شد.

 

دست خدا (The Hand of God) – ونیز

«دست خدا» به کارگردانی «پائولو سورنتینو» برنده اسکار داستانی در مورد «فابی‌یتو اسکیزا» بازگو می‌کند که یک نوجوان بی‌تجربه ایتالیایی است و زندگی پرنشاط خانوادگی او ناگهان واژگون می‌شود – ابتدا با ورود «دیه‌گو مارادونا» اسطوره فوتبال جهان و سپس حادثه‌ای که جان فابی‌یتو را نجات می‌دهد.

سورنتینو نیز پیش‌تر معترف شده بود بازمانده یک حادثه‌ی تراژیک بوده که جان والدینش را وقتی ۱۶ سال داشته گرفته است. او می‌گوید در آن زمان از همسفر شدن با والدینش خودداری کرده به این علت که می‌خواسته بازی تیم ناپولی را در مقابل یکی از رقبا ببیند. او در سال ۲۰۱۵ فیلم ورزشی «جوانی» (Youth) را ساخت و نامزد اسکار شد. در این فیلم «رولی سرانو» در نقش «دیه‌گو مارادونا» ظاهر شد.

 

هالووین می‌کشد (Halloween Kills) – ونیز

«هالووین می‌کشد» دنباله‌ای است برای «هالووین» (Halloween 2018) که در افتتاحیه ۷۶.۲ میلیون دلار فروخت و رکوردشکنی کرد. آن ریبوت در نهایت به فروش داخلی ۱۵۹ میلیون دلاری و فروش جهانی ۲۵۵ میلیون دلاری رسید، در حالی که با بودجه ۱۰ میلیون دلاری برای یونیورسال تولید شده بود. از این گذشته، فیلم با نقدهای مثبتی مواجه شد و هواداران از دیدن فیلمی باکیفیت‌تر نسبت به دنباله‌های قبل رضایت داشتند. «جیمی لی کورتیس»، «جودی گریر»، «رابرت لانگ‌استریت»، «کایل ریچاردز»، «نانسی استیونز» در نقش پرستار «ماریون چیمبرز»، «چارلز سایفرز» در نقش «کلانتر لی براکت» و «اندی ماتیچاک» در «هالووین می‌کشد» بازی کرده‌اند. گوردن فیلمنامه این قسمت را به همراه «دنی مک‌براید» و «اسکات تیمز» به نگارش درآورده است.

«هالووین می‌کشد» ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ اکران خواهد شد.

 

آخرین دوئل (The Last Duel) – ونیز

تازه‌ترین اثر «ریدلی اسکات» ۸۳ پاییز آینده در سالن‌های سینما اکران خواهد شد. داستان «آخرین دوئل» که از کتابی به همین نام نوشته «اریک جگر» اقتباس شده، در قرن چهاردهم فرانسه اتفاق می‌افتد و داستان مردی به نام «ژان دو کاروژ» با بازی «مت دیمون» را دنبال می‌کند که پس از بازگشت از جنگ می‌فهمد که دوستش «ژاک لو گری» با بازی «آدام درایور» به همسرش «مارگریت دو کاروژ» با بازی «جودی کومر» تجاوز کرده است. هیچ کس حرف‌های زن را باور نمی‌کند و «کاروژ» از پادشاه فرانسه خواهش می‌کند که رأی خود را به نفع گری به دوئل تا پای جان تغییر دهد. این نبرد تن به تن آخرین دوئل قانونی در فرانسه است. این رسوایی به یک افسانه فرهنگی در فرانسه تبدیل شده و تاریخ‌دانان همچنان در موردش اختلاف نظر دارند.

دیگر بازیگران فیلم در نقش‌های مکمل «بن افلک»، «هریت والدر»، «ناتالی پارکر»، «سم هیزلدین» و «مایکل مک‌الهتن» خواهند بود. فیلم بعدی اسکات «خاندان گوچی» (House of Gucci) با بازی «لیدی گاگا»، «آدام درایور» و «جرد لتو» است که فیلمبرداری آن به پایان رسیده است.

 

آخرین شب در سوهو (Last Night in Soho) – ونیز، تورنتو

این فیلم به کارگردانی «ادگار رایت» یادآور آثار ترسناک کلاسیک بریتانیایی مثل «حالا نگاه نکن» (Don’t Look Now) «نیکلاس روگ» است و شهر لندن را به تصویر می‌کشد جایی که شخصیت «الوییز» با بازی «توماسین مکنزی» ارتباط مرموزی با «سندی» با بازی «آنیا تیلور جوی» در دهه ۱۹۶۰ برقرار می‌کند. الوییز جوان که به طراحی مد علاقه‌مند است، به شکل مرموزی وارد آن دهه شده و با خواننده محبوبش ملاقات می‌کند. اما لندن آن دوره جایی نیست که تصور می‌کند و سفر او در زمان پیامدهای ناگواری برایش دارد. «مت اسمیت»، «ترنس استمپ» و «دایانا ریگ» دیگر بازیگران این فیلم خواهند بود. «آخرین شب در سوهو» ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱ اکران خواهد شد.

 

مادران موازی (Parallel Mothers) – ونیز، نیویورک

«مادران موازی» به کارگردانی «پدرو آلمودوار» هفتاد و هشتمین دوره جشنواره ونیز را در تاریخ ۱ سپتامبر افتتاح خواهد کرد. آلمودوار در این فیلم بار دیگر پس از «رنج و شکوه» (Pain and Glory) که در کن سال ۲۰۱۹ اکران شد با «پنه‌لوپه کروز» همکاری می‌کند.

داستان فیلم در مورد سه مادر با بازی کروز، «میلنا اسمیت» و «آیتانا سانچز خیخون» است. دو مادر به نام‌های جانیس و آنا که در اتاق یک بیمارستان در آستانه به دنیا آوردن فرزندشان هستند و هر دو مجرد و ناخواسته باردار شده‌اند. جانیس یک زن میان‌سال است و از باردار شدن پشیمان نیست. زن دیگر آنا هراسان و بی‌قرار است و جانیس سعی دارد او را آرام کند در حالی که به همراه یکدیگر مثل خواب‌گردها در بیمارستان پرسه می‌زنند. دیگر بازیگر فیلم «روسی دپالما» است که از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ در سه فیلم آلمودوار ظاهر شد و در سال ۲۰۱۶ با ملودرام «جولیتا» (Julieta) با این فیلمساز همکاری کرد.

آلمودوار در زمان معرفی بازیگران فیلم به «اسوشیتد پرس» گفته بود: «به دنیای زنانه برمی‌گردم و نیز به مادرانگی که همیشه موضوع جالبی برای من بوده. اما در این مورد، مادرانی که ظاهر می‌شوند بسیار تفاوت دارند با آنچه پنه‌لوپه پیش‌تر نقش آن‌ها را بازی کرده.»

 

قدرت سگ (Power of the Dog) – ونیز، تورنتو، نیویورک

«بندیکت کامربچ»، «کریستن دانست»، «جسی پلمانز» و «کودی اسمیت-مک‌فی» در این فیلم به کارگردانی «جین کمپیون» که برای اولین بار در جشنواره ونیز روی پرده می‌رود نقش‌آفرینی کرده‌اند. نت‌فلیکس پخش‌کننده و «جانی گرین‌وود» آهنگساز فیلم است.

داستان فیلم در مورد برادران ثروتمند اهل مونتانا به نام‌های «فیل» و «جورج بربنک» است که دو روی یک سکه‌اند. فیل مردی بی‌رحم و خوشایند است و جورج فردی بی‌احساس، سخت‌گیر اما نجیب. آن‌ها یکی از بزرگترین مزارع مونتانا را در مالکیت خود دارند. در این ناحیه مردان همچنان مرد مانده‌اند و در مقابل تغییرات دنیای مدرن قرن بیستم مقاومت می‌کنند. وقتی که جورج مخفیانه با زنی بیوه به نام «رز» ازدواج می‌کند، فیل خشمگین و بهت‌زده سعی می‌کند زندگی زن را به وسیله‌ی پسرش «پیتر» به نابودی بکشاند.

کمپیون به «ونتی فر» می‌گوید ساعت‌ها در مزارعی که در رمان سوج توصیف شده پرسه زده و سنگی را در نزدیکی یک تپه دیده که مثل یک سگ در حال فرار بوده است: «مثل بوسه‌ای بود از طرف توماس سوج به من، اینکه بگوید: «بسیار خوب، این فیلم را باید تو بسازی. تو هم سگ را دیده‌ای.»» این کارگردان از طریق «زوم» و از وطنش نیوزلند به مجله می‌گوید «تمام وجود» خود را وقف فیلم کرده است: «وقتی اثری را دوست دارید باید به این شکل عمل کنید. همه‌چیز را را فدایش می‌کنید.»

 

موشک سرخ (Red Rocket) – نیویورک

تازه‌ترین اثر «شان بیکر» پس از فیلم تحسین‌شده «پروژه فلوریدا» (Florida Project) در بخش مسابقه هفتاد و سومین دوره جشنواره کن اکران شد. در این فیلم جدید بیکر به نظر به بررسی دقیق شهروندان آمریکایی ادامه می‌دهد. داستان فیلم در مورد یک بازیگر مرد فیلم‌های مستهجن است که از لس‌آنجلس به زادگاهش تگزاس بازمی‌گردد. بعضی از منتقدین «موشک سرخ» را «سیاسی‌ترین فیلم بیکر» نامیده‌اند اما آن را در عین حال بسیار خوش‌ساخت و لذت‌بخش و فیلمبرداری «درو دنیلز» را چشم‌نواز می‌دانند. «سایمون رکس» در نقش اصلی «میکی سیبر» بازی می‌کند در حالی که دیگر بازیگران «بری الیزابت الرود»، «سوزانا سان»، و «ایتان داربون» بوده‌اند.

 

یادگار: بخش دوم (The Souvenir Part II) – نیویورک

فیلم «یادگار قسمت ۲» به کارگردانی «جوانا هاگ» برای اولین بار در بخش «دو هفته کارگردانان» اکران شد. این فیلم نیمه-اتوبیوگرافیکال دنباله‌ای است برای فیلمی که در جشنواره ساندنس سال ۲۰۱۹ با استقبال گرم منتقدین همراه بود. داستان فیلم در مورد «جولی» با بازی «آنر سویینتون بیرن» چند روز پس از پیامد تراژیک بودن در یک رابطه است. «تیلدا سویینتون» مادر واقعی آنر نقش مادر شخصیت جولیا را در فیلم بازی کرده است.

هاگ در جلسه پرسش و پاسخ پس از نمایش فیلم می‌گوید: «همیشه قرار بود یک اثر در قالب دو فیلم باشد.» او فاش می‌کند که می‌خواسته این داستان را چندین سال قبل بر اساس رابطه رمانتیک دوران جوانی خود بسازد، اما ناموفق بوده چرا که دوست پسر سابقش را کاملاً درک نمی‌کرده است: «به آرامی شروع کردم به درک کردن، می‌توانستم از زاویه دید خودم بسازمش. دو قسمت فیلم باید همزیستی داشته باشند. وجود یکی بدون دیگری ممکن نیست. نمی‌توان داستان را با قسمت اول و مردی که کم و بیش زن جوانی را فریب می‌دهد و جایگاهش را می‌گیرد به پایان برسانیم. این زن باید جایگاهش را پس بگیرد، بنابراین «قسمت دوم» ضروری بود.»

 

اسپنسر (Spencer) – ونیز، تورنتو

«اسپنسر» با بازی «کریستن استوارت» مرگ تراژیک «پرنسس دایانا» را پوشش نخواهد داد و در عوض رابطه‌اش با همسر و فرزندانش ویلیام و هری را بررسی می‌کند. استوارت در مصاحبه با «این‌استایل» اعتراف کرده بود که برای بازی در این فیلم بیوگرافیکال هیجان‌زده و نگران بوده است: «لهجه شخصیت بسیار چالش‌برانگیز است چون مردم آن صدا را می‌شناسند، و آن صدا بسیار بسیار متمایز و مشخص بود.»

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «دسامبر سال ۱۹۹۱: رابطه‌ی زناشویی پرنس و پرنسس ولز به سردی گراییده. به رغم انتشار شایعه‌ی جدایی آن‌ها و روابط عاشقانه‌ی مخفیانه، آرامش برای برگزاری جشن‌های کریسمس در سندرینگهام حکمفرماست. خوردنی و آشامیدنی مهیاست، و شکار و تیراندازی پابرجا. دایانا بازی را بلد است. امسال، شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.»

 

تیتان (Titane) – تورنتو، نیویورک

«ژولیا دوکورنو» با «تیتان» که داستان عجیبی در مورد رابطه جنسی یک زن با یک کادیلاک روایت می‌کند برنده نخل طلا شد. دوکورنو دومین فیلمساز زنی بود که پس از «جین کمپیون» با «پیانو» (The Piano) نخل طلای کن را به خانه برد. دوکورنو در مورد نحوه شکل‌گیری ایده «تیتان» می‌گوید: «در مرحله پسا-تولید فیلم «خام» بودم و وقتی که زمان زیادی صرف یک فیلم می‌کنم، شخصاً باید به داستان‌های دیگری هم فکر کنم وگرنه دیوانه می‌شوم. به «خام» فکر می‌کردم و در آن مقطع مستأصل بودم که چرا آنگونه که می‌خواستم مضمون عشق را در فیلم به صورت مستقیم نشان نداده‌ام. بنابراین خواستم که عشق را در کانون داستان فیلم بعدی‌ام قرار دهم، در این خصوص تردیدی نداشتم.»

استودیوی نئون اعلام کرده است که «تیتان» را ۱ اکتبر در سینماهای آمریکا اکران می‌کند.

 

تراژدی مکبث (The Tragedy Of Macbeth) – نیویورک

فیلم «تراژدی مکبث» جشنواره فیلم نیویورک را در تاریخ ۲۴ سپتامبر افتتاح خواهد کرد. «دنزل واشینگتن» و «فرانسیس مک‌دورمند» در این فیلم به کارگردانی «جول کوئن» نقش‌آفرینی کرده‌اند. اکران «مکبث» در این جشنواره فیلم را وارد رقابت اسکار خواهد کرد. سال گذشته فیلم «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) مک‌دورمند در این جشنواره اکران شد و در نهایت اسکار بهترین فیلم را به خانه برد. «جول کوئن» به همراه برادرش ایتان نامزد ۱۴ جایزه اسکار شده‌اند و چهار جایزه را تصاحب کرده‌اند.

مک‌دورمند بهار سال گذشته گفته بود: «به نظر من مسئله‌ای که در مورد اقتباس جوئل بسیار حائذ اهمیت است این است که ما نام آن را «مکبث» نگذاشته‌ایم. نام فیلم «تراژدی مکبث» است که بسیار تمایز مهمی است. در اقتباس جوئل، ما سن شخصیت‌ها را بررسی می‌کنیم و در این اقتباس مکبث سالخورده‌تر است. هم دنزل و هم من سالخورده‌تر از بازیگرانی‌ هستیم که معمولاً برای مکبث‌ها انتخاب می‌شوند. در دوران پسایائسگی به سر می‌بریم، دورانی که نمی‌توانیم بچه‌دار شویم. بنابراین جاه‌طلبی آن‌ها برای رسیدن به تاج‌وتخت را به جلو رانده می‌شود. به نظر من مهم‌ترین مسئله این است که آن‌ها فرصت زیادی برای شکوه ندارند.»

«ماری زوفرس» طراح لباس همیشگی برادران کوئن سال گذشته فاش کرد که «برونو دلبونل» فیلم «تراژدی مکبث» را تماماً سیاه و سفید فیلمبرداری کرده است.

 

ولوت آندرگراند (The Velvet Underground) – نیویورک

این مستند به کارگردانی «تاد هینز» عنوان دیگری است که در جشنواره کن اکران شده و در تاریخ ۱۵ اکتبر به اپل تی‌وی+ می‌رود. هینز در سال ۲۰۱۷ برای کارگردانی این مستند برگزیده شد و برای تولیدش با اعضای بازمانده گروه راک «ولوت آندرگراند» همکاری کرد. این فیلم ۱۱۰ دقیقه‌ای که شامل مصاحبه‌های مفصلی با اعضای گروه است و نحوه تبدیل شدن آن‌ها به یک پدیده فرهنگی ماندگار را بررسی می‌کند، از «راتن تومیتوز» امتیاز ۱۰۰ درصد دریافت کرده است. «استیو پاند» منتقد «رپ» در توصیف این مستند می‌نویسد: «فیلمی پیچیده، آزاردهنده و باشکوه است در مورد یک گروه موسیقی پیچیده، آزاردهنده و باشکوه، و نشانه دیگری بر اینکه هینز می‌داند چگونه موسیقی را در سینما به کار ببندد به شکلی که دیگر کارگردانان نمی‌توانند.»

 

بدترین آدم دنیا (The Worst Person In The World) – تورنتو، نیویورک

داستان «بدترین آدم دنیا» به کارگردانی «یواخیم تری‌یر» در مورد یک جوان زیرک نروژی با بازی «رناته راینسوه» است که جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را کسب کرد. این زن که در اواخر دهه سوم زندگی‌اش است و شباهت زیادی با «داکوتا جانسون» دارد، در فیلم رمانتیک تری‌یر به دنبال یافتن پرسش‌های هستی‌شناسانه خود است. «بدترین آدم دنیا» یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های جشنواره کن بود و از «راتن تومیتوز» امتیاز کامل ۱۰۰ درصد دریافت کرد.

 

جاده خاکی (Hit the Road) – تورنتو، نیویورک

فیلم «جاده خاکی» اولین فیلم بلند «پناه پناهی» فرزند «جعفر پناهی» در بخش اصلی پنجاه و نهمین دوره جشنواره نیویورک اکران خواهد شد. فرزند «جعفر پناهی» کارگردان ممنوع‌الخروج ایرانی که امسال با فیلم «جاده خاکی» به کن هم رفته در مصاحبه اختصاصی با «ورایتی» گفته بود: «فیلمنامه را به تنهایی نوشتم و وقتی که احساس کردم جواب می‌دهد به پدرم دادم تا بخواند. [این فیلم] نقطه مقابل سینمای پدر است، اما او فوراً با من همراه شد و توصیه‌هایی عالی به من داد.» او اضافه می‌کند که کمک پدرش حیاتی بوده است، «به‌ویژه در مرحله پسا-تولید.»

حسن معجونی، پانته‌آ پناهی‌ها، رایان سرلک، امین سیمیار و بهرام ارک از جمله بازیگران «جاده خاکی» خواهند بود. «امین جعفری» که سابقه مشارکت در «سه رخ» و «قصیده گاو سفید» را دارد، فیلمبردار این فیلم بوده است. «جاده خاکی» در پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری که از تاریخ ۲۰ تا ۲۸ اوت در جمهوری چک برگزار شد روی پرده رفت.

 

قهرمان (A Hero) – تورنتو

فیلم «قهرمان» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی که در جشنواره فیلم کن جایزه بزرگ هیأت داوران را کسب کرد، و در جشنواره‌های دیگری چون سارایوو، ملبورن و افق‌های نو لهستان به نمایش درآمده، به زودی در تورنتو نیز اکران خواهد شد.

جایزه بزرگ هیأت داوران کن برای فرهادی حواشی زیادی ایجاد کرد و گروهی از کاربران ایرانی به صفحه فیلم «قهرمان» در آی‌ام‌دی‌بی هجوم بردند تا کمترین امتیاز ممکن را برای این ملودرام ثبت کنند به این علت که از اظهارات فیلمساز هنگام دریافت جایزه رضایت نداشتند. کاربران انتظار داشتند «اصغر فرهادی» پس از دریافت «جایزه بزرگ» از فستیوال کن وضعیت استان خوزستان و درگیری‌های خونین مردم با نیروهای امنیتی را به گوش جهان برساند.

داستان فیلم در مورد شخصیتی به نام رحیم است که از همسر اولش جدا شده و سه سال را به علت بدهی حدود ۳۵ هزار دلاری در زندان سپری کرده است. او دو روز فرصت دارد که طلبکار را راضی کند اما با پیدا کردن کیفی پر از طلا خود را درگیر ماجراهای دیگری می‌کند.

«هالیوود ریپورتر» پس از اکران «قهرمان» در کن نوشت: «فرهادی داستانی پیچیده خلق کرده که به شکل رعب‌آوری باورکردنی است، چرا که همه شخصیت‌ها برای هر عملی که مرتکب می‌شوند دلیلی دارند، حتی اگر آن اعمال به سود هیچ‌کس نباشد. «جدایی» فیلمنامه‌ای به همین اندازه پیچیده داشت و فرهادی را نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اریجینال کرد. همین موفقیت ممکن است با «قهرمان» تکرار شود.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید