news-background
news-background

تلاش های نیکول کیدمن برای بالاکشیدن جایگاه زنان در هالیوود

 

صبح روز بعد از مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب و تماشای نطق های مریل استریپ، تقریباً اکثر بازیگران و ستارگان هالیوودی، شهر را به مقصد خانه ها و محل کارشان ترک نموند اما نیکول کیدمن در شهر ماند و دراولین اقدام صبح جدید، آخرین دیدار خود را با سران شبکه ی HBO قبل از عزیمت به سوی خانه اش در شهر نشویل انجام اد. موضوع بحث، پروژه ای به اسم Big Little Lies بود که نیکول کیدمن تهیه کنندگی و بازیگری آن را برعهده دارد. سریالی که در 19 فوریه مصادف با 1 اسفند سال جاری قرار است هر یکشبنه در طی 7 اپیزود اکران خود را آغاز نماید. سریالی که براساس رمانی با همین نام نوشته ی لیان موریارتی ساخته شده و بازیگرانی چون شایلین وودلی، زو کراویتز، لاورا دِرن و ریز ویثراسپون در آن به ایفای نقش می پردازند. اثر فوق قرار است ضمن حفظ تم و درون مایه ی طنز خود، روایتی دراماتیک از برخی بحران های اجتماعی باشد.

 

در بیلبوردهای تبلیغاتی سراسر شهر هالیوود عبارت "زندگیه مسخره ی فوق العاده ایه"را مشاهده می کنیم که از روزهای قبل تاکنون جریان تبلیغاتی برای این سریال نیکول کیدمن را به راه انداخته اند.  رئیس بخش فیلم سازی HBO آقای Len Amato بیان داشته که ساخت این هفت اپیزود برای شبکه شان بسیار ریسکی بوده است. به بیان این شخص مباحثی که در سریال به آن ها پرداخته می شود بسیار جالب و درعین حال پر از جزئیات می باشند. جزئیاتی که گاهاً پرداخت به آن ها در زمان هایی باعث شد HBO از ساخت پروژه صرف نظر نماید اما به اصرار های کیدمن و تیم پشتیبانش، این سریال آماده ی اکران شده است.

دراین سال ها خانم کیدمن این چنین ملاقات هایی را بسیار انجام داده است.درسال 2010 کمپانی Blossom Films که تحت حمایت او فعالیت می کند، اولین فیلم خود را با هزینه ای پایین به اسم سوراخ خرگوش ساخت. فیلمی که نیکول کیدمن در آن نقش مادری که در غم از دست دادن فرزند خویش است را بازی کرده است. فیلمی که موفق شدنش دور از انتظارات بود اما توانست موجی از نقدها و بازخورد های مثبتی را برای کیدمن و استودیوی فیلم سازی اش به ارمغان آورد.

کیدمن در صنعتی مشغول به کار است که رابطه ی آن چنان مطلوبی با بازیگران زن ندارد. هالیوود ضمن تظاهر به همکاری و استقبال از زنان در پروژه های خود، در پشت پرده آن چنان حمایتی از زنان به عمل نیاورده و بی عدالتی های بسیاری را به این قشر از بازیگران روا داشته است.

 

 

 

 

اگر دراین دوران بخواهید در هالیوود نقش های عمده ی شخصیت های زن را ایفا کنید یا داستانی پیچیده از اتفاقاتی که زنان با آن ها مواجهند را کارگردانی کنید باید  دو ویژگی خلاقیت و نفوذ اداری را درخود داشته باشید. خلاقیتی که کیدمن به عقیده ی خودش راز موفقیت خود می داند و باعث شده در این صنعت به جایگاهی برسد که در شرایط عادی به یک زن پیشنهاد نمی شود.

در جدیدترین مصاحبه ی کیدمن، او بیان داشته که برای ادامه ی شغل خود برنامه ی مشخصی ندارد و تصمیم به حمایت از کارگردان ها و نویسندگانی گرفته که قصد مطرح کردن دغدغه هایشان را دارند اما استعداد های شان ناشناخته مانده و فرصت آن چنان برای بیان توانایی های خویش را پیدا نکرده اند. به بیان او، اولویت در این بین با هنرمندان زن می باشد.  در سال 2015، بعد از 17 سال و بازی در فیلم The Blue Room، این بازیگر 47 ساله باری دیگر به لندن بازگشته تا در فیلم Photograph 51 ایفای نقش نماید. نقشی که در آن قرار است نیکول کیدمن درجایگاه شیمی دان مشهور بریتانیایی یعنی رزالین فرانکلین قرار گیرد.

سال قبل، او فیلمی تحت عنوان The Beguiled را به کارگردانی سوفیاکاپولا را بازی کرد.فیلم جدید او اثریست به اسم The Killing of a Sacred Deer که در مراحل پایان تولید قرار دارد. او خود را در موقعیتی می بیند که شرایط همکاری اش با افراد جدید و ایده های تازه تر، بیش از پیش مهیاست. در سال 2014، نیکول کیدمن بعد از خواندن کتاب Big Little Lies به این نتیجه رسید که اثر مذکور می تواند تبدیل به  فرصتی تازه برای پررنگ تر نشان دادن جایگاه زنان در هنر و فیلم سازی و هالیوود شود.در طی مکاتباتی که با دوست خود Reese Witherspoon به عمل آورد تصمیم ساخت سریال جدی تر از قبل شد و تنها مسئله ای که باید به آن رسیدگی می شد خرید امتیاز کتاب از نویسنده اش برای تبدیل کردن آن به سریال بود.

 

 

تلاش های کیدمن به همین پروزه ختم نمی شود. در اقدام بعدی این شخص داستانی به اسم بازسازی امیلی را به خانم نائومی واتس پیشنهاد داده که در آن مادری به دنبال فهمیدن علت خودکشی دختر خود است. کیدمن دوست دارد که این داستان به جای سریال، تبدیل به یک فیلم سینمایی شود.

آقای آماتو که بالاتر معرفی شد، به سبب شغلی که دارد از ملاقات با بازیگران متعدد برای آثارشان سخن می گوید اما دراین بین افراد مصممی چون نیکول کیدمن را کمتر در عمر حرفه ای خود دیده است. تمام مراحل ساخت سریال اعم از انتخاب بازیگران، تامین بودجه، انتخاب لوکیشن و ... توسط کیدمن انجام شده است.

 

از تمام مطالب بالا چنین بر می آید که نیکول کیدمن به همراه بسیاری از ستارگان مونث هالیوودی به دنبال تغییر فرآیند فعالیت هالیوود در به کارگیری بیشتر از زنان هستند.اقدامی که در سکوت توسط بازیگران زن متعددی در جای جای هالیوود در حال شکل گیریست. در مقاله ای که چندی پیش در رسانه ی سینما بررسی کردیم مشاهده شد که سهم هر زن در اسکار و جوایز دریافتی به چه میزان نسبت به بازیگران و عوامل مرد کمتر است.

 

شاید اقدام کیدمن و هم قطارانش مسیر را برای تغییر این رویه در هالیوود هموار سازد. همان گونه که در سال های اخیر هالیوود مهد توجه سینما دوستان جهان بوده، باید منتظر آن بود که در آینده ای نزدیک، بنا به اظهارات کیدمن، زنان به جایگاه واقعی خود در سینما دست یابند

 

 سوال اصلی اینجاست که اگر هم اکنون به جایگاه خود دست نیافته اند چرا هالیوود از این خیل بازیگران زن در آثار خود بهره می برد؟ بازیگرانی که تعدادشان اگر بیشتر از بازیگران مرد نباشد، کمتر از آن نیست. نظر شما چیست؟

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید